מבחן מחוננים של משרד החינוך אינו מבחן IQ, המועבר במדינת ישראל אך ורק על ידי פסיכולוגים מוסמכים במסגרת הערכה פסיכולוגית מקיפה. הורים רבים מתלבטים אם לאפשר לילדיהם להבחן במבחן מחוננים של משרד החינוך, והורים אחרים מתלבטים אם כדאי או נכון ללמוד. במאמר זה ננסה להבין ולבחון את האפשרויות והמשמעויות של ההכנה וההיבחנות.
מבחן מחוננים של משרד החינוך הוא “מסננת” שאמורה לאתר תלמידים חכמים לצורך שילובם בסביבה מתאימה וכדי שיקבלו העשרה. הכיתות המיוחדות וימי ההעשרה מתאימים לילדים חכמים ולכן אנחנו ממליצים שרק תלמידים אלו ייבחנו. אבל, יש ילדים מאד חכמים שלא יצליחו במבחן בגלל שלא נחשפו לתכנים כדוגמת אלו שיש במבחן ויש תלמידים שהמעמד והתכנים הלא מוכרים יכולים ליצור אצלם חוויה לא טובה – ואת זה כדאי למנוע.
למה “זוכים” התלמידים שעוברים מבחן מחוננים? והאם זה מתאים לכולם?
מבחני מחוננים מאפשרים זיהוי ילדים שבפעילות הכיתתית אינם מביאים את יכולותיהם לידי ביטוי. איתור תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות, יצירתיות, וכישרונות ייחודיים אחרים, מאפשר את השילוב שלהם במסגרות חינוכיות שיפתחו איכויות אלו. מסגרות ייחודיות לתלמידים מחוננים מספקות סביבה מעשירה ומאתגרת המתאימה ליכולותיהם ולפעמים פותרת בעיות של שעמום והתנתקות בכיתה. יש תלמידים מחוננים בעלי צרכים חברתיים ורגשיים ייחודיים, וזיהוי המחוננות שלהם יכול לעזור למחנכים ולהורים לספק תמיכה ומשאבים ובכך לתת מענה לצרכים אלה.
סוגי המענה לתלמידים שעוברו מבחן מחוננים / מצטיינים:
– יום שליפה: יום בשבוע מקבלים התלמידים שיעורי העשרה במרכז מחוננים – שליש מהשיעורים בתחום הרגש, שליש פונים לקוגניציה ושליש מפתחים יצירתיות.
– לימודים בכיתת מחוננים: רמת החומר הלימודי בכיתה גבוהה והיא מהווה סביבה מאתגרת לילדים סקרנים. לימוד מותאם בכיתה מוסיף לחדוות למידה, מביא להישגים בלימודים ומגדיל מוטיבציה ללימודים בהמשך. החסרון בכיתה ייעודית הוא הניתוק מסביבת המגורים על כל המשמעויות.
– מי שעובר מבחן מחוננים יכול ללמוד בתכניות מצוינות, כמו אקדמיה בתיכון. חלק מתכניות הלימודים מוכרות לבגרות ומשמשות בסיס ללימודים אקדמיים.
בכיתות המחוננים ובמרכזי השליפה פוגשים התלמידים את קבוצת השווים- תלמידים בעלי יכולות דומות, תחומי עניין דומים ו”שפה מוכרת”. האינטרציה עם קבוצת השווים “גואלת” תלמידים רבים מבדידות. חוויות חברתיות חיוביות וטיפוח היכולות המיוחדות תורמים רבות לדימוי העצמי שהוא מהגורמים החשובים ביותר להצלחה וסיפוק בחיים. טיפוח היכולות במקביל חיזוק הרגשי בונים בסיס להשתלבות עתידית ביחידות מובחרות בצבא ולעבודה בתחומים יוקרתיים.
האם ללמוד למבחן מחוננים
תלמידים צעירים שנגשים למבחן מחוננים כיתה ב’ יכולים לפגוש תכנים שאינם מכירים. עבור חלק מהתלמידים זהו מבחן “רציני” ראשון. כדי להימנע ממשתנים שיפגעו ביכולת התלמידים להבחן בצורה מיטבית וכדי למנוע חוויה לא נעימה כדאי לחשוף אותם לתכנים דומים. ללמוד זה תמיד מוסיף אבל חשוב שהלימוד לא יהיה מלחיץ ולא בכוח למי שלא מעוניין. השיח על המבחן כדאי שיהיה מועט וממוקד. זכרו שהמבחן שמקיים משרד החינוך אינו מאתר את כל התלמידים המחוננים ולכן כשלון אינו מייצג, בהכרח, את היכולות הקוגניטיביות של ילדכם. לתלמידים שייבחנו באמצעות מבחן מחוננים כיתה ו’ לקראת החטיבה הכנה מתאימה תאפשר “יישור קו” עם תכנים שעדיין לא נלמדו וחשיפה לסוגי שאלות שונים.
לסיכום
ציפיות גבוהות מהילד יכולות לגרום ללחץ וגם לפגיעה בדימוי העצמי במקרה של כשלון. אבל, גם לתיוג, כמחונן, יש חסרונות. יש ילדים שהתיוג יגרום אצלם לפחד מאי עמידה בציפיות- לחץ “מסרס”. התייחסו להכנה למבחן כאל העשרה, אפילו מהנה. עבודה במגבלת זמן אינה נחוצה זריזות היא פונקציה של הבנה ותרגול.
כמו כן, לא לכל התלמידים שאותרו במבחן מחוננים יש תחומי עניין שמחזקים בכיתות הייחודיות ולא לכולם מתאים הניתוק מהחברים בכיתה / בשכונה. בדקו את הכיתה / מרכז אליו מיועד ילדיכם במידה ויעבור את המבחן. אם אינכם בטוחים התייעצו עם אנשי מקצוע ועם המחנכים מה הכי נכון לטובתו ורווחתו של ילדכם.