תלונות: ועדת נגישות בראשות חברת מועצת העיר ממרצ, לירית שמש, לא התכנסה כשנה

מאת: אירית מרק

ועדת נגישות שהיא ועדה חשובה ביותר המספקת מענה לפניות בעלי מוגבלויות המעלים ליקויים, בקשות וכו בפני חברי הוועדה, לא התכנסה כשנה, כך עולה מטענות שנשמעו לאחרונה. יו”ר הוועדה היא חברת מועצת העיר נציגת מרצ, לירית שמש.

שלומי ריעני, פעיל חברתי הפועל רבות בתחום, הוסיף בנושא “עצוב ומכעיס שאזרחים מתנדבים להגיע בזמנם החופשי ולהיות חלק מהוועדה ואז המועצה לא מתייחסת להצעות הוועדה גם שהיא מבקשת המלצה לדוגמה : ועדת נגישות התבקשה על ידי מועצת העיר לדון בנושא השער ולתת המלצה. יושבת ראש הועדה לירית שפר שמש וחברי הקואליציה הצביעו נגד החלטת הוועדה במועצה. זה גורם להרגשה של זלזול בתושבים וחוסר רצון להיות שותפים. לדעתי הוועדות צריכות להיות יותר מקצועיות עם סמכות ושחלק מהמשתתפים יהיו אנשי מקצוע בתחום ותושבים”.

לירית שפיר שמש. חברת סיעת מרצ

לירית שפיר שמש משיבה לטענות “כפר סבא בהובלתי כמחזיקת תיק הנגישות והמודעות לאנשים עם מוגבלויות, היא אחת הערים המתקדמות בישראל מזה שנים בתחום הנגישות לאנשים עם מוגבלויות. בעיריית כפר סבא קיימת תוכנית נגישות סדורה המתפרשת על פני מספר שנים על פי דרישות החוק להנגשת המרחב הציבורי הבנוי והלא-בנוי בכל אותם מרכיבים שעליהם כבר קיימות תקנות נגישות. פעלתי לקידום מסיבי של של נגישות באירועי תרבות לציבור תוך השקעת מחשבה רבה ונכונות מתמדת לשיפורים. בשנים האחרונות בכל מודעה או פלאייר לציבור על אודות אירועי תרבות מצוינת האפשרות לבקשות הנגשות פרטניות כולל אפשרות תקשורת הן כתובה והן קולית לצורך הבקשות. ביוזמתי, עידודי וברכתי בכפר סבא מתקיימות פעילויות רבות ומגוונות לאנשים עם מוגבלויות – הן עבורם כקבוצות נפרדות והן ביחד עם אנשים ללא מוגבלויות – בבתי ספר, בתחום הספורט ועוד. בתקופה הקרובה יתקיימו לפי הצעתי פעילויות ייעודיות לאנשים צעירים עם מוגבלויות אשר בהמשך יתקיימו ביחד עם צעירים ללא מוגבלויות.
ועדת הנגישות, חשוב לציין, היא ועדה לא סטטוטורית כך שלא חלה עליה חובה להתכנס במספר פעמים קבוע בחוק מדי שנה ועל כן היא מתכנסת להתייעצויות על פי צורך”.

מועצת העירייה הינה הגוף הנבחר, בו מכהנים נבחרי הציבור. תפקידה של מועצת העירייה הוא כשל רשות מחוקקת מקומית, הווה אומר מחד עיצוב מדיניות הרשות באילוצים הקואליציוניים והתקציביים הקיימים, על פי מצעי המפלגות לבחירות, על פיהם הם נבחרו וזאת באמצעות חקיקת חוקי עזר עירוניים ובקביעתו ואישורו של התקציב העירוני ומאידך, פיקוח על פעולות המנגנון הפקידותי של העירייה על יחידותיה המקצועיות.

מאחר ואין בכוחה של מועצת העירייה לפקח באופן ישיר, על תחומי פעילות העירייה ויחידותיה, מקימה מועצת העירייה ועדות, המורכבות מחברי מועצת העירייה, עובדי עירייה ונציגי ציבור כמו גם יועצים חיצוניים מקצועיים ובאמצעותם מתאפשר תהליך קבלת החלטות תקין, יחד עם פיקוח על פעולות העירייה.

מועצת העירייה היא הזירה הפומבית להשמעת הצהרות פוליטיות, ליזום פעילויות עירוניות לטובת תושבי העיר ולהתמודדות על
תשומת הלב המיידית של הציבור והתקשורת.

הוועדות הן המסגרת שבה ממקדת המועצה את עבודתה. זהו למעשה הפורום הציבורי מקצועי של הרשות המקומית בו נפגשים נבחרי הציבור, יחד עם חברי הנהלת העירייה והדרגים המקצועיים הבכירים ברשות, להשמעת הדעות, על מנת לדון, לקבל החלטות ולקבוע את המדיניות. הוועדה היא הזירה המתאימה ביותר לפעולת הנבחרים, בה הנבחרים יכולים להשפיע ולבקר הנעשה, ברוח מצע רשימותיהם והבטחותיהם לבוחריהם.

בעיריית כפר סבא פועלות ועדות רשות בנוסף לוועדות חובה בהן חברים חברי מועצת העירייה.

תגובות