למרות שמגפת הקורונה ממשיכה להשפיע על תעשיות רבות בדרכים שונות ומשונות, מגזר התכשיטים ממשיך לזרוח הודות לפנים הרעננות, לגבולות החדשים ולקהל הלקוחות המתפתח שכולל אנשים שיודעים מה הם רוצים. השאלה היא איך יוכלו המותגים השונים לשמור על המומנטום מבלי להיקלע למלכודת הגימיק?
מגזר התכשיטים בתקופה הנוכחית
לא מפתיע שתכשיטים, כמו שרשראות וטבעות זהב, ומתכות יקרות אחרות מוצגים כשלל הפופולרי בסרטי שוד רבים, כמו ׳הג׳וב האיטלקי׳ או ׳אושן 11׳. כולם עוסקים באהבה שלנו לדברים מבריקים. ואם לא באהבה אז בתפיסה שלנו לגבי ערכם העצום.
2022 נחשבת לשנה פרועה מבחינת מגזר התכשיטים, כאשר ערכו הנוכחי עומד על כמעט 270 מיליארד דולר. קצב צמיחה של 8.5% צפוי להעלות את הענף לרמה של 518 מיליארד דולר עד 2030.
בסך הכול, תעשיית התכשיטים נמצאת במגמת עלייה. אבל כמו שאר ענפי היוקרה, גם התכשיטנות מתמודדת עם אי ודאות ולא יכולה לנוח על זרי הדפנה של הבלעדיות במערבולת שיוצרת האקטואליה.
בעוד שבני דור המילניום הם קהל הלקוחות העיקרי של חנויות היוקרה כרגע, הצפי הוא שבעשור הקרוב מי שיקטוף את הבכורה יהיו בני דור ה-Z שיגיעו לבגרות בעולם שונה לחלוטין מקודמיו, הודות לפריחה הדיגיטלית ולגלובליזציה.
מורשת והיסטוריה תמיד הצליחו ליצור נאמנות לקוחות, אבל כשמדובר בצעירים הנחשבים ל-U/HNW (Ultra / High-Net-Worth-ers) – המכונים בעברית מיליונרים או מיליארדרים – ופחות אכפת להם מנאמנות מתמדת למותג, איך יוכלו מפעלי התכשיטים היוקרתיים למצוא התאמה אצל מחפשי המותרות העתידיים?
מגמות מובילות בשוק התכשיטים – 2023 ואילך
נתמקד ב-3 מגמות מובילות:
-
שיבוש המוצר
תרצו או לא תרצו, בידי הקבוצות הצעירות יהיה הכוח לבזבז, לייצר או להרוס מותגים תוך פחות מעשור. והם מחזיקים בכוח זה בביטחון רב. מדובר על דור שעיצב את הערכים והגישות שלו מוקדם, לא כל כך אכפת לו מהמצוקות שלפני המילניום אלא יותר מקיימות, מהשפעה חברתית ומעשיית טוב, במיוחד כשזה נוגע למותרות. ויחד עם הסטנדרטים היותר גבוהים שלהם, הם מוכנים גם לשלם מחירים גבוהים יותר – והלך רוח זה מתבטא בהשקעות ומתפשט בקרב רבים.
כהומאז׳ לגישות אלה, מעצבי תכשיטים משובחים קורעים לגזרים את ספר החוקים של עיצוב המוצר, מחבקים את הרדיקלי, מוצאים הזדמנויות בחוסר עקביות, שוברים בינאריות ומערערים על מוסכמות. על המסלול הזה ניתן למצוא חפתים נועזים, שרשראות כבדות, צ׳וקרים או איקונוגרפיה דתית. מדובר בקישוטיות שהיא על גבול חוסר הפרקטיות. זירות אסתטיות אחרות חוצות את הגבול בין אוונגרד למיינסטרים.
-
חוויות חושיות
לתכשיטים יש אתגר: המוצרים יקרים, הם מוצגים מתחת לזכוכית ולא מעודדים לקוחות לגעת בהם. איך יכול התכשיטן להיות מזמין מבלי שיהיה בנאלי? זה הפרדוקס של ענף התכשיטים.
אווירת חנות התכשיטים היוקרתית שנחשבה פעם לחוויית קניות נערצת, הופכת כעת לפרוזאית ושגרתית. הרומנטיקה של חיפוש ורכישה בחנות מתבטאת כעת בחוויות חושיות של מישוש ובחזרה למושגים של קניות לשם הנאה אבל בדרכים חדשות וסוחפות יותר.
לדוגמה, השיפוץ המשמעותי בחנויות של סברובסקי מאפשר לאורחים לשוטט בעולם של קריסטל שבו נפגשים מדע וקסם. ככול שנפתחות יותר חנויות, החוויה בהן משתנה בהתאם למיקום ויוצרת אתגר מפתיע למעריצים שיכולים לחוות את כל מה שיש ל-Wonderlab, מעבדת הקסם, להציע.
-
טפטוף דיגיטלי
שנת 2021 היא השנה שבה התבלטו ה-web3, ה-NFT וה-metaverse. בשנת 2023 ההייפ עדיין לא דעך אבל שאלות רבות עדיין זקוקות לבירור. מי שלא זקוק לבירור, כשמדובר בתכשיטים יוקרה, הוא ה-NFT (Non-Fungible Token). הצפי הוא שעד סוף 2027 יהיה לשוק ה-NFT פוטנציאל שווי של 13 מיליארד דולר. ה-NFT מחזיק באיכויות שהופכות את היוקרה המסורתית לכל כך נחשקת: נדירות, מחסור, אותנטיות, חדשנות וסיבולת.
לנכסים דיגיטליים ול-NFT יש כוח פיתוי הדומה לכוח המושך אספנים המתלהבים מכול פריט נדיר או משובח. מותגי יוקרה משלבים היום NFT בהיצע המוצרים שלהם, חלקם אפילו בנו סביבו את המותג שלהם.