“לא מוותרים על הריאות הירוקות” – רה”ע שולח מסר ברור ליזמי ההתחדשות העירונית והתושבים בכפר סבא

הליך ההתחדשות העירונית בשכונת יוספטל בכפר סבא צובר תאוצה. לצד הרצון להיאבק במחירי הדיור, ראש העיר כפר סבא הצהיר כי כל תוכנית שתקודם על ידי היזמים, תצטרך להיעשות תוך שמירה על מרחב המחייה של החי והצומח באזור. במסגרת הישיבות האחרונות עם רשות הטבע והגנים בנושא ההתחדשות העירונית ביוספטל, דרשה העירייה לקדם הוראות חוק להסדרת נחל נווה ימין הסמוך לשכונה, ולקדם בריכת שיקוע וחורף לשמירה על המסדרון האקולוגי ועל החי והצומח.

• ראש עיריית כפר סבא, רפי סער: “כפר סבא היא העיר הירוקה בישראל וזה לא ישתנה עבור שום תוכנית או יזם. אנו שותפים פעילים לאחריות על הסביבה עם רט”ג והבהרתי ליוזמי התכנית וליזמים הפוטנציאלים, כי שום דחפור או טרקטור לא יחל את עבודותיו בשטח, בטרם יוסדר באופן ברור הליך השמירה על המסדרון האקולוגי”.

פרויקט ההתחדשות העירונית יוספטל מוגדר כפרויקט בעדיפות לאומית, ע”פ החלטת קבינט הדיור. השכונה, הנמצאת במזרח העיר ושהוקמה בשנות ה-60, כוללת כיום כ-1,000 יחידות דיור, ובמסגרת פרויקט ההתחדשות העירונית בשילוב בנייה בקרקע פנויה במקום, צפויות להיבנות על פי ההערכות כ-4,300 יחידות דיור חדשות. לצד ההתרגשות מחידוש השכונה הוותיקה, מצהיר ראש העיר כפר סבא, רפי סער, כי אינו מתכוון להקל בדרישותיו בתכנית או היזמים בנושא השמירה על המסדרון האקולוגי הסמוך לשכונה, שכולל שמירה על השטחים הירוקים עבור בע”ח והצומח, וגם שמירה על צביון השכונה, שמכילה בתוכה כ-825 עצים.

במזרח כפר סבא עובר חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי, אשר מהווה צוואר בקבוק קריטי של המסדרון האקולוגי ורצועה רציפה של שטחים פתוחים טבעיים וחקלאיים – שחוצים את המרחב מצפון לדרום והמשמרים מעבר של בעלי חיים וצמחים בין אזורי טבע שמורים. קיומו של המסדרון האקולוגי משמר את תפקודם האקולוגי של המערכות הסביבתיות.

עיריית כפר סבא והצוות המקצועי במינהל ההנדסה העירוני שמים דגש רב על תכנון מקיים בכלל, ובפרט בתוכניות משמעותיות הגובלות במסדרון האקולוגי, תוך דרישה חד משמעית להנחיות בנייה מחמירות – המצמצמות ככל הניתן את השפעת הבנייה על המסדרון, כגון זיהום אור, רעש, מעברים ואפילו בחירת מיני הגינון והצומח הגובלים בשטח.

במסגרת הישיבות שהתקיימו ב ותמ”ל עם מינהל ההנדסה העירוני , צוות התכנית ונציגי רט”ג, לקידום תוכנית הפינוי-בינוי בשכונה, דורשת העירייה להרחיב את הקו הכחול גם צפונה, ולהסדיר את נחל נווה ימין לצד הבינוי העירוני בשלמותו. עוד דורשת העירייה, כי במסגרת ההליכים יתוכנן הנחל מרום המעלה ועד סופו, בהתאם לחוק הניקוז. לצד זאת, מקדמת עיריית כפר סבא ממזרח לתוכנית יוספטל בריכת שיקוע ובריכת חורף, שמטרתן החזרת צמחייה ובעלי חיים למסדרון האקולוגי.

התיאום אינו נעשה רק מול רט”ג אלא גם במסגרת תיאום התוכנית מול חברת נתיבי ישראל, האחראית על הכבישים החוצים את המסדרון האקולוגי. העירייה דרשה, בין היתר, לתאם מעבירי מים ומעבירים אקולוגיים, המאפשרים מעבר בטוח של בעלי חיים קטנים וגדולים מבלי לחצות כבישים סואנים. הדרישה נעשתה במסגרת תוכנית תמ”ל 1088, בתחומי תוכנית “קריית הצעירים”, אותה מקדמת העירייה בסמוך לכביש 5503 (541 העתידי) ומדרום לתוכנית תמ”ל 2040- יוספטל, בכביש 55.

“כפר סבא היא העיר הירוקה בישראל וזה לא ישתנה עבור שום תוכנית או יזם”, מסביר ומסכם ראש העיר רפי סער את מדיניות ועמדת העירייה. “השמירה על החי והצומח ברחבי העיר חשובים לנו והם חלק בלתי נפרד מהפסיפס העירוני. הקמת ‘קריית הצעירים’ וההתחדשות העירונית ביוספטל יסייעו לנו לשמור על המשפחות הצעירות בכפר סבא, אך הבנייה תיעשה בהתאם לערכים הירוקים שאנו מתווים. הבהרתי ליזמים הפוטנציאלים כי שום דחפור או טרקטור לא יחל את עבודותיו בשטח, בטרם יוסדר באופן ברור הליך השמירה על המסדרון האקולוגי”.
רצ”ב: ראש העיר במפגש תושבים באזור, שלולית החורף באזור המסדרון האקולוגי, נטיעות יער אקלים

תגובות