בטוח על הכביש: 5 המכוניות הבטוחות ביותר

מה צריך לדעת בבואנו לרכוש רכב בטיחותי, מי מוודא שיצרניות הרכב באמת משקיעות בבטיחות, ואיך מחליטים על ציון הבטיחות של כל רכב? בדקנו עבורכם

 

אם הייתם מתבקשים לדמיין לרגע פרסומת בטלוויזיה למכונית חדשה, כנראה שהיו עולות בראשכם התמונות הבאות: ג’יפון נוצץ בכביש מתעקל בין צוקים, כמה צעירים מצחקקים באיזה סופר מיני בנסיעה לילית, או משפחה יפה בדרכה לאיזה קמפינג פסטורלי. איכשהו, הפרמטר החשוב ביותר בבואנו לבחור את המכונית הבאה שלנו, כמעט אף פעם לא בא לידי ביטוי בפרסומות כאלה: הבטיחות. 

למרבה המזל, החיים האמתיים הם לא פרסומת, ובחיים האמתיים יש מי שבוחן לעומק את רמת הבטיחות של רכבים חדשים שיוצאים לשוק, ומפרסם את התוצאות לעיונם ושיקולם של ציבור הנהגים. כך, יכול גם מר ישראל ישראלי ורעייתו ישראלה להיכנס לאולם תצוגה של יבואנית רכב או לבחור באופציה של ליסינג פרטי ולדעת מראש מהו ציון הבטיחות של המכונית שעליה שמו עין. 

 

אז איך בודקים בכלל רמת בטיחות של מכונית?

רמת הבטיחות של כל מכונית חדשה נקבעת לפי בחינה של כמה וכמה פרמטרים. בתור התחלה סוקרים את הפיצ’רים הבטיחותיים שהרכב מציע, כמו מס’ כריות אוויר, בקרות בלימה והתנגשות למיניהן, מערכות אקטיביות למניעת תאונות וכד’. בתור המשך מעבירים את הרכב מבחן ריסוק אמיתי. הארגון שנחשב לסמכות הבכירה ביותר בכל מה שקשור לשיווק מכוניות באירופה נקרא EuroNCAP, והוא מבצע בכל שנה מבחני ריסוק בסטנדרטים גבוהים ומחמירים. לרכבים הנבחנים מוכנסות בובות ריסוק שנבנו בצורה שתדמה מאפיינים של הגוף האנושי, והן מכוסות בחיישנים רבים כדי להעריך את הכוחות המופעלים על הגוף בזמן תאונה. מבחנים אלה כוללים התנגשות חזיתית, התנגשויות מהצד, התנגשות בעמוד, הערכת הסיכון לנזק אצל הולכי רגל שייפגעו מהרכב הנבחן, ועוד. מבחני הריסוק האלה לא מסתפקים בנהג בלבד, ומעריכים את הסיכון גם לשאר יושבי הרכב מלפנים ומאחור. 

בסופו של מבחן הריסוק הכולל מעניק הארגון ציון בטיחות לרכב הנבחן, שהמקסימום שלו הוא 5 כוכבים, וגם ציוני משנה. נגיד, 85% בהגנה על נוסעים בוגרים, 82% אחוזים בהגנה על ילדים, 88% בסעיף מערכות בטיחות, וכד’. בשני העשורים האחרונים הציון הזה הפך לגורם משמעותי מאוד בעולם הרכב, היות ויצרניות שקיבלו ציונים גבוהים במבחני הריסוק האלה משתמשות בכך כמקדם מכירות, ואילו יצרניות שקיבלו ציון מאכזב בוחרות פעמים רבות לשפר את הבטיחות של הדגם הנבחן, ורק אז להוציאו לשוק. 

אבל יש דבר אחד שהנהג הישראלי חייב לקחת בחשבון: הציונים של מבחני הריסוק רלוונטיים אך ורק לדגם הנבחן. פעמים רבות קורה שלישראל יגיע הדגם הזה עם אבזור בטיחות מדולל (פחות כריות אוויר, פחות בקרות בטיחות), ואז הציון “האירופאי” לא כל כך רלוונטי לרוכשי הרכב בישראל. החדשות הטובות בהקשר הזה הן שארגוני הבטיחות האלה משתכללים מתקדמים כל הזמן, מעלים את סטנדרט הבטיחות שלהן, ומכריחים את יצרניות הרכב להוסיף עוד ועוד מערכות בטיחות, בקרות נהיגה ופיצ’רים בטיחותיים למכוניות שהן מבקשות למכור. היות והמידע הזה שקוף לציבור הנהגים, מומלץ מאוד לעבור על רשימת האבזור הבטיחותי של כל רכב שאנחנו שוקלים לרכוש, להשוות אותו לדגמים אחרים, ולפי זה להגיע למסקנה הנכונה. 

בכל שנה מפרסמים האנשים הטובים של EuroNCAP את “הנבחרת” שלהם בכל מה שקשור למכוניות הבטוחות ביותר, לפי חלוקה לקטגוריות הרכב. כך למשל זכתה בשנה שעברה הטויוטה יאריס לציונים גבוהים ומחמאות מהאיגוד, הרבה בזכות הפיתוח שלהם לכרית אוויר מיוחדת בין הנהג לנוסע שלצידו, ובתחילת 2022 זכתה הסקודה פאביה בחמישה כוכבי בטיחות שמיקמו אותה גבוה מאוד בצמרת קטגוריית הסופר מיני. 

גם דגם ה-טי קרוס של פולקסווגן קיבל בשנה שעברה ציונים יוצאי דופן בזכות ההישגים שלו בתחום ההגנה על נוסעים בוגרים והגנה על ילדים. פרמטרים חשובים מאוד כשלוקחים בחשבון שמדובר ברכב פנאי הרלוונטי בעיקר למשפחות צעירות.

לאחרונה החלו איגודי הבטיחות השונים לבחון גם דגמים חשמליים לגמרי, שבשנתיים האחרונות הפכו נפוצים יותר ויותר בכבישי העולם. בתחילת 2022 התברר למשל שדגם ה-EQS של מרצדס זכה בתואר בשתי קטגוריות שונות: מכונית הפאר הבטוחה ביותר, והמכונית החשמלית הבטוחה ביותר. כדי להיות רלוונטיים לכמה שיותר סגמנטים של עולם הרכב, ה-EuroNCAP בוחן כל שנה גם רכבי עבודה, כמו האיסוזו די מקס שבשנה שעברה זכה לציון של 5 כוכבים – אירוע חריג כשמדובר בטנדר. 

כך או כך, ברור שמבחני הריסוק ומבדקי הבטיחות האלה חייבים להיכנס למערך השיקולים של כל אדם השוקל רכישת רכב, חדש או משומש. זה אולי לא נוצץ ומלהיב כמו מה שמבליטים בפרסומות בטלוויזיה, אבל זה מציל חיים. סעו בזהירות. 

יוני אביב

תגובות

תגובות