מאת: אירית מרק
חשיפה בלעדית באתר השרון פוסט: לאחר קצת למעלה משנה, ושנה פחות ממה שנגזר עליו, צפוי בן חמו להשתחרר ממאסרו על פי שחרור מנהלי.
כידוע, אחת לשנה, השר לביטחון פנים קובע את תקן הכליאה (סך כל מקומות הכליאה בכלל בתי הסוהר) לאותה שנה. אם כמות האסירים תעלה על התקן שקבע השר לאותה שנה, נציב השב”ס יורה לשחרר בשחרור מנהלי את האסירים שתקופת המאסר שנותרה להם אינה עולה על יתרת המאסר המירבית שנקבעה בחוק. מי שצפוי להשתחרר הם אסירים שריצו לפחות מחצית מתקופת מאסרם והם שפוטים לתקופת מאסר שאינה עולה על 3 שנים.
הצטרפו אלינו לקבוצת השיח בווטסאפ – לחצו כאן
על בן חמו כזכור, נגזרו 24 חודשי מאסר בפועל.
בן חמו נכנס לכלא חרמון ביוני 22 ואמור היה להשתחרר בחודש נובמבר 2024. אם יאושר שחרור מנהלי גם עבורו, מה שיקרה ככל הנראה, ישתחרר ב-9.8.
דוברות בתי הסוהר אישרו את הדברים ומסרו בתגובה כי “שחרור מנהלי יתקיים בתאריך 9.8 ובאותו היום נדע אם האסיר ישוחרר”.
גזר הדין של בן חמו כזכור גולל ריבוי עבירות של גניבה בידי עובד ציבור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים ועבירת מס.
גזר הדין של בן חמו : גניבה, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים ועבירת מס
מתוך גזר הדין “בן חמו, הנאשם כיהן כראש עיריית כפר סבא, והקים מנגנון לאיסוף תרומות בתווי קניה מאנשי עסקים שפעלו בכפר סבא. בפני התורמים הוצג מצג שווא שלפיו תרומותיהם יועברו כסיוע לנזקקים. התווים שהתקבלו מהתורמים היו בסך של כ-600,000 ₪. חלק מהתווים הללו אכן הגיעו בפועל לנזקקים, ולגבי התווים הללו נקבע כי לא מדובר בעבירה פלילית, על אף שאופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המנהל התקין. חלק אחר מן התווים שהתקבלו בסך של 250,000 ₪, לא הועבר לחלוקה לנזקקים. סכום זה נותר לשימושו של הנאשם עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו, לרבות לעובדי הלשכה שקיבלו מהנאשם באופן קבוע תווים מהנאשם לראש השנה ולפסח, זאת מתוך התווים אשר נתרמו על-ידי התורמים עבור הנזקקים. העברת התווים למי שאינם נזקקים, מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו שתרומותיהם מועברות לנזקקים בלבד. מתוך התווים האמורים אשר הנאשם קיבל במרמה וגנב, הוא נטל חלק בלתי מבוטל לשימושו האישי: חלקם נתפסו ברשותו, חלקם שימשו לרכישות שביצע, בחלקם מנהלת לשכתו רכשה עבורו מתנות, בחלקם רכשה עובדת עירייה מתנות לבני משפחתו, בחלקם לבקשת הנאשם, אשתו באותה התקופה עשתה שימוש לקניית מתנות ובחלקם אף שילם חלק משכרה של עובדת משק הבית שלו.
בנוסף הורשע הנאשם בעבירה של הפרת אמונים, כאשר עסק באופן פעיל בענייניו של חברו הטוב וקידם אותם תוך ניגוד עניינים מובהק.
הנאשם פגע בערכים של טוהר המידות ושמירת ניקיון כפיהם של משרתי הציבור, כמו גם פעילותו התקינה של המִנהל הציבורי, ויש בהם כדי לפגוע באמון הציבור במערכות השלטון. קיימת חומרה רבה במקרים שבהם נבחרי ציבור רמי דרג מנצלים את כוח המשרה ואת תפקידם הציבורי לשם הפקת טובות הנאה ולתועלתם האישית ומעדיפים את ענייניהם על פני האינטרס הציבורי שעליו הם אמונים, ותוך הפרת חובת הנאמנות לציבור. נפגע העבירה ממעשים אלה הוא הציבור בכללותו. בשל כך, הענישה בגין מעשים אלה בכללותם, מחייבת הטלת עונש מאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה משמעותית. קיים כיעור רב בשליחת יד בכספים שנועדו לסייע לנזקקים מעוטי יכולת, החלשים בחברה, לארוחות חג בראש השנה ובפסח, בעוד שתפקידו של הנאשם כראש עירייה הוא לסייע להם. אין המדובר במעידה חד פעמית, אלא במעשים שנמשכו במשך שמונה שנים.
במסגרת השיקולים לקולה, נשקלו עדויות האופי הרבות שנשמעו מטעמו של הנאשם, אשר מהן עולה כי הנאשם פעל במשך שנים רבות כדי לסייע לנזקקים והחלשים בחברה, זאת גם מעבר למילוי דרישות תפקידיו הציבוריים. מעשים אלה של הנאשם עומדים לזכותו, על אף שחטא דווקא בשליחת יד בתווים אשר נועדו לשמש תרומה לנזקקים.
בנוגע לסוגיית הקלון, נקבע כי במעשיו של הנאשם אכן דבק קלון. עבירות של שחיתות שלטונית הכוללות גניבה בידי עובד ציבור, מרמה בנסיבות מחמירות והפרת אמונים, מעצם טיבן נמנות עם העבירות שיש עמן קלון. מעשי הנאשם, לא היו בגדר מעידה חד פעמית, אלא נמשכו לאורך שנים וכללו מעשי מרמה וגניבה תוך הפרת אמונים וניצול תפקידו ומעמדו הרם לביצוע העבירות. הניצול לרעה של התפקיד והמעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה לנאשם, מהווים מעשים שדבק בהם פגם מוסרי חמור.
על אף המסקנה שדבק קלון במעשיו של הנאשם, קבע בית המשפט כי אין הצדקה לשלול את זכויותיו של הנאשם לגמלה, כפי שעתרה המאשימה. זכויותיו הפנסיוניות של אדם מהוות את כרית הביטחון הכלכלית שלו כך שלא יושלך לעת זקנה, והגמלה נועדה להוות את מטה לחמו של אדם בגיל זקנה, ולאחר לכתו אף לשאריו. העבירות שבהן הורשע הנאשם אינן נוגעות לגמלה שצבר לאורך השנים. שלילת הגמלאות, אף באופן חלקי, אינה מוצדקת בנסיבות המקרה הנוכחי.