כנס 75 שנה לסיום מחזור א’ בתיכון כצנלסון

מאת: אירית מרק

בין בוגרי בית הספר: מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף אליעזר שקדי, הזמר והיוצר עידן רייכל, הסטנדאפיסטים רשף לוי ושחר חסון, הסופרת דורית רביניאן, האלוף האולימפי נועם גרשוני, ראש העיר רפי סער ועוד

75 שנה לסיור מחזור א’ של התיכון הראשון שהוקם בכפר סבא, יקיים התיכון יחד עם עיריית כפר סבא ובשיתוף מוזאון כפר סבא, כנס מחזורים לבוגרי מחזורים א’-י”ח, שיתקיים ביום ראשון הבא, 14/5, בשעה 18:30 במבנה בית הספר שברחוב אז”ר 43. הכנס יתקיים במעמד ראש העיר רפי סער, מנהל התיכון ד”ר טובי רוזנברג מלליס, בוגרות ובוגרי התיכון ועוד. במסגרת יושק ספרו של פרופ’ יצחק גרינברג “תיכון עילית לילדי פועלים”.

בית החינוך התיכון ע”ש ברל כצנלסון הוקם כבר בשנת 1945 בידי עסקני ציבור הפועלים בכפר סבא, כדי לאפשר לבני המושבה, בייחוד לילדי משפחות הפועלים ובני הנוער מהיישובים הסמוכים, לזכות ללימודים על-יסודיים ברמה גבוהה. בית הספר השתייך לרשת החינוך ההסתדרותי ותוך שנים בודדות התפתח להיות תיכון עילית והיה לאחד מבתי הספר המובילים בישראל בהישגים הלימודיים. כבר בשנת 1949 הכירה בו האוניברסיטה העברית בירושלים ופטרה את בוגריו מבחינות כניסה. בסוף 1950 הוכר התיכון על ידי משרד החינוך ונכלל ברשימת בתי הספר התיכוניים המוכרים.

מי שעמד מאחורי היוזמה להקמת התיכון היה שלמה אנגל, ממנהיגי היישוב דאז, שראה לנגד עיניו, גם במקום קטן כמו המושבה כפר סבא, את החזון של הקמת תיכון עילית.
במאי 1945 החליטו להקים את בית הספר וב-1 יוני 1945 פירסמו מודעה על הקמת בית ספר, שיתחיל לעבוד כבר בספטמבר.
“עוד לא היה מבנה, מקום, לא מנהל ולא מורים, ובכל זאת הודיעו שבתחילת ספטמבר יתחילו לימודי תיכון בכפר סבא”, מספר מחבר הספר אודות התיכון, פרופ’ יצחק גרינברג. “ההרשמה לבית הספר התבצעה ממשרד סניף העיתון דבר בכפר סבא, בו שימש אנגל, ששימש כחבר מועצת העיר בהמשך, כ’סופר דבר לאזור השרון’. בזכות מועצת הפועלים נמצא המבנה, שהיה החלק הקשה ביותר לפתרון – המועצה תכננה להעביר את משרדיה מבית הפועלים למתחם חדש במרכז המושבה ולשם כך נרכש שטח של 4 דונם וחצי בין הרחובות ירושלים והתחייה. בשל קוצר הזמן, הסכימו לבנות במקום גם 3 כיתות לימוד, עד שיהיה מבנה קבוע לבית הספר וכך התאפשרה פתיחת כיתות ט’,י’ וי”א בזמן. שנת הלימודים הראשונה נראתה מבולגנת כמו ההתארגנות החפוזה, אבל היתד נתקעה ומשם המשיכה הצמיחה”.

תיכון כצנלסון הוקם תחילה כבית ספר ארבע שנתי (כיתות ט’-י”ב) בהתאם להחלטת ועד הורי היישוב והיה לתיכון הראשון שהוקם בסביבה כולה, כאשר הוא שימש גם את תלמידי רעננה, כפר מל”ל, רמתיים, מגדיאל, צופית ועוד, בנוסף לתלמידי כפר סבא. שכר הלימוד אז נע בין 18-36 לירות לשנה, בהתאם למקום מגורי התלמידים ועל פי עיסוק הוריהם. המחזור הראשון סיים את לימודיו במקום בשנת 1946, עם 6 תלמידים, בהנהלתו של מ.זליגר ועם צוות של 6 מורים. בהמשך, עם התפתחות היישוב והגידול במספר התלמידים, עבר התיכון לרחוב מולדת (היום רחוב גלר) למבנה “רכבת” שהורחב בהמשך ונוספו לו בשנות ה-60 בניין נוסף ובו מעבדות וספרייה.
בשנת 1956 נבחר גדליהו לחמן, מורה לגיאוגרפיה, מדעי החברה, פילוסופיה ותולדות השואה בתיכון, לנהל את בית הספר.
לחמן היה גם מיוזמי הקמת פנימיית שטיינברג בכפר סבא – פנימייה למחוננים שהיוותה כסניף של בית הספר ונודעה בתחרות הבלתי רשמית בינה לבין פנימיית המחוננים “בויאר” בירושלים, כאשר כל תלמידי הפנימייה למדו בתיכון – עד להקמתם של תיכונים נוספים בעיר.

לחמן ניהל את בית הספר עד שנת 1979, לצדו של המנהל הפדגוגי אביגדור קירשנר, שהחליף את לחמן בשנת 1980. קירשנר, מי שנחשב עד היום כמנהל המיתולוגי של המקום, היה מורה לספרות והיסטוריה וניהל את בית הספר עד לצאתו לשליחות בצרפת בשנת 1998, כאשר במהלך הזמן, עבר בשנת 1985 התיכון למבנה הנוכחי שלו בקריית התיכונית שברחוב אז”ר בעיר.
תיכון כצנלסון הצמחי ברבות השנים בוגרות ובוגרים רבים המובילים את החברה הישראלית בתחומים שונים, ביניהם רפואה, אנשי חינוך, אלופים בצה”ל, סופרים, אומנים, שחקנים, מוזיקאים, פוליטיקאים ועוד. למעלה ממחצית מורי בית הספר כיום הינם בוגרי בית הספר.

בין בוגריו של בית הספר ניתן למצוא את האלוף האולימפי נועם גרשוני, את הסטנדאפיסטים רשף לוי ושחר חסון, אשת העסקים ודוגמנית העבר גלית ורטהיים, סא”ל זאב אלמוג (אברוצקי) מראשוני שייטת הצוללות ומי שכיהן כמנהל בית הספר לקציני ים עכו ונרצח בפיגוע במסעדת מקסים בשנת 2003 בחיפה, הזמר והיוצר תמיר גרינברג, הסופר ושגריר ישראל בליטא יוסי אבני-לוי, הסטנדאפיסט ואיש התקשורת אבי נוסבאום, ראש העיר כפר סבא רפי סער, פרופ’ ליעד מודריק, השחקן דרור קרן, הזמר והיוצר עידן רייכל, הסופרת דורית רביניאן, הזמר אוהד שרגאי, מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף אליעזר שקדי ועוד.

כצנלסון

ראש העיר, רפי סער: “כבוגר תיכון כצנלסון, שהיה זה שלקח חלק משמעותי בעיצוב הזהות שלי ומי שאני היום, אני נרגש במיוחד מקיומו של כנס המחזורים, במלאות 75 שנה לסיום המחזור הראשון בתיכון. האירוע מתקיים לצד חגיגות ה-120 לעיר שלנו, והחגיגה כפולה ומרגשת במיוחד. אני נמצא עד היום בקשר חם עם חלק ממוריי ומי שהתוו את תחילת דרכי וגם היום מוביל התיכון, באמצעות צוות ההוראה והחינוך, את תלמידות ותלמידי העיר להישגים – בתחום הלימודי, החברתי ועוד. כל זאת על ידי יחס חם ואישי לכל תלמיד ותלמידה, פיתוח מענים ותוכניות חדשניות והובלת ערכים של כבוד האדם, סובלנות ומנהיגות חברתית”.
מנהל תיכון כצנלסון, ד”ר טובי רוזנברג מלליס: “אנו מתרגשים לקראת הכנס לציון 75 שנים לסיום המחזור הראשון, במסגרת חגיגות 120 שנה לעיר כפר סבא. בית חינוך כצנלסון הוקם כתיכון עילית לילדי הפועלים והפך עם השנים בגאווה גדולה לבית חינוך שמהווה בית חינוך מקיף שנותן מענה של חינוך ציבורי לכלל תושבי העיר, ובכללם לאוכלוסיות השונות והמגוונות שיש בעיר כפר סבא. תיכון כצנלסון הוא בית ספר הומניסטי, שפועל לאורם של ערכים ליברליים ובבסיס פעולתו ערך כבוד האדם. אנו גאים לארח את בוגרי המחזורים הראשונים, את הסגל ההיסטורי של ביה”ס ואת צוות ביה”ס בהווה, לערב של חגיגה, גאווה ושמחה”.

אירוע ההשקה בהזמנה בלבד – ניתן להירשם לכנס כאן

הרשמה והסדרי נגישות פרטניים בטלפון: 09-7433376 או במייל tzameretfl@katzanelson.edum.org.il. אשת הקשר: צמרת פלטו.

תגובות