7 עובדות ומיתוסים על כאבי גב תחתון שיפתיעו אתכם

כאבי גב תחתון הם אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב האוכלוסייה. כמעט כל אדם יחווה כאב כלשהו בגב התחתון במהלך חייו. לרגל שבוע הפיזיותרפיה העולמי, יעל קרבס, מנהלת שירות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי הלל יפה, מציינת 7 עובדות ומיתוסים על כאבי גב תחתון, שכנראה יצליחו להפתיע אתכם

אימוני כוח לגב תחתון בהנחיית פיזיותרפיסטית במרכז הרפואי הלל יפה

 

  1. המיתוס: מנוחה במיטה תורמת להעלמת כאבי גב
    עובדה: הימנעות מפעילויות מסוימות  מיד לאחר פציעה, עשויה להקל על הכאב. עם זאת, פעילות גופנית מתונה וחזרה הדרגתית לפעילות מסייעים להחלמה ולחזרה לתפקוד.
  2. המיתוס: חיזוק שרירי ליבה מונעים כאבי גב תחתון
    עובדה: כאבי גב תחתון אינם נגרמים בעקבות חולשת שרירי ליבה. מחקרים מראים כי לביצוע תרגילים ספציפיים לחיזוק שרירי ליבה אין יתרון בשיפור עוצמת הכאב והמוגבלות לעומת פעילות גופנית אחרת, כמו הליכה או אירובי.
  3. המיתוס: כאבי גב חזקים מעידים על פגיעה רצינית
    עובדה: כאב חמור לא בהכרח מצביע על נזק גדול. אנשים הסובלים מבעיות עמוד שדרה דומות  יכולים לחוות רמות שונות של כאב. כאבי גב עשויים אומנם להיות מפחידים, אך לעתים נדירות הם קשורים לפגיעה ברקמה או למחלה מסכנת חיים.
  4. המיתוס: צילום רנטגן/ CT / MRI נדרשים כדי לאבחן את מקור הכאב
    עובדה: לעתים נדירות סריקות דימות מצביעות על הגורם לכאבי גב תחתון. “ממצאים חריגים” המתגלים בסריקות, כגון בלט דיסק, שינויים ניווניים בדיסק ודלקות פרקים, הם נפוצים ונורמליים בקרב רוב האוכלוסייה שלא סובלת כלל מכאב, בפרט עם העלייה בגיל.
  5. המיתוס: כיפוף והרמת משקלים שוחקים את הגב
    עובדה: הגב אינו נשחק על ידי העמסה וכיפוף יומיומיים. חיזוק הדרגתי של הגב אמור לאפשר לנו להרים משקלים הולכים וגדלים.
  6. המיתוס: אם כואב בזמן פעילות גופנית, סימן שנעשה נזק
    עובדה: 
    הגב הופך בריא יותר בעקבות תנועה ופעילות גופנית. עמוד שדרה חזק מסוגל לנוע ולעמוד בבטחה תחת עומס. כן חשוב להתקדם בתרגול ובפעילות הגופנית באופן הדרגתי.
  7. המיתוס: ככל שמתבגרים כך סובלים יותר מכאבי גב תחתון
    עובדה: ההזדקנות אינה גורם מרכזי להופעת כאבי גב תחתון. עם זאת, איבוד כוח שריר יכול להוות גורם לכך ולכן חשוב להמשיך ולבצע פעילות גופנית גם בגיל המבוגר.

לסיכום, ישנם לא מעט מיתוסים שנפוצים בקרב האוכלוסייה בכל הקשור לכאבי גב, בעיקר כאבי גב תחתון.
ארגון הפיזיותרפיה העולמי והעמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל הנגישו את המידע על מנת להעלות מודעות בקרב הציבור. כאבי גב תחתון משפיעים על איכות החיים ועל מצבנו הבריאותי. ככל שנסבול זמן ממושך יותר, עולה הסיכוי לחוות מגבלות תנועה. במידה ואתם סובלים מכאבי גב תחתון כ- 2-3 שבועות ללא שיפור או שיש החמרה ומוגבלות בביצוע פעולות יומיומיות, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית על מנת לקבל טיפול מותאם אישית  והדרכה לפעילות גופנית המתאימים לכם, ולא פחות חשוב- כאלו שאתם נהנים מהם.

תגובות

תגובות