ראש השנה תשפ”ה / פרשת האזינו – שבת תשובה / מאת: חזי ברזני

במצוות החג לא מוזכר צמד המילים “ראש השנה”, התורה מכנה את היום בשם “יום תרועה”, או “זיכרון תרועה” – (ביום שבת בו אין תקיעת שופר), השופר הוא המצווה המרכזית של היום. אז מה מסמל ומייצג השופר? אלפי פירושים ומאמרים יש לעניין השופר.

 

הרב זקס זצ״ל נותן לנו הסבר יפה :

 

השופר מבטא איזו שהיא קריאה, אולם מי קורא למי? – הרמב”ם מסביר לנו: “אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב, רמז יש בו, כלומר עורו ישנים משנתכם והקיצו נרדמים מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה”.

 

הרמב”ם מבחין בשופר כקריאת השכמה שהשם משמיע לנו. כביכול כל חיינו אנחנו הולכים מתוך שינה! אך ממה עלינו להתעורר? ואיך זה אמור לשנות את חיינו? בהמשך הרמב”ם מסביר את העניין. אנחנו נידונים לפי המאזן של חיינו. אם רוב מעשינו טובים נידון לכף זכות, ואם רוב מעשינו רעים – נידון לכף חובה. וכך גם העולם כולו. אם כך, יוצא שגורל העולם תלוי במעשה אחד שלנו. השופר בא להזכיר לנו לחשוב על החיים שלנו ועל העולם כולו כמקשה שנמצא בדיוק בנקודת האיזון שבין טוב ורע והדבר הבא שנעשה – הוא זה שיכריע את הכף. תמיד קל לחשוב שאין לנו יכולת להשפיע על העולם, כי מי אני מול כל האנושות?

 

הקב״ה בא ללמד אותנו באמצעות השופר שכל אחד יכול לשנות את מצב העולם לטובה – מעשה טוב, צדקה, הקשבה, חיוך, כל אחד מאלה יכול לרפא חיים ולהציל נפש. אנו לא מבינים איזה שינוי לטובה אנו מסוגלים לחולל. די בלשנות את חייו של אדם אחד כדי לשנות את העולם כולו, ובזכות השופר השם קורא לנו לרפא משהו מהפצעים של העולם השבור שלנו. במרחק נגיעה ממש משנים לטובה חיים של אחר.

 

מסביר הרבי מפיאסצ’ינה זצ”ל “הדבר הכי גדול בעולם הכי גדול בעולם – הוא לעשות טובה למישהו אחר”

 

דווקא בתקופה הכי קשה של עם ישראל מאז תקומתו, חשוב שנזכור שמבעד לכל החושך שקרה באזורינו בו אנו חיים, מגיעה אלינו קריאתו של הקב”ה שאומרת לנו: לכל פרט ופרט מכם יש את הכוח לשנות!

 

יהי רצון שהקב”ה יביא לנו הזדמנויות לשנות לטובה, לעשות עוד ועוד טובה למישהו אחר.

 

בשבת תשובה נקרא את פרשת האזינו, עד כמה היא מתאימה לראש השנה ולימים הנוראים. פרשה של שירה אותה כתב משה, שמטרתה להוות תזכורת כאשר יפנו העם עורף לקב”ה ולתורתו. השירה משבחת את הנהגת השם ואת בחירתו בעם ישראל. כמו כן, מובאים מעשי העם, מרידתו בהשם ועבודתם אלוהים אחרים. בהמשך השירה מפורט העונש הצפוי לעם במקרה כזה – השם יפנה להם עורף מול אויביהם. ומוסיף נחמה: כאשר יכיר עם ישראל שהשם הוא האלוקים – יצילם מיד אויביהם.

 

“כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים”

 

רבי זושא מאניפולי זצ”ל, לימד זכות על עם ישראל מפסוק זה “לעולם אין לדעת מה קורה בנפש יהודי, בן תהפוכות הוא, היום הינו חוטא ומחר ישוב ויתהפך פתאום ליהודי טוב ממש. מי מסוגל לחדור לנבכי נפשו של אדם מישראל שהוא חלק אלקי ממעל”

 

“רַחֲמִים פְּשׁוּטִים בִּקַּשְׁנוּ מִמָּךְ. כִּי רַבִּים רַחֲמִים עִמָּךְ. חַיִּים טוֹבִים שָׁאַלְנוּ מִמָּךְ. כִּי מְקוֹר חַיִּים עִמָּךְ. צְדָקָה וָחֶסֶד עֲשֵׂה עִמָּנוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ. אָנָּא יהוה אֱלֹהֵינוּ הָסֵר מִמֶּנּוּ וּמִבָּתֵּינוּ. וּמִבָּתֵּי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵם. דֶּבֶר. וְחֶרֶב. וְרָעָה. וְרָעָב. וּשְׁבִי. וּבִזָּה. וּמַשְׁחִית. וּמַגֵּפָה. וְשָׂטָן. וְיֵצֶר הָרָע. וְחוֹלָאִים רָעִים. וְצַר. מֵעַמָּךָ:” (סליחות)

שנה טובה ומבורכת

 

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות