תערוכה חדשה של ספיר ברונזברג לוי מ”צוק איתן” כולל הולוגרמה של החיילים איתן ברק ז”ל והדר גולדין

ספיר שירתה כצלמת בעיתון “במחנה”, ששימש עד שנת 2016 כעיתון הרשמי של צה”ל. התערוכה מציגה צילומים שצילמה עבור העיתון בתקופה רווית אירועים מטלטלים.

תערוכתה של ספיר מציגה בפנינו מספר צילומי עיתונות אייקוניים, שמרעידים את נימי הרגש של כל אחד מאיתנו. ספיר יצאה מטעם העיתון למשימות, ולכודה דרך עדשת מצלמתה פריימים בעלי חשיבות הן מהפן התעודי, והן מהפן האסתטי.

בתערוכה נראה צילום של הדר גלדין, תושב כפר סבא, שהיה קצין בפלס”ר גבעתי, נשבה על ידי החמאס במבצע צוק איתן, וכעבור יום הוכרז כחלל וצילום של סמ”ר איתן ברק ז”ל לוחם ומפקד בנח”ל, שהיה החלל הראשון במלחמת “צוק איתן”. צילומים אלה צולמו לפני תחילת הקרבות. דמותו של הדר צדה את עינה של ספיר, בזמן שהסביר לחייליו בכריזמטיות רבה, על המהלכים הבאים שמצפים להם. את איתן ברק צילמה במסגרת מדור שהתפרסם בעיתון, ונקרא “פגישה אישית”. הצילומים מופיעים בתערוכה כהולוגרמות, בטכניקה שהופכת את הצילום לדימוי בתלת מימד, ומרשים במיוחד.

ספיר הצטרפה כצלמת לשתי משלחות צבאיות לפולין, כשבאחת מהן תיעדה את דמותו של אלוף אמיר ברעם, שמונה לאחרונה כסגן הרמטכ”ל, צילמה בין היתר את רב-אלוף בני גנץ ששימש כרמטכ”ל ב”צוק איתן”, תיעדה תרגילים בשטח בנוי ותרגילי צניחה שונים, והשתתפה שלוש פעמים באופן פעיל במסעות הכומתה של חטיבת כפיר ועוד.

צילומיה האיכותיים של ספיר אינם מבוימים ואין בהם שימוש בתפאורה או בתאורה מלאכותית. מעבר לחשיבות התיעוד, נוכחת בהם התייחסות רבה לנראות הוויזואלית והאסתטית, ובין צילומיה נראות קומפוזיציות שנלקחו בזויות צילום לא שגרתיות, פרספקטיבות מעניינות והדגשים של הטקסטורות השונות. כל אלה מוסיפים עניין, תומכים בדרמה של הסיטואציות המצולמות. אין ספק שספיר שולטת במנגנוני הטכניקה הצילומית, להם היא מוסיפה ערך מוסף של רגישות ואמירה אישית.

לדבריה של ספיר, “התערוכה הינה מחווה לצה”ל, לחיילים ששירתו ב’צוק איתן’, לאלה שחזרו ולאלה שלא, ולחיילים שמשרתים בצבא בימים אלה, ומסכנים את עצמם למעננו”.

בעקבות התערוכה, יצא לאור ספר צילומים, שצולמו בעת שירותה הצבאי של ספיר, המלווה בסיפורים מאחורי הקלעים.

אורית לוטרינגר אוצרת התערוכה

 

פתיחה חגיגית: יום חמישי | 8/12 | 20:00
באודיטוריום בית ספיר, רח’ ירושלים 35, כפר סבא

במעמד:
ראש העיר, רפי סער
משפחת גולדין ומשפחת ברק

נעילה: 1/1/23

שעות פתיחה: 
א’-ה’ 9:00-21:00
ימי ו’ 9:00-14:00

תגובות