פרשת במדבר תשפ”ג ער”ח סיוון / מאת: חזי ברזני

בסימנא טבא, אנו מתחילים את חומש במדבר.

פרשת במדבר פותחת בפסוק:

“וַיְדַבֵּ֨ר יְהוָֹ֧ה אֶל־משֶׁ֛ה בְּמִדְבַּ֥ר סִינַ֖י בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד בְּאֶחָד֩ לַחֹ֨דֶשׁ הַשֵּׁנִ֜י בַּשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְצֵאתָ֛ם מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם לֵאמֹֽר”

בני ישראל נמצאים בשנה השנייה במדבר אחרי לא מעט מסעות, וזהו הזמן למרשם אוכלוסין. ראשית, מרשם שיבדוק מי כשיר להיות חלק מהצבא. השם מְצַווה את משה לִמְנוֹת את כל הגברים מגיל עשרים ומעלה (לא כולל את בני שבט לוי). משה, אהרון והנשיאים של כל שבט ושבט מתחילים במפקד, והעם נספר לפי שבטים. הפרשה גם מסבירה על חניית השבטים שהייתה לפי סדר קבוע מראש, לכל שבט היה מקום משלו. למשל, יהודה נמצא בצד מזרח, ואתו השבטים יששכר וזבולון. ראובן, שמעון וגד בצד דרום, וכן הלאה.

ללוויים שהם עובדי המשכן, נערך מִפְקָד נפרד. כמו גם משימתם של כל משפחה משבט לוי, בנשיאת המשכן, בפירוקו ובבנייתו מחדש.

התורה היא שמאחדת את עם ישראל.

“אִ֣ישׁ עַל־דִּגְל֤וֹ בְאֹתֹת֙ לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֔ם יַֽחֲנ֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל מִנֶּ֕גֶד סָבִ֥יב לְאֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד יַֽחֲנֽוּ”

כאשר ייסד הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין זצ”ל את רעיון ה”דף היומי” (מסורת שקיימת עד היום באלפי מקומות בארץ ובעולם..), הוא נשא דברים מרגשים אודות חשיבות לימוד התורה ומתוך דבריו הוא אמר: “בתורה נאמר: ” אִ֣ישׁ עַל־דִּגְל֤וֹ בְאֹתֹת֙ לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֔ם יַֽחֲנ֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל מִנֶּ֕גֶד ” – בני ישראל באים מעדות שונות ומנהגים שונים, איש על מחנהו ואיש על דגלו, אולם אך מה כל יהודי ויהודי? מה המשותף ליהודי הבא מארה”ב וליהודי הבא ממרוקו, עיראק ….? המשותף – ציין הרב – הוא סביב לאהל מועד יחנו! כאשר יהודי נוטל לידיו את הגמרא, הוא לומד לדעת שהמשנה חוברה בירושלים, הגמרא חוברה בבבל, רש”י כתב את פירושו בצרפת, התוספות חוברו בארצות אשכנז, רבי יצחק בן יעקב אלפסי זצ”ל, המכונה הרי”ף, נכתב במרוקו והרמב”ם כתב בספרד… התורה היא המאחדת את כולם מכל קצוות העולם.”

חזי ברזני

יהי רצון שנדע להתאחד מתוך מוסר התורה המשותף לכולנו .

שבת שלום ומבורך
חודש סיוון טוב ומבורך

תגובות