פרשת ויחי תשפ”ג / מאת: חזי ברזני

הפרשת פותחת בפסוק :
“וַיְחִ֤י יַֽעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵי־יַֽעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה”

חזק חזק ונתחזק

אנו מסיימים את ספר בראשית, הפרשה מספרת על ימיו האחרונים של יעקב. יוסף מקבל הודעה כי אביו עומד להיאסף אל אבותיו, הוא מגיע אליו ונשבע לבקשת אביו להיקבר עם אבותיו במערת המכפלה. יוסף מביא בפני יעקב את בניו, אפרַים ומנשה, כדי על מנת שיברכם, ויעקב מתייחס אליהם בברכתו כאילו היו בניו. אחר כך מברך יעקב את כל בניו, מראובן ועד בנימין, כל אחד בברכה המיוחדת לו. זוהי התשתית של השושלת הרוחנית של שבטי ישראל שמהם עם ישראל יוצא.
לאחר מות יעקב חוששים אחֵי יוסף שיחסו הנעים אליהם נבע מכך שהוא לא רצה לפגוע באביהם. והוא מתכנן לנקום את מכירתו! אך יוסף מרגיע אותם ואף ומבטיח להם שימשיך לדאוג להם במקום מושבם בארץ גושן. יוסף נפטר וגם משביע כי בעת חזרתם של בני ישראל לארץ (יציאת מצרים), יעלו את עצמותיו לקבורה בא”י.

ברכות יעקב לבניו

יעקב אבינו עשה בחייו מאמצים רבים כדי לזכות בברכות. זו של יצחק אביו ואחר כך של המלאך עמו נאבק כל הלילה שאמר לו: ´לא אשלחך כי אם ברכתני´. ועכשיו הוא מברך את בניו לפני מותו.
ברכה היא סוג של נתינה ואפילו מעבר לכך, אומרת הגמרא במסכת מגילה – “לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך”. מספר הבעל טוב על שני חייטים שתפרו חליפות לפריץ וקבלו שכר נאה, ביציאתם פגשו בעל חוב לפריץ שביקש מהם עזרה ובכך חייו ינצלו. האפשרות הייתה לחלק את שכרם ולסייע לאותו בעל חוב, אולם חייט אחד סירב ואילו והשני מסר לבעל החוב את כל שכרו! בתמורה זכה לברכה מבעל החוב. הברכה התקיימה והחייט הפך לאדם ששמו כבעל מקצוע הולך לפניו.

לא קל לעמוד בניסיון, לא כל אחד מסוגל לתת את כל המשכורת האחרונה שהרוויח לצרכי צדקה. אבל כל יהודי יכול להיות זה אשר מברך את חברו באהבה גדולה. והרבה פעמים מתקיימים הדברים. הסוהרת שניצלה באסון הכרמל סיפרה שבאותו בוקר הגיע אליה עני מתחנן שתתן לו צדקה. היא כל כך מיהרה, אבל הוא ממש תבע זאת, ולבסוף היא נתנה. כשהיא היתה בתוך השריפה, הבינה שהיא עומדת לאבד את חייה. גם עץ שקרס חסם להם את הדרך ואין מוצא!. וכאילו ממקום לא ברור ממש הגיעה מכונית של צלם והצילה אותה. ברגע הראשון כשראתה את המכונית חשבה שהיא חולמת. השניות בהן הם נסעו בתוך האש היתה נדמית לה כחזיון. אבל היא ניצלה ולא היה לה ספק שזה בזכות ברכתו של העני.

חזי ברזני

יהי רצון שתמיד נזכה לתת להתברך ולברך.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות