פרשת במדבר מאת :חזי ברזני
לע״נ הרב אברהם ישיעהו הבר זצ״ל בן הדסה
פרשת במדבר , פותחת ספר במדבר – מתארת את התארגנות ישראל לחיי המדבר והכניסה לא”י . ההתארגנות כוללת מניין כל שבט ושבט, ואת סדרי המחנה בעת חנייה ובמסע
אולי נחשוב, שזאת פרשה טכנית וחסרת עניין. למעשה, שלא כמו פרשה עמוקה השופכת אור על התורה כולה על חוקיה וצוויה. בכדי להבין את סודה של הפרשה, בואו נבין במושג ה’מדבר’ באופן אותו מציין התנ”ך, ע”פ התנ”ך המדבר הוא שממה! דוד המלך מזכיר בתהלים את המדבר והשממה בא שהינו בצאתנו ממצרים , הנביא יחזקאל בנבואת ציון אומר : “הָלֹ֡ךְ וְקָֽרָאתָ֩ בְאָזְנֵ֨י יְרוּשָׁלִַ֜ם לֵאמֹ֗ר כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה זָכַ֤רְתִּי לָךְ֙ חֶ֣סֶד נְעוּרַ֔יִךְ אַהֲבַ֖ת כְּלוּלֹתָ֑יִךְ לֶכְתֵּ֤ךְ אַחֲרַי֙ בַּמִּדְבָּ֔ר בְּאֶ֖רֶץ לֹ֥א זְרוּעָֽה”
למעשה מעיד על זכות של עם ישראל בארצו ומציין את המדבר כשלילי .
אבל! בני ישראל למעשה קיבלו מדבר ללא שממה- ענני כבוד, משכן, אוכל מוכן (מן ושלו) וידעו שיש מטרה ובכל זאת חטאו, וגם התלוננו ….
חשוב לציין, כי הפרשה נאמרה לאחר שנה וחודש ליציאת מצרים- פחות משנה לקבלת התורה. אבל לפני!!! חטא המרגלים עליו נדבר בשבועות הבאים.
אז על מנת להדגיש לבני ישראל כי עבורם המדבר איננו שממה. מחליט הקב”ה ומורה לעשות מפקד אוכלוסין לפי כל שבט ומנהיגיו. סימן ברור כי המסע במדבר מתחיל להגיע לישורת אחרונה לכניסה לא”י. משה, אהרן ונשיאי השבטים ששמם מוזכר ומודגש בפרשה יוצאים למשימה, והעם מִתְפַּקֵד לפי שבטים, עוד מראה הפרשה את חניית השבטים שהיא לפי סדר קבוע מראש, לכל שבט היה מקום חניה משלו.
לבני שבט לוי שהם למעשה עובדי המשכן, נערך מִפְקָד נפרד. בפרשה מתואר התפקיד המיוחד של כל משפחה משבט לוי, בנשיאת המשכן, בפירוקו ובבנייתו מחדש. ואף מרומז לנו התפקיד של משפחת קהת ממנה יצא קורח, רמז למחלוקת למעשה טענת קורח בהמשך הנה לשווא.
לסיכום, ספר במדבר פותח בכינון של סדר חברתי, תוך כך נוצקת תשתית למוסר, סדר דווקא במדבר בשממה הנה פעולה חיונית ליצירת חברה אמתית וצודקת. שכל פרט, משפחה ושבט יודעים את מקומו ותפקידו.
שבת שלום ומבורך חודש טוב ומבורך