ועדת התחבורה העירונית התכנסה אמש (יום שלישי) כדי לדון בטיוטת מפת קווי התחבורה הציבורית בעיר, שתוצג לשיתוף הציבור, כחלק מפרויקט “מהיר לעיר” – שבמקביל להקמת התשתית הפיזית של התחבורה הציבורית במרכז העיר, עוסק גם בשינוי התכנית התפעולית של התחבורה הציבורית בכל רחבי כפר סבא.
מאת: אירית מרק
מדובר במיזם לשיפור השירות בתחום התחבורה הציבורית לתושבות ולתושבי העיר, אותו מובילים ראש העיר רפי סער וסגנו עילאי הרסגור-הנדין, כאשר הוועדה תדון בתכנית שבמסגרתה ישונו מהיסוד כל מסלולי האוטובוסים, תגדל תדירות הגעת האוטובוסים באופן משמעותי ויורחבו אזורי הכיסוי ושעות הפעילות – כך שכל הקווים יפעלו לפחות בין השעות 5:30 ל-22:30 ובתדירות של לפחות 15 דקות בשעות השיא ו-20 דקות בשעות השפל, ובחלק מהקווים אף יותר מכך.
על פי התכנית המוצעת, רוב קווי האוטובוסים הנוכחיים יתבטלו ויוחלפו בקווים חדשים, מפותלים פחות ומהירים יותר, ואילו יתר הקווים ישופרו. כמו כן, יינתן שירות סדיר לשכונות שלא נהנו עד היום מקווי תחבורה ציבורית, כגון שכונות ותיקים ואזורים במרכז העיר. מדובר בתכנית עירונית בשיתוף חברת נתיבי איילון ומשרד התחבורה, שתוצג במהלך חודש דצמבר לתושבות ולתושבי העיר במסגרת סדרת כנסי שיתוף ציבור
התוכנית תיושם בשלבים במהלך השנים הקרובות, בכפוף לאישורה התקציבי על ידי משרד התחבורה, ובסיומה תוכפל פי שלושה הנסועה (אורך המסלול הכולל) של האוטובוסים בעיר.
בתכנון מפת הקווים ניתן דגש מיוחד להגעה משכונות העיר אל מוסדות החינוך בעיר: קריית התיכונים ברחוב אז”ר, קריית חטיבות הביניים ברחוב ששת הימים, קריית החינוך הדמוקרטית בשכונת קפלן ותיכון אורט. כמו כן תאפשר התוכנית הגעה יעילה ומהירה אל תחנות הרכבת של כפר סבא מכל רחבי העיר, בין היתר באמצעות קווי הזנה מהשכונות המרוחקות, ובכך יתאפשר לנוסעים לוותר על השימוש ברכב פרטי לצורך הגעה לתחנות.
ראש העיר, רפי סער: “עיריית כפר סבא רואה לנגד עיניה את טובת כל תושבות ותושבי העיר, ובמסגרת זו אנו קשובים לבקשות ולסוגיות העולות מקרב הציבור הכפר-סבאי, בכללן סוגיות בנושא שיפור קווי תחבורה הציבורית בעיר
כעיר המקדמת תחבורה בת קיימא, ובמסגרת תוכניות ועבודות לשדרוג מערך התחבורה הציבורית בעיר, קידמנו תוכנית מהפכנית שתביא לשיפור שירותי התחבורה הציבורית בעיר לכלל התושבות והתושבים, ובכל רחבי העיר. מדובר במהפכה של ממש שאני סמוך ובטוח תשפר את איכות תושבות ותושבי כפר סבא”.
סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה עילאי הרסגור-הנדין: “ההנחיה התכנונית שלי היתה למחוק כמעט לחלוטין את מערכת הקווים הקיימת, שנבנתה טלאי על טלאי במשך עשרות שנים, ולשרטט מאפס את קווי האוטובוסים החדשים כך שיתאימו לכפר סבא של היום. הושקעו בכך שעות עבודה רבות של ניתוח המצב הקיים והצפוי בעתיד, חשיבה על צרכי תושבי כפר סבא ויצירת כיסוי מיטבי של שכונות העיר. דגש מיוחד ניתן לתדירות הקווים והגעה מהירה מכל שכונה אל קריות החינוך, מרכז העיר ותחנת הרכבת הקרובה מבין השלוש
לא נעשה תכנון תחבורתי בסדר גודל כזה מאז הקמתה של כפר סבא. השלב הבא הוא שיתופי הציבור שיתקיימו במהלך חודש דצמבר, בהם תושבי כפר סבא יביעו את דעתם על טיוטת התוכנית ויציעו שיפורים. לאחר מכן נקבל החלטה ביחד עם ראש העירייה וצוותי התכנון על התוכנית הסופית שתוגש לאישור ותקצוב משרד התחבורה. העתיד יהיה שונה לחלוטין מהמצב הנוכחי”.
הקווים המוצעים במסגרת התכנית החדשה:
- קו מזין ממזרח העיר לרכבת נורדאו.
- קו ממזרח העיר לשכונת עלייה דרך רחוב התעש, מרכז העיר, קריית חטיבות הביניים ובית החולים מאיר.
- קו ממסוף התעש לרכבת סוקולוב דרך שכונת ראשונים, שכונות מרכז העיר וקריית התיכונים.
- קו ממזרח העיר לשכונות הירוקות דרך רחוב משה דיין, תחנת רכבת נורדאו, דרום העיר, קריית חטיבות הביניים ובית החולים מאיר.
- קו מאזור תעשייה עתיר ידע לאזור התעשייה של רעננה, דרך השכונות המזרחיות, קריית התיכונים, שכונת מעוז, בית החולים מאיר ושכונת הזמר העברי (“שכונה 60”).
- קו מהשכונות הירוקות לאזור התעשייה עתיר ידע דרך קריית התיכונים ורחוב משה דיין (שיפור לקו 14).
- קו מהשכונות הירוקות לאזור התעשייה עתיר ידע דרך בית החולים מאיר ומרכז העיר
- קו מעגלי משכונת ותיקים אל מרכז העיר.
- קו משכונת עלייה לתחנת רכבת סוקולוב דרך קריית התיכונים, רחוב תל חי ומרכז העיר. הקו ימשיך להוד השרון
- קו מרכבת רעננה לרכבת נורדאו דרך בית החולים מאיר, שכונת מעוז, מרכז העיר ורחוב משה דיין. הקו ימשיך להוד השרון.
- קו מזין מהשכונות הירוקות לרכבת רעננה.
- קו מזין מאזור התעשייה עתיר ידע לרכבת נורדאו.
- קו 1 משכונת עלייה לרעננה דרך תחנת רכבת רעננה (ללא שינוי ביחס להיום).
- קו 29 ממזרח העיר להרצליה דרך רחוב התעש, מרכז העיר, צומת רעננה ורחוב אחוזה ברעננה (מסלול הקו ישתנה במזרח העיר).
- קו 39 ממזרח העיר להרצליה דרך רחוב התעש, מרכז העיר, בית החולים מאיר, שדרות מנחם בגין ורחוב ויצמן ברעננה (הקו יתקצר בהרצליה, התדירות תוגבר, הוא יוארך עד למזרח העיר והוא יעבור סמוך לשכונות הירוקות ולאזור התעשייה של רעננה).