כבר שנים, כשאנו בדרך לחיפה, אנו נדהמים כל פעם מחדש מהעננה שאופפת את הכניסה לעיר. אומנם לאחרונה, עם העדכונים החוזרים ונשנים על מכל האמוניה והוויכוח עליו, מדברים די הרבה בחדשות על הזיהום שנגרם מהמפעלים; אבל זה לא עניין חדש.
תמיד עולה מחדש שאלת האחריות בנושא – האם האחריות על הקטנת המזהמים הסביבתית חלה על המעסיק? אולי המדינה היא זאת שצריכה לפקח ולהטיל סנקציות והגבלים כדי שהעובד יוכל ליהנות מאוויר נקי בעבודתו ובסביבה בה הוא חי? ואולי זאת בעצם גם האחריות שלנו, של האזרחים? זאת למרות שתלונות על איכות הסביבה וזיהום אוויר נתקלות בסחבת משמעותית, ונופלות לרוב על אוזניים ערלות.
עם התקדמות ענף הרכב, ובעיקר הרכבים ההיברידים, יש מגמה של החלפת כלי תחבורה מזהמים בכלים ירוקים יותר. כשמדובר ברכבים, רובנו עדיין רוכש רכבי סולר ובנזין, אולי בגלל העלויות שכרוכות בהחלפת הרכב לגרסה היברידית. יש לזכור שמדובר בהשקעה התחלתית לא זניחה, וגם טסט כמעט כפול בהמשך. כמובן שלטווח ארוך זה משתלם עם החיסכון בדלק, שמאוד מורגש בכיס.
גם בתעשיית הצמ”ה (ציוד מכני הנדסי) הבינו שכדאי לעבור לציוד ירוק יותר. זה נובע גם (אבל לא רק) מהרצון של מהנדסי מלגזות, טרקטורים וציוד הנדסי נוסף להקטין פליטת מזהמים במקומות עבודה. בל נשכח שבנוסף יש כאן גם שיקול כלכלי: אחרי הכול המיסוי על הדלק הוא אחד הגבוהים במשק הישראלי, אם לא בעולם כולו.
לדוגמה, במפעלים רבים בוחרים למחסנים הלוגיסטיים מלגזות חשמליות, בעוד שמלגזות הדיזל הולכות ותופסות נפח קטן יותר מציוד השינוע. מלגזות דיזל פולטות לא מעט עשן בעבודתן, וגם אלה עם האגזוז העליון עדיין מזהמות לא מעט. מלגזות ירוקות יותר הן החשמליות, שמגנות הרבה יותר טוב על העובד במפעלים – גם בהיבט של הקטנת החשיפה לרעש, וגם בגלל הנאה מאוויר הרבה יותר נקי.
כשמדובר בעבודה בחדרי קירור, ודאי וודאי שהמלגזות החשמליות הן האופציה היחידה לעבודה; אבל למרות זאת צריך לפקוח עיניים ולשים לב שבמחסנים סגורים אכן נותנים עדיפות לכלים חשמליים. עבודה במלגזת דיזל בשטח סגור ללא אוורור מספק, היא בהחלט לא דבר מומלץ.
מלגזות חשמליות אף מתהדרות היום במנועי AC מתקדמים, שבניגוד למנועים הקודמים מסוג DC – ממחזרים אנרגיה ופועלים ממש כמו ברכב ההיברידי. המלגזות החדשות של ימינו – הן החשמליות והן מסוג דיזל – מגיעות כבר עם מפרט חדיש הכולל סימון של רמת השמירה על איכות הסביבה (גם הקטנה של פליטת מזהמים וגם צמצום הרעש הנפלט מהרכב).
סימון זה דומה לסימון המדורג, שהפך לחלק אינטגרלי וכל כך מוכר ברכישת מזגן או רכב פרטי. בכלי עבודה כבדים זה עדיין לא סטנדרט והנושא פחות מוקפד, אבל האמת שכדי להגן על עצמנו במשך שעות העבודה הרבות זה בהחלט תורם את חלקו.
מה אנו צריכים לעשות כדי לא לחיות בעננת עשן הולכת וגדלה? כמעסיקים עלינו להיות אחראיים ולבחור בכלים נכונים למפעלים שלנו, לצד חשיבה לטווח ארוך; כעובדים עלינו לעמוד על זכותנו לסביבת עבודה נקייה. יש אופציות רבות בשוק והעולם הולך ומשתכלל. הטכנולוגיות הירוקות בהחלט קיימות; רק נשאר לוודא שהן אכן מיושמות בשטח ועומדות לצדנו.