רוב הציבור, (66%) טוענים כי הם חשים סכנה בטיחותית כאשר הם נוהגים או הולכים ברגל ורואים שליח בקרבתם, כך עולה מסקר חדש של עמותת אור ירוק שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" (נובמבר 2024). עוד עולה מהסקר כי 49% מהנשאלים טענו כי ראו תאונה או מקרה של כמעט תאונה בשנה האחרונה.
מהסקר עולה תמונה מדאיגה אודות אופן נהיגת השלחים והיעדר הציות לחוקי התנועה הבסיסיים. מצד שני, הציבור מפנה את האחריות לחברות השליחויות ודורש מהמדינה להגביר את האכיפה והפיקוח על אופן נהיגת השלחים. עוד עולה
90% מהנשאלים השיבו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה שליח בכביש.
75% מהנשאלים טענו כי השליחים נוהגים באופן לא בטוח והתבקשו לציין האם ראו בשנה האחרונה שליח מבצע את אחת מעבירות התנועה הבאות:
- 84% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוסע על גבי הדרכה בשנה האחרונה.
- 68% מהנשאלים טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בשנה האחרונה.
- 91% מהנשאלים טענו כי ראו שליח מבצע עבירת תנועה בשנה האחרונה.
- 91% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוהג באופן פראי בשנה האחרונה.
- 93% מהנשאלים טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת או כזו שאיננה תואמת את תנאי הדרך בשנה האחרונה.
- 94% מהנשאלים טענו כי ראו עוקף בצורה מסוכנת בשנה האחרונה.
רוב מוחלט מהמשיבים סבורים שחברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים ולדאוג לבטיחות הכלים
עוד עולה מהסקר כי רוב מוחלט מהמשיבים (87%) סבורים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה.
בנוסף, רוב מוחלט מהמשיבים (88%) סבורים גם חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות כלי הרכב של השלחים.
רוב גדול מהמשיבים (75%) סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן אישי.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "השליחים בכבישים מעגל למטרד. מהסקר עולה כי רוב הציבור חושש מהם וראה אותם מבצעים עבירות תנועה חמורות. שליחים תמיד אימרו גם אם זה מסכן את האחריות שלהם ושלנו. הדרך להפחית את הסכנה שלהן להיפגע בתאונות הדרכים לרווחים ולחזקות את תחושת הבטחון של הרווחים הציבוריים היא. ולוודא כי שליחים שהצטר נגדם תלונות רבות, לא יעלו יותר על הכביש.ברו לעשות את העבודה חייבת להגביר האכיפה מול שליחים ליצור אווירה הרתעתית שתמנו עבירות תנועה מסכנות חיים.

פילוח התוצאות לפי אזורים
-
אזור השרון: 86% מדרגים את אופן נהיגת השליחים כלא בטוחה
86% מתושבי השרון בטוח דירגו את אופן נהיגת השליח כ"לאה".
59% מתושבי השרון נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה בעורבות שליח. 69% מהתושבים בשרון חשים סכנה בטיחות לעצמם או לסובבים אותם תוך כדי הליכה בקרבת שליח. 87% מתושבי השרון מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדא להכשרת השלחים לנהיגה בטוחה. 93% מטעם השרון טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 85% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השלחים.
כאשר נשאלו באיזו תדירויות ראו שליחים מבצעים את הפעולות הבאות:
- 74% טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 57% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת/ שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 61% טענו כי ראו שליח רוכב באופן טבעי בדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 54% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 28% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 50% טענו כי ראו שליח רוכב על הדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
תל אביב-יפו והמרכז: 77% מדרגים את אופן נהיגת השלחים כלא בטוחה
77% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז דירגו את אופן נהיגת השליח כ"לא בטוחה".
60% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז נתקלו בשנים האחרונות בתאונה או אירוע של כמעט תאונה במעור שליח. 71% מהתושבים בתל אביב-יפו והמרכזים סכנה בטיחותית לעצמם או לסובבים אותם בזמן הליכה בקרבת שליח. 91% מתושבי תל אביב-יפו מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השלחים לנהיגה בטוחה. 93% מתושבי תל אביב-יפו טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 77% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן כללי
כאשר נשאלו באיזו תדירויות ראו שליחים מבצעים את הפעולות הבאות:
- 71% טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 63% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת/ שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 64% טענו כי ראו שליח רוכב באופן טבעי בדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 59% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 40% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 61% טענו כי ראו שליח רוכב על הדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
ירושלים והסביבה: 75% מדרגים את אופן נהיגת השלחים כלא בטוחה
75% ממחוז ירושלים והסביבה דירגו את אופן נהיגת השליח כ"לא בטוחה".
47% ממחוז ירושלים והסביבה נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה בעורבות שליח. 58% מהתושבים בירושלים והסביבה חשים סכנה בטיחות לעצמם או לסובבים אותם תוך כדי הליכה בקרבת שליח. 82% ממחוז ירושלים והסבבה מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השלים לנהיגה בטוחה. 89% ממחוז ירושלים והסביבה טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 69% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן כללי
כאשר נשאלו באיזו תדירויות ראו שליחים מבצעים את הפעולות הבאות:
- 69% טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסודרת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 55% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת/ שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 56% טענו כי ראו שליח רוכב באופן טבעי בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 52% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 22% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 39% טענו כי ראו שליח רוכב על הדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
שבע באר והדרום: 74% מדרגים את אופן נהיגת השלים כלא בטוחה
74% מתושבי באר שבע והדרום דירגו את אופן נהיגת השליח כ"לא בטוחה".
44% מתושבי באר שבע והדרום נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה במעורבות שליח. 72% מהשבים באר שבע והדרום סכנה בטיחותית לעצמם או לסובבים אותם בעת הליכה בקרבת שליח. 83% מהתושבים בבאר שבע והדרום מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השלחים לנהיגה בטוחה. 86% מתושבי באר שבע והדרום טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 81% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן כללי
כאשר נשאלו באיזו תדירויות ראו שליחים מבצעים את הפעולות הבאות:
- 61% טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 50% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת/ שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 47% טענו כי ראו שליח רוכב באופן טבעי בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 48% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 18% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 48% טענו כי ראו שליח רוכב על הדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
חיפה והצפון: 71% מדרגים את אופן נהיגת השלחים כלא בטוחה
71% ממחוז חיפה והצפון דירגו את אופן נהיגת השליח כ"לא בטוחה".
43% ממחוז חיפה והצפון נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של כמעט תאונה בעורבות שליח. 62% מהתושבים בחיפה והצפון סכנה בטיחותית לעצמם או לסובבים אותם בעת הליכה בקרבת שליח. 86% ממחוז חיפה והצפון מאמינים כי חברות השליחויות צריכות לדאוג להכשרת השלחים לנהיגה בטוחה. 84% ממחוז חיפה והצפון טוענים כי חברות השליחויות צריכות להיות אחראיות על בטיחות הכלים בהם משתמשים הרוכבים. 73% מאמינים כי המדינה צריכה לפקח באופן אישי יותר על אופן נהיגת השלחים.
כאשר נשאלו באיזו תדירויות ראו שליחים מבצעים את הפעולות הבאות:
- 58% טענו כי ראו שליח עוקף בצורה מסוכנת בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 47% טענו כי ראו שליח נוהג במהירות מופרזת/ שאינה מתאימה לתנאי הדרך בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 46% טענו כי ראו שליח רוכב באופן טבעי בדדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 52% טענו כי ראו שליח מבצע עבירות תנועה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 20% טענו כי ראו שליח עובר באור אדום בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
- 39% טענו כי ראו שליח רוכב על הדרכה בתדירות גבוהה וגבוהה מאוד.
שליח? מקצוע מסוכן
מחקרים מצאו כיחיים עובדים כ"עצמאיים" (gig economy ) מתמודדים עם שילוב חמור של גורמים מסכנים על הכביש, בין הכשרה לקויה, מעמד עצמאי (נמדד על פי תפוקה ולא באופן שוטף שעתי/שכיר), מודל שכר טרחה גורם לפעילים לעבוד בזמן מחלה ולנהוג באופן מסוכן ובניגוד לחוקק התנועה לכיוון מהר ליעד; היעדר פיקוח על בטיחות הרכב או מצבו והיעדר ציוד מגן.
מחקר שנערך בשנת 2022 חם2 והמקצועי בשליחים "עצמאיים" מובילים מזון ומתניידים באמצעות קבוצת אופנוע מצא זו היא בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להשתמש בבטלפון בזמן נהיגה והמעבר הפרו חוקי תנועה נוספים כמו נהיגה במהירות מופרזת וחצי צומת באור אדום. המחקר הראה כי קבוצת השלחים "העצמאיים" הם בעלי מספר נקודות ענישה גבוה יותר בהשוואה לרכבים שכירים. אותה קבוצת שליחי מזון חמה התגלתה כבעלת סיכוי גבוה יותר עבור תמריץ לרכיבה בתנאים מסוכנים ונשיאת ממים לא יציבים, בנוסף לסבירות גבוהה למעור בתאונות דרכים עם נזקים ונפגעים.
- המחקר בוצע ב- 12-13.11.2024 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 502 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 396 יהודים ו-106 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.



