המנהל המיתולוגי של בית הספר עציון בכפר סבא ישראל לנצ’נר האהוב בלקט השבועי הקבוע על פרשת השבוע
פרשת "חקת" עוסקת בתיאור ארועים במסעם של בני ישראל במדבר.אגב כך מוזכרים שמות תחנות המצטרפים לרשימה נוספת שמונה אותה יפתח הגלעדי בהפטרת השבת[שופטים י"א], בטיעוניו כלפי מלך עמון בנסיון להניא אותו מלהציק ולהלחם בישראל.
שתי רשימות אלו מצטרפות לרשימה נוספת,מפורטת יותר,הכתובה בפרשת "מסעי". התיאורים המפורטים הנישנים פעם אחר פעם בתורה ובנביאים, מעידה על מרכזיותה של יציאת בני ישראל ממצרים, מעבדות לחירות, מאוסף משפחות ושבטים לעם.
עם ישראל שומר מסורת זו בדבקות עד כי שמירת שבת מושווית לאותו מאורע גדול. מצוות הנחת תפילין בכל בקר קשורה ומזכירה את יציאת מצרים."כי ביד חזקה הוציאך ה’ ממצרים"[שמות יג’ 9].
אין פלא מדוע נזכרים יציאת מצרים והנדודים במדבר למעלה מ-50 פעמים במקרא, בעוד שאירועים אחרים כמו מעמד הר סיני, ההתנחלות בארץ ישראל, המלכת המלכים ועוד,נזכרים פעמים מועטות בלבד. "קח את אהרון ואת אלעזר בנו והעל אותם הר ההר… ואהרון יאסף ומת שם"[במדבר כ’, 25-26].
בפרשת "חקת" מת אהרון בזמן נדודי בני ישראל במדבר ב,הר ההר על גבול ארץ אדום"[במדבר כ’ 23]. אין תמימות דעים באשר לזיהוי הר ההר, ויש הטוענים למיקומו באזור מעלה עקרבים שבנגב.
מסורת אחרת מצביעה על זיהוי הר ההר בג’בל הארון,בקירבת פטרה. בראש ההר מצוי קבר מקודש למוסלמים,על סמך מסורת קדומה ביותר הנזכרת כבר במאה הראשונה על ידי יוסף בן מתתיהו[קדמוניות ד’, ד’, 7].
המקום נזכר רבות על ידי עולי הרגל "הר ההר שם קבור אהרון הכהן,והוא במערה סגורה,ועשו עליו כיפה נאה, והולכים שם היהודים ומתפללים, ואין מונע אותם. והישמעלים מחזיקים אותו בטהרה ובכבוד גדול"[יחוס אבות-1337]. באתר נתגלו כתובות יהודיות של משפחות נג’ארה וקסטל שהתגוררו בצפת,חברון ועזה במאה ה16-17 לספירה. [פרשה ארץ ישראלית]