פרשת קרח תשפ"ה, ראש חודש תמוז / מאת: חזי ברזני

יָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם, נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי-שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב-לָכֶם, כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה’, וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל ה’?

פרשת קרח הינה פרשה וסיפור קשה בתולדות עם ישראל במדבר, שמתארת מחלוקת קשה שהתעוררה בין קרח ועדתו לבין משה ואהרן. קרח, שהיה לוי, ערער על סמכותם של משה ואהרן כמנהיגים וכהנים, וטען שכל העם קדוש וראוי להיות מנהיג או כהן. המחלוקת הגיעה לשיאה כאשר משה מציע לכל אחד מבעלי המחלוקת כלי קטורת וינסה להקטיר קטורת לה'. אך בשעת המעשה האדמה פתחה את פיה ובלעה את קרח ועדתו, ומאתים וחמישים מקטירי הקטורת נשרפו באש. מתוך זה פורצת מגפה בעם, שאהרן בזכות הקטורת שלו עוצר את המגיפה. ה' מורה לבני ישראל להביא מטה מכל שבט, והמטה של אהרן הוא זה שפרח ומוכיח את בחירתו של ה' בו לכהן.

פרשת קרח מתארת ויכוחים, ריבים, כעסים וקנאה. ומעידה על הכוח ההרסני של מחלוקת ואת חשיבות קבלת מרות הנהגה וסמכות. קורח בעל מעמד גבוה בשבט לוי, בעל משפחה, תפקיד בכיר והון רב, אך "בסה"כ … " קינא למשה ואהרון שלהם יש יותר סמכות ואחריות.

מסופר על מורה למתמטיקה, שנכנס לכיתה וראה את תלמידיו צועקים ומעליבים זה את זה כדי לראות מי יותר חכם מכולם….על מנת להראות להם מי חכם יותר, הוא אסף את תלמידיו ואמר להם שהוא יוכל לקבוע מי חכם יותר בתנאי שיענו על שאלה פשוטה שהוא יציג להם. – המורה ניגש ללוח, לקח גיר וצייר קו באורך 1.5 מ’.
הוא שאל את התלמידים, כיצד ניתן לקצר את הקו בכל דרך שהיא. התלמידים באו ללוח והציעו הצעות שונות ומגוונות: מחיקת הקו מימין, משמאל, אחד הציע לקפל ועוד ועוד…. אמר להם המורה, עד עכשיו עניתם על חצי השאלה. "ומהו החצי השני של השאלה?" שאלו תלמידיו, אז ביקש המורה לקצר את הקו מבלי לגעת בו! התלמידים נדהמו, חשבו והם התקשו למצוא פתרון. המורה נגש אל הלוח וצייר מעל הקו, קו נוסף, ארוך יותר מהקו שאורכו 1.5 מ’…..
לבסוף אמר לכולם " כדי להגדיל עצמך אין צורך להקטין, לעלוב ולפגוע באחר " .
"הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם" (פ. אבות , פרק ד , מש' כא')
כָּל מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם? זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ:" ( פ.אבות , פרק ה, מש' יז' )
תמיד נדון, תמיד נתווכח, אבל שרק ננהל מחלוקת כמו בית הלל ושמאי.

חזי ברזני

שבת שלום ומבורך
ראש חודש תמוז טוב ומבורך
חזי ברזני