לצמוח מתוך משבר: כיצד להפוך קושי כלכלי לשפע של ממש?

פריידי מרגלית מהוד השרון, חוקרת תודעה ומייסדת תפיסת המטאיזם, רגילה הייתה לחיות בשפע ורווחה, עד שיום אחד היא קיבלה הודעה דחופה ממנהלת החשבונות שעדכנה אותה על משבר כלכלי בעמותה אותה ייסדה • היא הצליחה לצאת מזה בעזרת כלים תודעתיים, ואפילו כתבה על זה ספר

מאת: עדן בן ארי

בוקר אחד התעוררה פריידי מרגלית, חוקרת תודעה, מייסדת תפיסת המטאיזם, העומדת בראשה של קהילת מרחב מודעות, וגילתה שאין לה כסף לשלם משכורות לעשרות המנחים והעובדים שלה. מרגלית, שעוסקת למעלה מעשור בהנגשת כוחה של התודעה, ומקדישה את כל זמנה ומרצה לטובת “מפעל חייה” – העמותה לפיתוח התודעה אותה יסדה. העמותה פועלת בבתי ספר, שם לומדים התלמידים על כוחותיהם המנטליים, ובמחלקות אונקולוגיות בבתי חולים ברחבי הארץ, שם מקבלים החולים ארגז כלים מנטלי בדרך לריפוי ושיפור חייהם. העמותה פועלת בכל דרך להפיץ את בשורת התודעה, ולסייע לכל דורש להחזיר את המושכות לחייו. 

“עם כל הטוב שאנחנו עושים, איך יתכן שנגמר הכסף?”, שאלה מרגלית רגע אחרי שהתמודדה עם תחושת הלחץ והחרדה הראשונית. כשנרגעה מעט, היא נזכרה שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב היא להתכנס פנימה, ולתרגל את המודלים אותם היא מלמדת את עשרות אלפי תלמידיה.  

בספרה השני “פרוטוקול שפע” מצליחה מרגלית לתת לקורא הצצה לתהליך שהיא עברה ב”גירוש מגן עדן”, כך היא מכנה את התהליך המעליב של החסר בו מצאה את עצמה, ובעיקר להעניק סט כלים פרקטיים, אותם חקרה כמענה לאתגר הכלכלי עמו התמודדה. בתהליך שכתוב באופן ברור ומהודק היא מסבירה היטב מדוע זה בכלל קרה, ומפרטת את מהלך הפעולות התודעתיות אותם עשתה בכדי לייצר שפע זמין ומידי. 

בין שפע להישרדות 

הסיפור של מרגלית היה יכול להיות גם הסיפור של כל חייל מילואים שמגויס מאז תחילת המלחמה, והעסק שלו קרס או קרוב לקריסה. זה היה יכול גם להיות הסיפור של משפחות שפונו מביתם, וכבר שנה חיים כפליטים בארצם או כל אחד אחר שנאלץ להתמודד עם אתגר כלכלי, במיוחד במדינה כמו שלנו, בה חוסר הוודאות הוא הדבר הכי וודאי,  ויוקר המחיה מקשה להרים ראש ולנשום לרווחה.

תפיסת המטאיזם, אותה פיתחה מרגלית לפני למעלה מעשור, הינה פילוסופיית חיים מעשית ודרך אחרת, רדיקלית מעט, להתבונן על המציאות. השיטה מלמדת אנשים לתפוס את המציאות כהקרנה של סרט, סוג של הולוגרמה המשקפת את מצב התודעה והמתחולל במעמקיה. בעזרת מתודולוגיה מובנית ומחקרים אמפיריים שתומכים בה, מאפשרת השיטה גישה ישירה לכל אדם, אל נבכי תודעתו, במטרה לפענח את מציאות חייו ולהבין מדוע יצר את הסרט שיצר, ומכאן גם ההזדמנות לשנות את הסרט המוקרן, להלן: את מציאות חייו. 

מרגלית מזכירה לקוראים שלה, את שנאלצה להיזכר בעצמה: העולם הזה הוא משחק מחשב, סימולציה גאונית בה בחרנו להתממש ולחיות, לפיכך, חייבים לתת מקום של כבוד גם לרוח, בלעדיה המשחק חסר משמעות, אך לא פחות מכך, גם לחומר. להבין שהגוף הוא יקר לאין שיעור, ולחומר יש תפקיד חשוב, גם בתהליכי התפתחות רוחניים. 

קל מאוד להתאהב ברוח, לעשות מדיטציות מבוקר עד ערב ולחיות בתחושת ריחוף ומלאות, כמו שקרה למרגלית עם ההתעוררות הרוחנית שלה, על שמו קראה לספרה הראשון “גן עדן זה כאן”. אחרי שנים בהם עסקה בתחום יזמות הנדל”ן ועשתה חיל בעולם החומר – מותו של אחיה הקטן הוביל אותה לגילויים חדשים – משגילתה את הרוח, את העולם “שמעבר”, היא נטשה את החומר כליל והתמסרה לרוחניות. אך ההזנחה של הרובד החומרי הייתה הטעות שלה, שכן הבחירה להיכנס ל”משחק החיים” דורשת התעסקות גם בחומר, בכסף ובשאר הצרכים הפיזיים והארציים. ואכן, ברגע שהצליחה להשקיט את הסירה הטרופה ולהרגיע את הבהלה נוכח המצב הכלכלי אליו נקלעה, היא עשתה קפיצה נוספת ופיתחה את פרוטוקול שפע – היא חקרה אותו לעומקו והתנסתה בו תחילה על עצמה, ולאחר מכן על אלף תלמידים נוספים שביקשו להתנסות בכלים. רק לאחר ההצלחה החד משמעית, ארזה את הידע הגבוה לכדי הספר “פרוטוקול שפע: הגירוש מגן עדן”, שזה עתה יצא לאור.

עבור רוב האנשים שפע מחובר עם כסף, וצריך לעבוד מאוד קשה בשביל להגיע אליו. אלא ששפע הוא גם הדברים שרובנו מסתכלים עליהם כמובנים מאליו, כמו בריאות או קורת גג, משפחה, או אפילו שפע של הגשמה ויצירה. כל “יש” בחיינו מהווה אנרגיה של שפע ובכך שאנחנו מכווננים את המוח שלנו להבין ולהכיל זאת, אנחנו גדלים ומתפתחים, מרחיבים את הכלי ולומדים להכיל יותר ויותר שפע, לחיות מאזור הגאונות שלנו. הבעיה מתחילה כשהחומר, שאמור לשרת אותנו, משתלט עלינו, ואנו מתחילים לשרת אותו; משקיעים את כל מרצנו בעבודה, נחנקים מתשלום המשכנתא ותמיד בריצה אחר הדבר הבא.  כשהשפע שאמור לדרבן אותנו להצליח בחיים הופך לפחד והימנעות, וכשהמציאות שלנו הופכת למלחמת הישרדות. 

בספרה מתארת חוקרת התודעה, כיצד ההישרדות הפכה להיות המגפה הכי קשה של האנושות, ומסבירה שלא פעם נוכחה לראות אנשים מצליחים לרפא את עצמם מסרטן, מהר יותר ממצב כרוני של הישרדות כלכלית. לדבריה, מחסור והישרדות מפעילים את “מוח הזוחלים” – החלק הקדום והפרימיטיבי במוחנו. המוח פועל על מצב “סכנה”, ממש כאילו נמרים רודפים אחריו, וכתוצאה מכך מפריש כמויות גבוהות של קורטיזול, הורמון סטרואידי שמכניס את הגוף לסטרס מתמשך, גורם למוח לראות עוד ועוד מצגי שווא של פחד והישרדות ומשפיע לאורך זמן על בריאותנו הפיזית והנפשית. 

אז איך משנים את דפוסי החשיבה הללו? איך נכנסים ל”מאחורי הקלעים” ומצליחים לשכתב ולערוך מחדש את ההגדרות? לדבריה, חשוב להבין כי בעוד הישרדות כלכלית היא סוג של מלחמה, השפע מחובר לשלום. זאת אומרת, שהצעד הראשון מתחיל במודעות ובהפסקת הלחימה. ככל שנוותר על מאבקים ונלמד לחיות בשלום, כך השפע יימשך למרחבנו. על פניו זה אולי נשמע כמו חתיכת שינוי גדול לעשות – איך אפשר לחיות בשלום כשהמציאות בה אנו חיים כאוטית ומרובת מלחמות? הסוד הוא בהבנה שלא משנה עם מי אתה מסוכסך – המצב במדינה, הריב עם אחותך, או שאולי בכלל זהו ויכוח כספי עם הבוס – כל אלו הם ייצוגים שונים של מלחמה פנימית שמונעת מהשפע לזרום לחיים שלך. 

השלב הראשון בתהליך ההחלמה הכלכלית מתחיל דווקא במודעות ושקט פנימי – לעצום עיניים ולהיזכר שהמציאות, על אף התחושה הממשית שלה, אינה אלא הקרנה של סרט, סימולציה מתוחכמת. נכון, זה מאוד מאתגר כשמתקשרים מהבנק, אבל רק בהתבוננות פנימית והבנה עמוקה יותר של תפיסת המציאות, ניתן לחולל שינוי, ואפילו שינוי רדיקלי ומהיר. השלב הבא יהיה לקרוא את הספר “פרוטוקול שפע: הגירוש מגן עדן” ולהתחיל לעבוד איתו, שלב אחר שלב, בהתאם לימי הבריאה, כל יום מהווה עוד נדבך בצופן השפע שילך וייפרס בפניכם, צופן שתלמדו לשכפל באמצעותו כל שפע הנדרש בחייכם. זכרו: שנה טובה ושופעת מתחילה בתודעה. 

הספר “פרוטוקול שפע” בכל חנויות הספרים ובלחיצה כאן

 

 

צילום מילי סדנאות השראה

תגובות

תגובות