בסיפור החיים שלה ובהיסטוריה המשפחתית המקום מתחיל משושלת הנשענת על גדולתו וחכמתו של ר’ שלמה גנצפריד זצ”ל, מחבר “קיצור שולחן ערוך”, לבין היחסים הנרקמים עם משפחתה
צילה פרידמן / אמנית רישום
צילה פרידמן נולדה למשפחה חרדית "חציתי את הקווים לטובת היצירה. הלהט והדבקות במטרה דומה לשומר מצוות חרדי", היא מספרת "בסיפור החיים שלי ובהיסטוריה המשפחתית המקום מתחיל משושלת הנשענת על גדולתו וחכמתו של ר’ שלמה גנצפריד זצ"ל, מחבר "קיצור שולחן ערוך", לבין היחסים הנרקמים עם משפחתי, הנשענים על המקורות , אילץ אותי לחפש דרך ומקום בעולם מבלי לערער את כבוד המשפחה".
המאפיין את עבודותה זה קו כתם והרווח הצר בין שני קווים או שני משטחים "ככל שאני מתקרבת הרווח צר יותר. הבדיקה נעשית תוך כדי עבודה. המשטח הלבן והכתמים מבליטים את הבלתי ניתן לתפיסה. לזיהוי; את האור, מתוך תקווה להגיע למקום מבטחים. אני תופרת בקווי עיפרון דקיקים בין העולמות, משחזרת את התפרים האישיים בגוף, הנדמים כמפה טופוגרפית. המסע האישי והמסע הקולקטיבי נתפרים כל הזמן מחדש".
לדברי פרידמן "אני עובדת בסדרות וזה יוצר צפייה למשמעות וכאמנית אני לא אוהבת להיות מחויבת לציפיות ופירושים. אוהבת את הדברים הלא ברורים . זה עושה את זה יותר מעניין ורלוונטי לדרך החיים שלי. הציור סבא- נוגע בנוף ילדותי. מקורותיו מצויים ביהדות החרדית. החסר והספק מתעתעים ויוצרים את המתח בין שני העולמות בהן אני חיה".