יוני אביב
זה התחיל בטפטוף קטן, אבל עכשיו כבר מדובר במבול אמיתי. אנחנו מדברים על הכניסה של המכוניות החשמליות לכבישי ישראל בשנתיים האחרונות. היום כמעט אי אפשר לעצור ברמזור מבלי להיתקל בחשמלית של יצרנית כזאת או אחרת, שלא לדבר על עמדות טעינה ציבוריות או פרטיות. האמת היא שזו לא רק תחושה, אלא מציאות שמגובה בנתונים. בחצי השנה הראשונה של 2024, עלו על הכביש הישראלי לא פחות מ-39,236 רכבים חשמליים, המהווים קצת יותר מרבע מסך כל המכוניות שעלו על הכביש באותה תקופה. במילים אחרות, הנהג הישראלי הפסיק להתלבט האם כדאי לו לקנות רכב חשמלי, ועבר להתלבט בסוגיה אחרת: איזה רכב חשמלי מומלץ לקנות? בכתבה הבאה נמנה 5 דברים שכדאי לכם לבחון בבואכם להצטרף למהפכה החשמלית הזאת.
1. מחיר, תקציב ואפשרויות מימון
מעבר מרכב המונע בבנזין לרכב חשמלי לגמרי יעזור לכם לחסוך לא מעט כסף בטווח הארוך. הכוונה היא בעיקר לעלויות הנמוכות מאוד של חשמל ביחס לדלק, כמו גם לעובדה שרכבים חשמליים בכלל נוטים לסבול הרבה פחות מתקלות מכאניות, פשוט כי בטכנולוגיה החשמלית יש פחות רכיבים שיכולים להתקלקל או להתבלות.
בנוסף, התחרות האדירה בשוק הביאה לכך שרכישה של משפחתית חשמלית חדשה לגמרי היא כבר בהישג יד של מרבית המשפחות הממוצעות. בבחירת רכב חשמלי, חשוב לקחת בחשבון את המחיר הנקוב של הרכב בו אתם חושקים, כולל את אפשרויות המימון המוצעות לו, במידה ותזדקקו, וגם פרמטרים נוספים כמו עלות התקנה של עמדת טעינה ביתית.
2. סוג הרכב ומידת ההתאמה שלו אליכם
עם הפופולריות הגואה של הרכב החשמלי בישראל ובעולם, התרחב משמעותית גם מגוון הדגמים המוצעים לקהל הרחב. השינוי המבורך הזה מבטיח שכל נהג בישראל יוכל למצוא דגם חשמלי שיתאים להרכב המשפחתי, לאופי השימוש היומיומי ברכב, ולצרכים כמו חלל אחסון, נוחות נסיעה וכד’. חשוב לציין שרכבים חשמליים בנויים מעט אחרת מרכבים רגילים, כי מצד אחד יש פחות חלקים מכאניים גדולים ומסורבלים, אבל כן צריך לעשות מקום לסוללות הרכב, כמו גם למפרט הטכנולוגי העשיר בתא הנוסעים.
3. טווח ומהירות הטעינה
האמת היא שהסעיף הזה עדיין רלוונטי, אם כי פחות מבעבר, ואלו חדשות מצוינות לרוכשים של רכבים חשמליים. עד לפני שנה או שנתיים, טווח הנסיעה של מכוניות חשמליות רבות התקשה לעבור את רף ה-250 קילומטרים בין טעינה לטעינה. נכון, גם המרחק הזה הוא די והותר לשימוש יומיומי של רוב נהגי ישראל, אבל לדבר בכל זאת הייתה השפעה על מי שנאלץ לבלות שעות ביום מאחורי ההגה בדרך לעבודה ובחזרה.
כיום רכבים חשמליים רבים כבר מציעים טווח נסיעה של 400 קילומטרים ויותר בין טעינה לטעינה, לצד פיזור הולך ומשתפר של נקודות טעינה ציבוריות. כדאי לברר שטווח הנסיעה המוצהר של היצרנית מתכתב עם המציאות בשטח, וכמה מהר ייקח לכם לטעון את הסוללה שלכם בטעינה רגילה או בטעינה מהירה.
4. מערכות בטיחות ומפרט הטכנולוגיה
אחד היתרונות הגדולים ביותר במעבר למכונית חשמלית, היא הידיעה שתוכלו ליהנות מחוד החנית של כל מה שקשור לטכנולוגיות רכב. כמובן שהמפרט עצמו משתנה בהתאם ליצרניות השונות, הדגמים הספציפיים והחלוקה בין קטגוריות הרכב השונות, אבל אתם בהחלט יכולים לצפות לשדרוג במחלקה הזאת. אנחנו מדברים גם על דברים בסיסיים כמו כריות אוויר, אבל בעיקר על בקרות נהיגה מתקדמות, מערכות בטיחות למניעת תאונות ולסיוע לנהג במצבי חירום. שימו לב גם לדברים שסתם נועדו להנעים לכם את השהייה בחלל הנוסעים, כמו גאדג’טים מוטוריים מתקדמים, מסכי מולטימדיה, חיבורי וידאו ואודיו וכד’.
5. אחריות יצרן ושירות לצרכן
חלק עצום מיצרניות הרכב הפועלות כיום בארץ הן חברות חדשות יחסית (לפחות לקהל הישראלי) ולכן עדיין לא יכולות ליהנות ממוניטין חיובי מהסוג שנבנה לאורך שנים. מצד שני, זה אומר שהן צריכות כבר מהרגע הראשון להשקיע בצרכנים שלהן, להיות זמינות עבורם ולהמשיך ללוות אותם גם אחרי שהרכב נמכר. את זה הן יכולות לעשות בעזרת התחייבות לאחריות יצרן מקיפה והוגנת, שמפיגה כל חשש שעלול להיות ללקוחות, בוודאי כאלו שעושים את המעבר לחשמלית בפעם הראשונה. זה אומר שחשוב להבין בדיוק עד כמה מקיפה האחריות (כולל של סוללות הרכב), מה היקף השירותים שתקבלו וכמה נרחבת פריסת מרכזי השירות המורשים על ידי היצרנית במקרה ותצטרכו לגשת לטיפול או תיקון תקלה.
לסיכום
בחירה נבונה של רכב חשמלי לא שונה מהותית מבחירה של כל רכב, אבל דרושה כאן בכל זאת התחשבות בכמה גורמים שרלוונטיים יותר לרכבים חשמליים. היצמדות לכמה מכללי האצבע שפירטנו כאן, ביחד עם סקר שוק לא מסובך מדי ומחקר והשוואה בין כמה דגמים רלוונטיים, אמורים להספיק לכם בשביל להתיישב מאחורי ההגה של החשמלית שהכי תתאים לכם. סעו בזהירות.