יום כיפור תשפ”ה / מאת: חזי ברזני

“וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן כְּבַקָּרַת רוֹעֶה עֶדְרוֹ מַעֲבִיר צֹאנוֹ תַּחַת שִׁבְטוֹ

“ְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן. וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן. כַּמָּה יַעַבְרוּן וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן. מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת.”

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב זצ”ל, המכונה סנגורם של ישראל, היה נושא תפילה זאת ואומר :

“ריבונו של עולם, הבט על אומות העולם וראה – “בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן” – אפילו ביום ראש השנה הם כותבים כדרכם ביום חול, ומחללים את קדושת היום. “וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן” – וגם ביום הקדוש, יום הכיפורים הם “חותמים”, ומחללים את היום הקדוש. “כַּמָּה יַעַבְרוּן” – הם אינם מקפידים על האיסור של יחסי אישות שביום זה, וכמה מנשיהם מתעברות ביום הכיפורים. וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן” – כמה ממזרים ודאי נבראו על ידיהם ביום קדוש זה. ולכן שואל אני אותך – “מִי יִחְיֶה וּמִי יָמוּת?” – בהשוואה לבני עמך, מי ראוי שיחיה ומי לא!”

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב זצ”ל, נשא פעמים רבות טיעונים רטוריים עבור עם ישראל, כאילו היה עורך דין. בטיעון כאן הוא משווה בינם ובין אומות העולם, ומזכיר כי העם היהודי הוא היחיד המקיים את דברי התורה. רק יהודים אינם כותבים וחותמים בימים הנוראים, כלומר עוסקים במסחר ובחיי חולין. רק יהודים מקפידים על ההלכות הקשורות ביום הכיפורים ונמנעים ביום זה מיחסי אישות. ובשל כך – ראוי לגזור עליהם “חיים” ולא מיתה.

שיטת ה”הסנגוריה” של ר’ לוי יצחק זצ”ל באה לשבח את היהודים תוך חשיפת חולשותיהם וגסותם של הגויים. אולי זה צורם ולא “פוליטיקלי קורקט”, אך בואו לא נהיה תמימים לעניין הניכור והאיבה שהיו ועדיין קיימים בין יהודים וגויים וכמה חשו זאת יהודי התפוצות בשנה זו

יום הכיפורים – ביום הקדוש הזה, נישא תפילה לבורא עולם, על עמנו ועל עצמנו, כדי לא לחזות באירועי כיפור הקשים אשתקד, מעל הכל שלא נחזה כעם וכאומה את כל אירועי האימה של השנה אשתקד, ונבין שאנו שונים אך מיוחדים, עם של נצח.
כתיבה וחתימה טובה
חזי ברזני

תגובות

תגובות