בתערוכה "קרובים ושונים" שנפתחה ביום חמישי (28.10) בגלריה תירוש בהרצליה מוצגות העבודות של אנה זרניצקי ואנדריאן ז’ודרו. האמנים, הזוג הנשוי, גרים ויוצרים יחד כבר הרבה שנים, אך לכל אחד מהם יש סיגנון הציור הייחודי ושונה מהשני.
עבודותיו של אנדריאן מתמקדות במציאות, בצדדים היפים שלה, בדימוים, במודלים ובאופי שלהם. הטכניקה הראליסטית המביקה של אנדריאן היא רק כלי שעוזר לו לחסוף משהו כמעט בילתי נתפס, שעומד מאחרי כל אובייקט . המכחול של אנה, להפך, לא נאמן למציעות, אלא לצבע, למשחקי האור, לקונטרסטים ומעברי גוונים. הדימוי בעבודות שלה הוא, כביכול, רק תירוץ לביטוי רגשות ולעבודה אמיצה עם הצבע.
אנדריאן דרך האמצעים האמנותיים מגיע למהותו של אובייקט הציור,אנה דרך אובייקט הציור מגיעה לאמצעים האמנותיים שמעניינים אותה. אנדריאן מפרש את הצבעים שרואה כצורות, שיש להן משמעות עמוקה, מעביר אותן דרך פריזמת הדימיון והניסיון שלו ויוצר ציורים בסגנון ראליסטי שטעונים בסיפורים ואמירות.
אנה מפרשת את הצורות שרואה כצבעים, היא מתרגמת את האובייקטים המציאותיים לפנטזיות צבעוניות, לרגשות. אפשר להתבונן בציורים של אנה עד אינסוף, הם מכניסים את הצופה לסוג של מדיטציה, בלי חיפושי עלילה כלשהי.
הגישות האמנותיות של אנה ואנדריאן הן כל כך שונות, אך לא מנוגדות, אלא משלימות אחת את השניה. הפאר שבין הטכניקות, הפאר שבין צורה לצבע והפאר שבין עלילה לרגש הופכים למרחב שכל תולדות הציור הפיגורטיבי פרוסות עלו. הפאר הזה מגדיל את חלל הגלריה הקטנה ונותן הרגשת החופש למראות ההצבה די צפופה.
אנדריאן ואנה קיבלו הסכלה אקדמית בבריה”מ והגיעו לארץ בשנות התשיעיים כאמנים עם טכניקה ותפיסות אמנותיות מגובשות. הציורים שלהם נמצאים בגלריות, מוזיאונים ואוספים פרטיים בארץ ובחול. לאומת זאת, בדיברי הפתיחה, הדגיש אנדריאן (שדרך אגב חגג את היומ הולדת ה-50 באותו היום) את אמנותו בצורך ללמוד ולהתפתח תמיד, בכל שלב החיים.
אחת הקירות בגלריה מציגה את העדות לכך: רישומי מודל עירום שאופייניים לכיתות לימוד. הרישומים מסודרים סביב הציור, שבו אנו רואים אותם מצוירים בשמן ואת המודל העצמה במרכז. אנדריאן משאיר לצופה את זכות ההחלטה מה המסמן ומה המסומן פה, האם הרישומים הם רק סקיצות לעבודה או חלק ממנה? הציור הזה מבקש להזכיר כי כל מה שאנחנו רואים בתערוכה הוא רק פרשנות האמן הסובייקטיבית של המציאות. והמחשבה הזאת עוזרת לצופה לא להתאפס יותר מידי על הפרטים בציורי הנוף או בליבוש הכלות המזרחיות, אלא לחפש מעבר לפרטים את רוח הטבע ואת העולם הפנימי של המודל. ובציורים של אנה אותה המחשבה עוזרת לא לשכוח שמאחורי לרגשות פרועות ולצבעים עזים בכל זאת עומדת המציאות, עומדים האובייקטים הממשיים שסביבנו, שכל רגע יכולים להפוך לעולם קסום, אגדתי.
שם התערוכה –קרובים ושונים- גם משקף את השוני הבולט בטכניקת ציור של האנשים הקרובים ביותר אחד לשני, וגם מעורר מחשבה על מבטם של האמנים על ארץ ישראל. קרובים עליה, חיים בתוכה, הם עדיין מתבוננים בה במבט שונה ממבטו של "צבר". נופי ישראל, הכותל, ליבוש דתי או מזרכי, טקסים שונים- כל הדברים שהם יום-יום לילדי הארץ, עדיין מושכים, ממגנטים את אנה ואנדריאן, מזמינים אותם לצייר ולחקור את הדברים האלו שוב ושוב.
שעות פתיחה בגלרית תירוש:
א’ עד ה’ 10.00 עד 18.00
שישי 10.00 עד 14.00
כיכר דה שליט, חבצלת השרון 36, הרצליה פיתוח