תיאטרון רחוב – מבוא לחוויית ההצגה הציבורית

אם אתם הולכים ברחוב כרגיל ופתאום שומעים צחוק ומוזיקה, מתקרבים ורואים שני אנשים מנהלים דיאלוג כשהם לבושים בתלבושות מיוחדות ובשלל אביזרים וסביבם קהל שמשתתף וצוחק, מה תחשבו? מה קורה פה? סיכוי גדול שאתם בדיוק באמצע מופע תיאטרון רחוב של תיאטרון אורתו-דה.

מסך. freepic

תיאטרון רחוב

תיאטרון רחוב הוא סגנון של תיאטרון שמתאפיין בקשר ישיר וצמוד עם הקהל, הממוקם במרחב פיזי באותה רמה עם הקהל ומתאים לתוכן ההצגה, תוך שימוש בעזרים נוספים להעברת המסר הרצוי. להצגת התיאטרון ברחוב אין קהל שרכש מראש כרטיסים ויודע מה הוא עומד לראות, זהו קהל מזדמן שעבר במקום. יכול להיות ברחוב עצמו או בכל מקום הומה אדם כמו קניון, כיכר מרכזית או אפילו פארק ציבורי. הקהל בדרך כלל רואה מופע בחינם, ובסיומו לעיתים משאיר כסף בסכום שמתאים לו לפי מידת הנאתו, בתוך כובע שמוטל על הרצפה או חפץ דומה, כדי להביע הערכתו לשחקנים ולהשקעה שלהם במופע.

לוח הופעות של תיאטרון אורתו-דה

תהליך יצירה חי ודינמי

תיאטרון רחוב הוא מדיום חי, הצגות שיוצרות דיאלוג עם הקהל תוך כדי העברת המסר. השחקנים מרגישים את הקהל ממש פיזית לידם, והתגובות הן חלק מהמופע ומהיצירה. בהתאם להתנהלות של הקהל, כיצד הוא מקבל את ההצגה, השחקנים עושים שינויים ומפתחים את ההצגה וכך היא משתנה וממשיכה להיות מותאמת כל הזמן לשטח. תהליך יצירה זה גורם לעניין גם לשחקנים שלא משתעממים ולא מתעייפים כי יש התפתחות בעשייה ובהצגה.

תיאטרון אורתו-דה

התיאטרון מופיע בהצגות במקומות קטנים ואינטימיים ובד בבד במופעי רחוב בארץ ובפסטיבלים בארץ ובחו”ל. התגובות הן תמיד נהדרות, מאחר שהרבה מופעים אינם מתבססים על דיבור אלא על פנטומימה ומיומנויות קרקס, המסרים עוברים גם ללא מילים ומובנים לקהל אוניברסלי בכל העולם. מאחר שהתיאטרון הוא תיאטרון פרינג’, אין לו מימון ממסדי, ונדרשת יצירתיות בהכנת התפאורה והתלבושות והמיקוד הוא בתוכן ובמסרים. השחקנים מוכרים פחות לקהל הרחב ולכן יכולים להרשות לעצמם חופש יצירתי להביא את עצמם ואת האומנות שלהם ישירות אל הקהל שפתוח להכיר מדיום חדש של תרבות.

סדנאות ללימוד תיאטרון רחוב

תיאטרון אורתו-דה מעביר גם סדנאות למי שהתחום מענין אותו ורוצה לדעת מה העקרונות ואיך עושים את זה במקצועיות. בסדנה לומדים איך עובד אנסמבל של שחקנים על הצגה המתאימה למרחב הציבורי. מה המקום של השחקן היחיד בתוך האנסמבל, איך פותחים את הראש והלב לשמוע ולקבל תדרים של התודעה ומהו הסוד בעבודה על הצגה מוצלחת. כדאי ללמוד מהמקצוענים איך עושים את זה, בעשור האחרון תיאטרון אורתו-דה מנהל את מתחם תיאטרון הרחוב של פסטיבל חיפה להצגות ילדים, שאליו באים מציגים מכל העולם.

הילדים נהנים לעבור בין הבמות השונות וכך ליהנות מסוגים שונים של הצגות שכל אחת מהן היא בנושא אחר ולכן הם מחכימים ומרחיבים את הידע ואת האינטליגנציה שלהם. מעבר לכך הם נחשפים להתנהלות של קבוצות שונות באוכלוסייה וגם לעמים שונים. 

זה הזמן לצאת לרחוב וליהנות מהצגה שהיא גם חוויה, בואו להשתתף במופע תיאטרון רחוב של תיאטרון אורתו-דה, רשמו לכם מתי הפסטיבל הקרוב ותהיו גם אתם חלק מחוויה ייחודית במרחב הציבורי וזו הסיבה שהילדים מעוניינים להגיע לכל אחד מהפסטיבלים האלו.

תגובות

תגובות