פרשת השבוע: ראה | ליקט ישראל לנצנר

 
"כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה" [דברים יב 9]. מנוחה ונחלה מבטאים היפוך מהנדודים במדבר. במדבר אין מקום קבוע לאכילת הקדשים "…איש כל הישר בעיניו" [דברים יב 8], אך לאחר מעבר הירדן וההתנחלות בארץ "והיה המקום אשר יבחר… שמה תביאו עולותיכם וזבחיכם…" [דברים יב 11]. חז"ל דרשו:"מנוחה – זו שילה, נחלה – זו ירושלים" [ספרי,ס"ו].

ארבע עשרה שנים ארכה המנוחה בשילה, ואחר נבחרה ירושלים. לאחר חורבן שילה הותרו,שוב, הבמות למשך 57 שנים,שבהן נדד המשכן לנוב ולגבעון, עד שבנה שלמה את "בית עולמים" בירושלים. "מנוחה ונחלה" , כמושגי יסוד בהתיישבות, נעמו גם לאוזני אבות הציונות. החברה אשר ייסדה את רחובות כונתה "מנוחה ונחלה". ב1953, עם הנחת קו ירקון-נגב, ויישוב חבל לכיש, הוקמו המושבים מנוחה נחלה וסגולה. שלושה שמות שכולם מופיעים בפרשת "ראה". מנוחה ונחלה [דברים יב 9]. , סגולה – "ובך בחר ה’ להיות לו לעם סגלה מכל העמים…" [דברים יב 2]. [פרשה ארץ ישראלית, שמואל כהן].

תגובות

תגובות