מפעילי חניונים רבים במרכזי העיר או ליד מקומות ציבוריים כמו בתי חולים, מתמחרים את דמי החניה לפי תעריף יומי בלבד, מבלי לתת לצרכן אפשרות לשלם את דמי חניה לפי יחידת זמן קצרה יותר של שעה או רבע שעה. לעיתים קרובות, הצרכנים אינם זקוקים חניה ליום שלם, אלא לפרק זמן קצר.
מבדיקת סיירת המועצה לצרכנות שנערכה בעבר עלה, כי 50% מהחניונים הציגו תעריף לחניה יומית חד פעמית ללא אפשרות חניה בתעריף שעתי, דבר העלול לגרום לצרכן הוצאה גבוהה ומיותרת.
הצעת החוק שניסחה המועצה הישראלית לצרכנות ותוגש ע"י ח"כ עמר בר-לב תחייב חניונים לתמחר את דמי החניה גם לפי משך זמן קצר של שעה, והחל מהשעה השנייה – לפי פרקי זמן של רבע שעה לפי החוק. הצעת החוק תמנע את ניצול הפרצה בחוק שאפשרה לבעלי חניונים לחמוק מהחובה לאפשר חניה לפרקי זמן קצרים באמצעות קביעת חניה יומית בלבד.
עוד לפי הצעת החוק, בעלי החניונים יחויבו לפרסם שילוט ברור בכניסה לחניון המציג את המחיר, וזאת בכדי להקל על הצרכנים לדעת מבעוד מועד את תעריף החניה.
בשונה מהחוק הקיים, המחייב רק את בעלי החניונים המציגים תעריף שעתי לנקוב גם במחיר לפרקי זמן קצרים יותר של רבע שעה החל מהשעה השנייה, בהצעת החוק הנוכחית יש לחייב את כל בעלי החניונים להציג אפשרות לתשלום על חניה לפרקי זמן קצרים (תעריף לשעה ראשונה, ולאחר מכן בהפרשים של רבע שעה).
ח"כ עמר בר-לב אמר: "אין שום סיבה לגבות מחיר מופקע מאדם שמגיע לבקר קרוב משפחה בבית חולים או הולך לארוחת ערב של שעה או שעתיים במסעדה, וכלל לא זקוק לחניה של יום שלם. החוק הזה מיטיב עם כולנו כצרכנים של חניונים, ועדיין מאפשר – כאשר הדבר משתלם – לבחור באפשרות של תשלום על יום חניה שלם".
באשר לפרסום תעריף החניה במקום בולט בכניסה לחניון, הוסיף ח"כ בר-לב: "מדובר אמנם בעניין צרכני, אבל גם בטיחותי. סימון בולט של מחיר החניון יוכל לאפשר לנהגים להחליט מראש אם להיכנס לחניון ולא להתעכב בפתחו תוך שהם מסכנים את עצמם, את הולכי הרגל על המדרכות ואת שאר משתמשי הדרך".
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי התיקון לחוק יבטיח כי הציבור ישלם על זמן החניה בפועל, ולא יכפו עליו הוצאות מיותרות ויקרות כשאין מולן שירות תואם.
עוד מוסיף מנכ"ל המועצה כי פרסום מחיר שעתי יוכל להקל על ההשוואה בין מחירי החניונים באזור מסוים משום שיציג בכולם יחידת מידה זהה- מחיר לשעה.
בדיקת סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל) מגלה בנוסף לכך, כי חלק מחניוני הרכב שנבדקו אינם עומדים בתקנת החובה להציג את המחיר לכל רבע שעה, החל מהשעה השנייה.
וגם: מחייבים אותנו לשלם כניסה חד-פעמית, גם על חניה קצרה: במחצית החניונים שנבדקו ( 50% מהחניונים שנבדקו), תחנה חצי שעה ותשלם על יום שלם.
מסתבר שמי שנכנס בירושלים לחניון יומי מוכן לשלם הרבה יותר עבור כניסה חד- פעמית מציבור הנהגים החונים בשאר הערים הגדולות. המחיר הממוצע של חניה יומית בירושלים עומד על סך של 58.44 ₪, כמעט 60 שקלים! בבדיקה מיוחדת שערכה סמ"ל, סיירת המחירים של המועצה הישראלית לצרכנות, נמצא כי מחירי החניה היומית, אותם גובים בעלי החניונים מהרכבים הנכנסים כניסה חד- פעמית, יקרים בירושלים בכ- 38% ממחירי חניה יומית דומה בשלוש הערים: תל אביב באר שבע וחיפה.
מחיר החניה בשעה הראשונה, נמצא עפ"י נתוני סמ"ל כי העיר תל אביב היא היקרה בארץ. המחיר לשעת חניה בת"א היה בממוצע 15.86 ₪. לאחריה בסדר יורד דורגו הערים ירושלים, חיפה, הרצליה ובאר-שבע. להלן התוצאות שנמצאו באשר למחיר ממוצע לשעת החניה הראשונה, בחלוקה לערים:
ראש העין : ₪ 4.67,
חדרה: ש"ח 5.00
רחובות: ₪ 5.00
רעננה: ₪ 5.00
כפר סבא: ₪ 8.33
נהריה
₪ 10.00
ראשל"צ
₪ 10.00
באר שבע
₪ 11.00
הרצליה
₪ 11.00
חיפה
₪ 11.44
ירושלים
₪ 14.22
תל אביב
₪ 15.86
לחדשות נוספות בפורטל חדשות השרון פוסט לחצו כאן
.jpg)


