מנהג מתנות לאביונים הוא אחד המרכיבים החשובים של חג הפורים, והוא משקף לא רק מצווה הלכתית אלא גם ערך מוסרי וחברתי עמוק ביסודות העם היהודי כמו הדאגה לזולת, השמחה המשותפת והחיבור הקהילתי. נבחן מדוע נוהגים לתת מתנות לאביונים, מה מקור המצווה, ומה משמעותה מבחינה רוחנית וחברתית.
מקור מצוות מתנות לאביונים מופיע במפורש במגילת אסתר (פרק ט', פסוק כ"ב): "לעשות אותם ימי משתה ושמחה, ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים ".לאחר הנס הגדול של הצלת עם ישראל מגזירת המן, תיקנו מרדכי ואסתר שמחת פורים תבוא לידי ביטוי לא רק בסעודה ומשתה, אלא גם בהפצת שמחה במיוחד לעניים ונזקקים.
משמעות המצווה בזמן מגילת אסתר
בימי פורים הראשונים, עם ישראל היה פזור בממלכת פרס, ובין הגזירה לנס היה הבדל גדול בין עשירים לעניים. אנשי המעמד הגבוה קיימו סעודות חגיגיות, אך העניים היו עלולים להישאר רעבים. לכן נקבעה מצוות מתנות לאביונים כדי שכל אדם, בלי קשר למצבו הכלכלי, יוכל לשמוח בחג.
באמצעות הנתינה נוצר שוויון, יום שבו כל אדם יכול לשבת לשולחן מלא, להרגיש חלק מהשמחה הלאומית, ולחוות את תחושת האחדות שעמדה בבסיס הנס.
מתי נותנים מתנות לאביונים
המצווה של מתנות לאביונים מתקיימת ביום הפורים עצמו בי"ד באדר (ובערים מוקפות חומה בט"ו באדר). על פי ההלכה, יש לתת לפחות שתי מתנות לשני אביונים, כלומר לכל נזקק יש לתת מתנה אחת הראויה לקיום סעודת פורים. העיקרון ההלכתי הפשוט הוא שהמתנה צריכה להיות כסף או מאכל, דבר שניתן להשתמש בו מיידית ביום הפורים עצמו. לכן, רבים נוהגים למסור את התרומות דרך עמותות צדקה כמו המאיר לארץ ביום הפורים עצמו, כדי להבטיח שהעניים יקבלו את כספם בזמן ויוכלו לשמוח באותו היום בדיוק.
מתנות לאביונים נועדות ליצור שותפות בשמחה. פורים הוא חג של אחדות, לא רק של יחידים, ומתנות לעניים מממשות את הרעיון שכל ישראל ערבים זה לזה. השמחה האישית מקבלת את שלמותה רק כאשר היא כוללת גם את האחר.
כיצד מקיימים את מצוות מתנות לאביונים כיום
היום נוהגים לקיים את המצווה בכמה דרכים:
- נתינה ישירה לעניים: כספים או מזון הניתנים באופן אישי ביום הפורים.
- תרומה באמצעות עמותות צדקה: ארגונים היודעים לזהות נזקקים ולחלק את התרומות ביום החג עצמו.
- מתנות בשמו של אחר: נהוג שלא רק כל אדם ייתן לעצמו, אלא גם עבור בני ביתו, כדי שכל אחד יהיה שותף במצווה.
ההקפדה על הנתינה בלב שמח נחשבת חלק מרכזי בקיום נכון של המצווה, משום שהמטרה אינה רק הצדקה אלא שותפות בשמחה. מעבר לחובה ההלכתית, מתנות לאביונים הן ביטוי לאהבת חסד. הן מחנכות את האדם לצאת מגבולותיו, להכיר את מצוקות אחרים ולראות את השפע האישי כשליחות לשיתוף. כך הופכת מצוות הפורים ממסגרת של חג וזיכרון היסטורי למנוף של תיקון רוחני בעולם המעשי.
בכל נתינה נוצר חיבור קטן נוסף בין אדם לאדם וכל חיבור כזה מקרב את כולנו לאותו הנס שממשיך ללוות את פורים עד ימינו. למידע נוסף ותרומת מתנות לאביונים כנסו לאתר של הרב יורם אברג'ל


