מבקר עיריית כפר סבא:”העירייה אינה גוררת רכבים נטושים המהווים מטרד וסכנה הנותרים במקומם פרקי זמן ממושכים, עד שנה”

בקבוצת כפר סבא שלנו עלו תלונות רבות על אי טיפול נאות ברכבים נטושים ברחבי העיר. מבדיקת , עולה כי מבקר העירייה כתב דו”ח חמור בנושא. דוד תורג’מן המבקר בדק ומצא כי “כל נושא הטיפול ברכבים נטושים וגרירתם על ידי העירייה
אינו מוסדר באופן נאות. כך למשל נמצא כי העירייה אינה גוררת רכבים במסגרת הזמן הקבועה בחוק ורכבים נטושים
המהווים מטרד וסכנה לשלום הציבור נותרים במקומם פרקי זמן ממושכים, עד שנה.

תורג’מן:”כלי רכב הננטשים ברשות הרבים על ידי בעליהם מהווים מפגע סביבתי הן מבחינה אסטטית ותברואתית והן מבחינות בטיחותיות והן משום שהם תופסים מקום חנייה.
בעלי רכב הנוטשים את כלי רכבם ברחובות עוברים על הוראות חוק שמירת הניקיון
התשמ”ד- 1984( .להלן: “חוק שמירת הניקיון”(.
חוק שמירת הניקיון קובע בסעיף 2 כי: “לא ישליך אדם פסולת, פסולת בנין או גרוטות רכב
ברשות הרבים או מרשות הרבים לרשות היחיד, ולא ילכלך את רשות הרבים.”
החוק מגדיר “גרוטות רכב” כ: “רכב שיצא מכלל שימוש מחמת שהתיישן, שפורק או שנקבע
כרכב באובדן גמור, וכן שלד של רכב או חלקים ממנו.”
ומגדיר “השלכה” כ: “לרבות זריקה, שפיכה, נטישה, השארה או גרם לכלוך באופן אחר.”
החוק מטיל על הרשות המקומיות את האחריות לטיפול בגרוטות רכב וסילוקן:
בסעיף 7( א( נקבע כי: “רשות מקומית תקבע, בכפוף לכל דין, אתרים לסילוק או לריכוז וטיפול
בפסולת בנין, גזם, צמיגים או גרוטות רכב,”
בסעיף 8 נקבע כי : “רשות מקומית … רשאית לסלק גרוטות רכב שהושלכו ברשות הרבים או
ברשות היחיד, למעט גרוטאות המצויות בחצריו של מי שמחזיק בהן כדין, או מנהל בהן כדין עסק
בגרוטות רכב” וכן כי “לא תשתמש רשות מוסמכת בסמכותה לסלק גרוטת רכב לפי סעיף זה אלא
לאחר שדרשה בכתב מבעלה או מהמחזיק בה לפנותה תוך תקופה שקבעה בדרישה והוא לא עשה כן,
ולאחר שהודעה בדבר כוונתה לסלק את הגרוטה הודבקה עליה במקום הנראה לעין, 48 שעות לפחות
לפני ביצוע הסילוק. לא ניתן לזהות את בעלה של גרוטת הרכב, רשאית הרשות המוסמכת לסלקה אם
היא נמצאת באותו מקום לפחות חודש ימים ואם בנסיבות הענין סביר להניח כי בעלה התייאש ממנה
מחמת מיעוט שוויה.”
החוק קובע עוד, כי גם במקרה בו הושאר רכב )שאינו גרוטאה( ברשות הרבים במשך
תקופה העולה על 60 ימים רשאית העירייה לגרור את הרכב, לאחר שדרשה מבעל
הרכב לפנותו “תוך תקופה שתקבע בדרישה” ולאחר שהודעה כאמור הודבקה על הרכב
ונשלחה בדואר רשום לבעל הרכב, 14 יום לפני הגרירה.
עוד נקבע כי הרשות מוסמכת למכור רכבים שנגררו על ידה ואשר בעליהם לא דרשו
אותם בתוך חודשיים. וכי הרשות רשאית לדרוש החזר בגין הוצאותיה מסכום
המכירה.
204
סעיף 8ד קובע בנוסף כי “רכב שהובא או נגרר כאמורבסעיפים 8 עד 8ג, יראו אותו כגרוטאה לענין
חוק זה ולענין פקודת התעבורה, והוא יהיה לקנינה של הרשות המוסמכת.”
חוק עזר לכפר סבא )שמירה על איכות הסביבה ומניעת מפגעים(, התשס”ח-2008
)להלן: “חוק עזר – איכות סביבה”( חוזר בסעיפים 45-43 על הוראות חוק שמירת
הניקיון.
נוהל עירייה ENV16 טיפול ברכב נטוש מתאר את תהליך הטיפול ברכב החשוד
כנטוש ובגרוטאות רכבים המצויים ברחבי העיר.

להלן תהליך הטיפול ברכב נטוש בהתאם למתואר בנוהל העירוני:
קבלת פנייה מהמוקד
בדיקה בשטח של הרכב
גרוטאת רכב
 האם נמצא במקום
 האם יש מדבקת טסט עדכנית
 בדיקה מול רשות החנייה מי בעל הרכב והאם הרישיונות בתוקף.
 צילום הרכב על ידי המפקח
רכב נטוש
רכב ללא מספר רישוי ו/או ללא מנוע ו/או
שלד של רכב או חלקים ממנו. רכב שיצא
מכלל שימוש.
רכב עם מספר רישוי העומד במקום מסויים
לפחות שבוע ימים
יצירת קשר עם הבעלים
60 יום
שליחת מכתב רשום המורה על פינוי תוך 14
יום
14 יום
הדבקת מדבקה המורה על פינוי תוך 48 שעות
מילוי דוח מצב הרכב וגרירתו למחסני העירייה
יום 5-7
פניה לבית משפט לקבלת צו להעברת הרכב לבעלות העירייה
עד 60 יום
פניה למשרד הרישוי להעברת הבעלות של הרכב ע”ש העירייה ושינוי
סטטוס הרכב מ”כשיר” ל”רכב בפירוק”

יום 30-60
מכירת הרכב על ידי מחלקת מכרזים
הדבקת מדבקה המורה על פינוי
תוך 48 שעות
60 יום
206
ראוי לציין כי בשנה האחרונה הוכנס נוהג חדש לפיו טרם הדבקת המדבקה
הראשונה על גבי רכב נטוש, מניח הפקח מכתב על גבי דף לוגו של האגף לאיכות
הסביבה על גביו מצוין כי התקבלה תלונה לגבי הרכב כנטוש וכחונה זמן ממושך וכי
יש לפנות לעירייה לבירור.

במהלך שנת 2014 התקבלו במוקד העירוני 935 פניות בנוגע לרכבים נטושים.
במהלך שנת 2015 התקבלו במוקד העירוני 113,1 פניות בנוגע לרכבים נטושים.
זמן התקן הקבוע במערכת ה-CRM של המוקד בנוגע לטיפול בפניות בנושא רכב
נטוש הוא 90 יום.
לאחר שהושלם תהליך איתור הבעלים, פנייה לבעלים בטלפון ובדואר רשום
ובאמצעות מדבקות התראה על גבי הרכב ובחלוף המועד לפינויו על ידי הבעלים,
נגררים הרכבים על ידי העירייה, נגררים על ידי חברת גרירה חיצונית.

 

 

 

מבקר העירייה. דוד תורגמן
צילום: תומר דואק

תגובת אגף איכות הסביבה: “מדובר באילוץ מוכר, שנובע מעלויות שכירת מגרש לאחסנת רכבים. הבעיה צומצמה במקצת כעולה גם מתוכן התייחסות המבקר לנקודה זו, לאחר הסדרת המגרש שאורגן באזור התעשייה עתיר ידע לצורך אחסנת רכבים גרורים,
כרגע אין העירייה רואה אפשרות להסדרת מרחב נוסף לקליטת רכבים גרורים מעבר למגרש בעתיר ידע. בנוגע לרכב שחנה מעל שנה בחנייה ציבורית: מדובר במקרה חריג מאוד שכן בעל הרכב נפטר, ולאחר בדיקה מעמיקה שארכה זמן רב התברר שילדיו גרים בחו”ל, נוצר קשר עם בתו שגרה בקפריסין, הבת מסרה כי הרכב מעוקל ומשועבד )יש לציין כי הרכב שווה ערך(
בתאריך 14.12.24 שלח התובע העירוני פניה בכתב בנושא זה לגברת ש. ב. ברשות המסים לפני גרירת הרכב. גרירת הרכב נעשה רק לאחר פגישה בנוכחות המשנה למנכ”לית והתובע העירוני בה הוחלט על ביצוע הפעולה. ”

מבקר העירייה : “חובת העירייה על פי החוק הינה לגרור את הרכבים לאחר מתן התראה כנדרש, ולא להותירו בשטח ציבורי עד לתוצאות הבירור. הביקורת ממליצה כי הנושא ייבדק שוב על ידי היועץ המשפטי והתובע העירוני”.

עוד מציין המבקר כי “המדבקה המשמשת להתראת 48 שעות לפני פינוי אינה כוללת אזהרה לפיה
באם לא יפונה הרכב הוא ייגרר בתוך 48 שעות על ידי העירייה וכי בעל הרכב יחוייב בהוצאות הגרירה ואחסנה.

תגובת אגף איכות הסביבה: “בעבר נדרש התובע העירוני לאשר את תוכן המדבקות
שנועדו להדבקה על רכבים נטושים. בהיעדר דרישה בחוק לפרטי תוכן שיש לכלול בכתיבת
המדבקות, אישר התובע העירוני שלא לציין מידע שכולל את הערה בדבר כוונה לגרור את
גרוטאות במידה והרכב ממשיך לחנות במקום. לאחר קבלת הבהרה על נחיצות המידע אודות
הגרירה, אישר התובע העירוני להוסיף על גבי המדבקות הערה בכתב יד בעניין הגרירה”.

המבקר מדגיש עוד בדו”ח הביקורת כי המדבקה המשמשת למתן ההתראה מותאמת לטיפול בגרוטאות רכב אולם
אינה מותאמת בנוסחה, לטיפול ברכבים נטושים, שאינם גרוטאות.

תגובת אגף איכות הסביבה:”החוק מגדיר כל רכב העומד במקומו מעל 60 יום כרכב נטוש
וככזה שהפרק בעניין טיפול בגרוטאות רכב )בחוק שמירת הניקיון(, חל עליו, וזאת, ללא כל
אבחנה בין רכב תקין או לא תקין. לאור זאת, המדבקה אינה עושה אבחנה בין רכבים תקינים
וכאלה שאינם תקינים. סיבה נוספת, לאי הדבקת מדבקות שנועדו להדבקה על רכבים
תקינים, היא היעדר יכולת של ממש בידי גורמי עירייה, לאבחן רכב נטוש כרכב תקין ו/או
כרכב בעל יכולת תנועה. המידע אודות יכולת התנועה של הרכב /ואו תקינותו, מתקבל רק
כשהרכב נגרר ונבדק.”

 

תגובות

תגובות