לימודי איכות הסביבה – למען סביבה בריאה, כלכלה בת קיימא וחברה שוויונית

כדור הארץ שלנו מתמודד עם אתגרים סביבתיים ואקלימיים חסרי תקדים המאיימים על הרווחה של האנושות כולה. עם זאת, עדיין לא מאוחר מכדי להצטרף לאלה שעוסקים במלאכה ונוקטים בפעולות נחרצות לשמירה על הכוכב שלנו.

המשימה אולי נראית קצת מרתיעה, אבל כבוגרי לימודי איכות הסביבה תצוידו בידע ובכלים שיאפשרו לכם לנקוט בפעולות שיהפכו על פיהם חלק מהמגמות השלילית, ימזערו נזקים, ישקמו מערכות אקולוגיות חיוניות ויגנו בעוצמה רבה יותר על מה שעדיין נותר לנו. 

כדי להשיג קיימות ארוכת טווח, צריך להתייחס לסביבה, לאקלים, לכלכלה ולחברה כאל חלקים בלתי נפרדים של אותה ישות.

האקלים הגלובלי משתנה והשינוי הוא מעשה ידי אדם

השינוי אחד המאפיינים הקבועים של הפלנטה שלנו, מאז ומתמיד. היבשה, האוקיינוסים, האטמוספירה, האקלים והחיים על פני כדור הארץ השתנו ללא הרף במשך השנים. מה שמייחד את השינויים העכשוויים לעומת העבר, הוא הקצב וההיקף חסרי התקדים והגורמים שעומדים מאחוריהם. אירועים קיצוניים (כמו סופות, גלי חום, בצורת ושיטפונות), שהתרחשו בעבר פעם במאה שנים, הפכו למציאות החדשה שלנו. התרחשויות ברחבי העולם מצביעות על משבר אקלימי וסביבתי שמשפיע על עתיד המין האנושי.

לפי המדענים,  השינויים שחלים באקלים העולמי הם מעשה ידי אדם: התלות של הכלכלות השונות בדלקים מאובנים ושיטות השימוש בקרקע וכריתת יערות, מגדילות את ריכוזי גזי החממה באטמוספירה, ואלה בתורם משנים את האקלים העולמי.

המגוון הביולוגי אובד בקצב חסר תקדים

לפי המדענים, מגוון המינים החיים על פני כדור הארץ הולך ונעלם בקצב שאינו בר קיימא. מדי שנה מוכרזים מינים רבים כנכחדים, כי בתי הגידול שלהם ממשיכים להיהרס, להיפגע או להזדהם. האוכלוסייה של מינים מסוימים, כולל חרקים מאביקים, כמו דבורים ופרפרים, החיוניים לרווחתנו, הולכים ומצטמצמת באופן דרסטי בגלל השימוש הרב בחומרי הדברה בחקלאות.

כתוצאה מהפעילויות הכלכליות נוצרים מזהמים המצטברים בסביבה ומפחיתים את יכולתן של מערכות אקולוגיות להתחדש ולספק לאנושות שירותים חיוניים. ההתדרדרות של הסביבה משפיעה לא רק על צמחים ובעלי חיים אלא גם על בני האדם.

מערכות הצריכה והייצור בעולם אינן בנות-קיימא

משבר כלכלי ופיננסי הוא אחד המאפיינים של המאה ה-21. לפי המחקר, רוב מערכות הצריכה והייצור אינן בנות קיימא. המודל הכלכלי הליניארי (הפיכת חומרי גלם לסחורות המשמשות, נצרכות ואז מושלכות), מוביל לא רק להצטברות של כמויות פסולת וזיהום אלא גם לתחרות גלובלית על משאבי הטבע. 

רשתות גלובליות מסוגלות להתפשט בעולם יותר מחומרים, סחורות ומזהמים. כלומר, משבר שמתחיל במגזר הפיננסי במדינה אחת יכול להתפשט על פני הגלובוס ולגרום להקפאת הכלכלה או להתכווצותה, למשך שנים רבות.

בנוסף, יתרונות הצמיחה הכלכלית ברחבי העולם לא מתחלקים שווה בשווה בין בני האדם. יש חוסר שוויון מובהק בין רמות ההכנסה בין ובתוך מדינות, ערים ואזורים. וגם במדינות אירופאיות שבהן רמת החיים היא מעל לממוצע העולמי, יש קהילות שההכנסות שלהן מתחת לקו העוני. ואלה גם הפגיעות ביותר לסכנות הסביבתיות. כיצד? ובכן, רוב האנשים בקהילות העניות חיים באזורים חשופים לזיהומי אוויר ולהצפות, ומתגוררים בבתים ללא בידוד שיגן עליהם מפני תנאים קיצוניים של קור וחום. למעשה, הקבוצות בחברה הנהנות מההטבות של הפעילות הכלכלית הן לא בהכרח אלה שמשלמות את המחיר.

 

 

בלי קשר למדינה ולרמת ההכנסה בה, אם המגמות הנוכחיות לא ייפסקו, נראה שהדורות העתידיים ייאלצו להתמודד עם טמפרטורות קיצוניות ואירועי מזג אוויר קשים מאוד ועם אובדן מינים, מחסור הולך וגדל של משאבי טבע, וזיהום רב יותר. 

בהתחשב בגישה זו, אפשר להבין מדוע אלפי צעירים באירופה יוצאים להפגין ברחובות בקריאה לקובעי המדיניות לנקוט בפעולה רצינית ואפקטיבית יותר כדי להפחית את שינויי האקלים.

המאמר נכתב באדיבות האתר  https://sustainabilitystudies.net/

תגובות

תגובות