נתפס על אופנוע כבד ללא רישיון – אך האישום נגדו בוטל, מאחר והחוק השתנה במהלך משפטו

נהג טי-מקס 500 נתפס בחודש מרץ האחרון על ידי המשטרה, כשאין ברשותו רישיון לנהוג באופנוע כבד. לדברי פרקליטו, עו”ד עופר חורש, הרישיון מסוג A1, אפשר לנהג לנהוג רק על אופנועים בעלי נפח מנוע של עד 500 סמ”ק – והעבירה בה נתפס והואשם – נחשבת לעבירה מסוג ‘תלתן’ – כלומר עבירה קשה שיש להחמיר בעונש על ביצועה.

אך ב-1 בינואר 2015, במהלך משפטו של הנהג, הנהיג משרד התחבורה שינוי בחוק הרישיונות לרכב דו גלגלי – ומעתה ואילך אין בו התייחסות לנפח מנוע, אלא לכוח מנוע בלבד.

לדברי עו”ד חורש, על פי השינוי בחוק, לבעלי רישיונות A1 הותר לנהוג על אופנועים עד כוח של 47 כ”ס – וידוע הוא שהטי-מקס 500 נהנה מ-44 כ”ס בלבד.

כתוצאה משינוי החוק, עתר עו”ד חורש לבית המשפט וביקש לבטל את האישום, ולהסתייע בהגנה הנהוגה בחוק הפלילי, לפיה אם אין עדיין פסק דין חלוט, והחוק עליו עומד נאשם לדין השתנה – יש להקל עמו, ולשפוט אותו על פי החוק במתכונתו החדשה.

כבוד השופטת רות רז, מבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה, קיבלה את בקשתו של עו”ד חורש – והורתה על מחיקת האישום נגד הנהג.

בסוף חודש מרץ האחרון, עוכב נהג תושב חולון על ידי ניידת משטרה ברחבי פתח תקווה, ונמצא כי הוא נוהג ברכב ללא רישיון מתאים. רישיונו נלקח ממנו, והוא זומן לדיון בבית משפט, תחת אישום חמור של נהיגה ללא רישיון.
הוא זומן לדיון בבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה, ל-1 במאי 2014.

לדברי עו”ד עופר חורש, העבירה שבה הואשם הנהג – נהיגה בכלי רכב ללא רישיון מתאים – הינה עבירה מסוג תלתן. עבירה זו, לדברי עו”ד חורש, מוגדרת על ידי המשטרה ככזו שיש להחמיר עמה מאד את הדין, עד לכדי עונש מאסר.

אלא שב-1 ביולי 2014 תוקנו תקנות התעבורה בכל הקשור לרישיונות לנהיגה ברכב דו-גלגלי, והחלו להיאכף ב-1 בינואר 2015. לדברי עו”ד חורש, על פי התקנה החדשה רישיונות הרכב לא ייקבעו יותר על פי נפח מנוע, אלא על פי כוחות סוס.

בתקנה זו, רישיון מסוג A1 מתיר לנהג לנהוג ברכב דו-גלגלי בעל כוח מנוע של עד 47 כ”ס. הקטנוע שבו נתפס הנהג נהנה מ-44 כ”ס בלבד.

“תקנות אלו נכנסו לתוקפן במדינות אירופה כבר בינואר 2013”, מסביר עו”ד חורש. “למרות שמאז 2013 כלל הרישיונות של אזרחי ישראל עברו לרישיונות על פי התקינה האירופאית, משרד התחבורה בישראל אישר את שינוי התקנות באיחור של שנה וחצי. אך מוטב מאוחר מאשר לעולם לא”.

“שינוי בחקיקה יהיה לטובת הנאשם”

ההחלטה בעניינו של הנהג ניתנה בבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה ב-6 ינואר 2015. לטענת עו”ד חורש, העבירה שבגינה זומן הנהג למשפט היתה אמנם תקפה עת נתפס בה, אך מכיוון שהתקנה שונתה מאז, הרי שבעת הדיון היא אינה תקפה עוד. “העיקרון המנחה במשפט הפלילי – עקרון החוקיות המעוגן בסעיף 5 לחוק העונשין – קובע כי שינוי בחקיקה יהיה לטובת הנאשם, כל עוד לא ניתן פסק דין חלוט בעניינו”, טען עו”ד חורש בדיון. “בתביעתה מתעלמת המדינה לחלוטין מכך, שמאז נתפס הנהג בעבירה שונתה התקנה. כיום, בינואר 2015, עת אדם מגיע לבית המשפט עם העבירה האמורה, יש לנהוג בו עם הדין המקל”. על כן, טען עו”ד חורש בדיון, יש למחוק את כתב האישום כנגד הנהג.

לאחר שעו”ד חורש העלה את טיעוניו הללו – הודיעה המדינה כי היא חוזרת בה מכתב האישום, וכבוד השופטת רות רז, מבית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה, הורתה למחוק את כתב האישום נגד הנהג.

תגובות