פרשת וישלח תשפ”ג / מאת: חזי ברזני

אחרי 20 שנות גלות יעקב אצל לבן, שבו יעקב, נשותיו ובניו ועם כל רכושו, חזרה אל ארץ ישראל. ועם השיבה מכין עצמו למפגש הבלתי נמנע עם עשו. יעקב שולח מלאכים להודיע לעשו על בואו. המלאכים חוזרים ומבשרים לו כי עשו בדרכו אליו עם ארבע מאות אנשי מלחמה. “וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ”, יעקב נערך לפגישה, הוא חוצה את אנשיו לשני מחנות, ונושא תפילה לקב”ה שיצילנו מעשו. יעקב גם נותן מתנות ביד עבדיו, עדרים של בהמות – אותם הוא שולח במרווחים בין עדר לעדר, עם המסר שזו מנחה ממנו לעשו. המטרה לרכך את ליבו של עשו.

בלילה מעביר יעקב את נשיו וילדיו את הנחל במעבר יבוק ולבדו הוא נאבק עם המלאך עד עלות השחר. המלאך נכנע, אבל לא לפני שהוא תוקע את ידו בכף ירכו של יעקב. יעקב לא מוכן לשחרר אותו לפני שהמלאך יברך אותו והמלאך אומר לו שלא יקרא שמו יעקב יותר, אלא ישראל.

“קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים.”

שאדם עושה חסדים לזולתו, הוא נעשה קטן בעיני עצמו וזוכה למידת הענווה. מעשה ביהודי וגוי שגרו בשכנות. לאחר מכת גניבות בביתו של הגוי, פנה הגוי אל היהודי ושאל: איך בביתך אין גניבות? השיב היהודי: המזוזה שומרת עלינו. ביקש הגוי מזוזה וקבע אותה בפתח ביתו. לאחר כמה ימים, נשמעו דפיקות בדלת ביתו של היהודי. הגוי ניצב בפתח וביקש להחזיר בדחיפות את המזוזה. שאל היהודי: מה קרה, וכי המזוזה לא שמרה עליך מפני גניבות? השיב הגוי: המזוזה דווקא עצרה את מכת הגניבות. הבעיה היא, שמאז ששמתי מזוזה בכניסה, כל רבע שעה דופקים ומבקשים ממני צדקה…

החיים מזמנים בפנינו דילמות לא פשוטות. קשיי פרנסה, בעיות בריאות, דילמות בתוך המשפחה והרשימה ארוכה. כיצד נתמודד? יש הסבורים כי המפתח נמצא רק בידי השם. בתגובה לכל בעיה, הם יתפללו, יתנו צדקה, יקבעו מזוזות ידקדקו במצוות, אך לא ינסו בעצמם לשפר את המצב. לדעתם, אפשר לשבת בחיבוק ידיים, שהרי ממילא הכל משמים.

לעומתם, יש הסבורים כי המפתח נמצא בידי אדם. הם יזלזלו בתפילה ובקיום מצוות ויטענו כי בזמן הזה עדיף לעבוד ולמצוא הזדמנויות להשיג עוד ממון , ולסגור עוד עסקה.

בא יעקב אבינו ומלמד כי השילוב הנכון הוא גם אמונה באלוקים וגם עשייה אנושית. פרשת השבוע מספרת כי כאשר עשו התקרב אל יעקב להורגו, יעקב עשה במקביל שלוש פעולות: שלח מתנות לעשו, הכין את עצמו למלחמה והתפלל!

מצד אחד, נדרשת השתדלות בדרך הטבע. הטבע נברא על ידי אלוקים, והוא רוצה שנפעל בעולם הזה בכלים טבעיים ולא נתמך רק על ניסים. מצד שני, נדרשת תפילה ואמונה בקב”ה, כיון שהטבע מעשה ידיו והוא נתון בידיו בכל רגע. לכן, לפני הכל, יש להתפלל ולקיים את רצון השם, כדי שלאחר מכן תצליח ההשתדלות בדרך הטבע. כאשר יש אמונה וביטחון בקב”ה, אין מקום ללחץ ודאגה.

יהי רצון שנדע באמת לתכנן ולשלב את פעולותינו, כפי שעשה יעקב אבינו ע”ה, לפני שפגש את עשיו.

חזי ברזני

 

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות