פרשת השבוע – ויגש תשפ”ג / מאת: חזי ברזני

הפרשה הקודמת הסתיימה בשיא של מתח: האם יילקח בנימין ויהיה עבד ליוסף? יהודה נוקט צעד. ניגש להציל את בנימין, הוא מתחנן אך בנחישות בפני יוסף שישחרר את בנימין, תוך שהוא מסביר כי חיי אביהם בסכנה אם לא יוחזר בנימין בשלום לביתו. יוסף פורץ בבכי, ומגלה להם :” וַיֹּ֨אמֶר יוֹסֵ֤ף אֶל־אֶחָיו֙ אֲנִ֣י יוֹסֵ֔ף הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י…”

הוא מפציר באחיו לשוב לבית אביהם בכדי שיבוא למצרַיִם. כששומע יעקב את הבשורה שיוסף חי, הוא יורד למצרַיִם, והמשפחה מתאחדת ומתגוררת בארץ גושן, מתוך ראיה כי צריך לשמור על הזהות שלהם ולהבדילם ממצרים. הרעב בארץ מצרַיִם גובר ויוסף מוכר לעם המצרי מהמזון שנאגר. אך ככל שעובר הזמן, גם הכסף של העם המצרי נגמר, ותמורת אוכל – מוסרים תושבי מצרים נכסים ורכוש ליוסף תמורת מזון.

“…….בִּ֣י אֲדֹנִי֒ יְדַבֶּר־נָ֨א עַבְדְּךָ֤ דָבָר֙ בְּאָזְנֵ֣י אֲדֹנִ֔י וְאַל־יִ֥חַר אַפְּךָ֖ בְּעַבְדֶּ֑ךָ כִּ֥י כָמ֖וֹךָ כְּפַרְעֹֽה”

מה הטענה של יהודה כי כמוך כפרעה?! נראה כי זה הסכים בפרוש שזה שנמצא הגביע בידו יהיה עבד?! מובא במדרש ואגדה: שיהודי היה היה חייל הצבא הרוסי הוא נקרא לצאר על מנת לבזותו, נתבקש לשיר לפני הצאר. כשהצאר שמע אותו, אמר לו בכעס: “לך הביתה! ככה שרים?!” זה לא התבלבל, הלך למפקד ואמר לו שהצאר שחרר אותו מהצבא… המפקד ביקש זאת בכתב. ניגש היהודי לצאר ואמר לו שהמפקד לא מאמין ששחררת אותי… הצאר קלט מיד את העניין ואמר לו: “בעקרון לא התכוונתי לשחרר אותך, אך מכיוון שזה יצא מפי אתה משוחרר!”…

יהודה מסביר ליוסף שאם הוא ייקח את בנימין אזי “ונפשו קשורה בנפשו” וגם זאת שהגענו כעת, זה לאחר שכנועים מרובים שאבינו לא הסכים בשום אופן לשחרר את בנימין, עד שממש הגענו לפת לחם וכאן באה הטענה החזקה מכולם: “כי כמוך כפרעה”, אתה מלך ולמלך יש מילה! ואתה אמרת: “עלו לשלום אל אביכם” האם זו עלייה לשלום? תראה איך אתה מאמלל את אבא שלנו…!!!

אנו חיים את חיי היום יום ותמיד נצבים בפנינו אתגרים הנדמים כבלתי אפשריים. יש החושבים שעם אתגרים כאלה, אפשר להתמודד אולי רק אם `דופקים את הראש`! אפשר להסס, לעיתים קופצים למים, אך לא מסתכלים על התהום שאנו עלולים לפעור.
יהודה מראה ומתווה לנו דרך אחרת, שקולה, מתונה, אמיצה: ויגש – לגשת אין הכוונה ברפיסות או מתוך חולשה, אך גם לא מתוך נחרצות של ” כוחי ועוצם ידי”. הגישה היא המפתח להצלחה, או חלילה לכישלון של כל משימה.
יהי רצון שנדע לבחור בראש ובראשונה את הגישה לכל משימה ואתגר בחיינו .

חזי ברזני

שבת שלום ומבורכת

חזי ברזני

תגובות