לראשונה בכפר סבא: מערכת סולארית על גג בניין משותף

כפר סבא ממשיכה להוביל את נושא האנרגיה הירוקה ולראשונה מקימה מערכת סולארית על גג של בניין משותף, באמצעות מיזם “שמש לכולם” של קק”ל, הפורום הישראלי לאנרגיה והמשרד לאנרגיה ותשתיות uבשיתוף עיריית כפר סבא. *ראש העיר כפר סבא, רפי סער: “היוזמה הזו מצטרפת למדיניות העירונית של תכנון עיר חכמה, גם באמצעות יוזמות ירוקות של אנרגיה מתחדשת”

לראשונה בכפר סבא: בניין מגורים משותף ראשון חתם בשבוע שעבר על הסכם להקמת מערכת סולארית על גג המבנה. הבניין הוא אחד מהבניינים המשותפים הראשונים שנבנו בשכונת הראשונים, ברחוב רופין 46, בו מתגוררים 14 משפחות עם יחסי שכנות מצוינים ואווירה מעולה בין בעלי הדירות ועם המשפחות שגרות בשכירות. מהלך זה יסייע גם למשבר האקלים וגם לצמצום ההוצאות המשותפות של דיירי הבניין.

כבר היום ניתן לייצר כ-30% מצרכי החשמל של ישראל מאנרגיה סולארית על גגות בניינים משותפים ולצמצם משמעותית את פליטת המזהמים לאוויר. מיזם “שמש לכולם”, שהינו מיזם משותף של עמותת הפורום הישראלי לאנרגיה, קרן קימת לישראל ומשרד האנרגיה והתשתיות, ובשיתוף אגף קיימות וחדשנות שבעיריית כפר סבא – המוביל את הפרויקט בעיר, מסייע לתושבים לנצל את אנרגיית השמש לפרויקטים תחזוקתיים ומשותפים של הבניין, כל זאת ללא הוצאות מצד הדיירים. זאת כחלק מתוכנית היערכות עירונית לשינויי אקלים.

יש לציין, כי העיר כפר סבא נבחרה זו השנה השלישית על ידי האיחוד האירופי להוביל פרויקט בין-לאומי לפיתוח והטמעה של פתרונות טכנולוגיים חדשניים ולהוביל חדשנות תוך התאמה לצרכים של ערים חכמות – אותם מובילה העיר במסגרת התכנון העירוני בהווה ולעתיד.

ראש העיר כפר סבא, רפי סער: “כפר סבא גאה להמשיך ולהוביל את נושא קידום האנרגיה הירוקה, ועכשיו גם בבניינים משותפים. היוזמה של ‘שמש לכולם’ מצטרפת למדיניות העירונית של תכנון עיר חכמה, גם באמצעות יוזמות ירוקות של אנרגיה מתחדשת, שכבר קיימת על מבני ציבור של העירייה ברחבי העיר ולקידום ערכי קיימות, היערכות לשינויי אקלים והעלאת המודעות לשמירה על הסביבה בה אנו מתגוררים ועל כדור הארץ – ערכים אותם אנו מקדמים החל מהגיל הרך, למען העתיד של כל אחת ואחד מאיתנו”.

ד”ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק”ל: “משבר האקלים אשר האנושות ניצבת בפניו מחייב אותנו גם בישראל לעבור לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. בישראל הקטנה והצפופה, השטח הגדול הנדרש לאנרגיה סולארית מסכן את השטחים הפתוחים, ולכן עלינו לעשות שימוש כפול בקרקע ובין השאר להגיע למקסימום אנרגיה מתחדשת בשטח הבנוי. אני מברך על המיזם החשוב ‘שמש לכולם’ המשותף לקק״ל ולפורום הישראלי לאנרגיה, אליו הצטרף לאחרונה גם משרד האנרגיה והתשתיות, מיזם המנפץ את תקרת הזכוכית למערכות סולאריות על גגות בתים משותפים, במיוחד בפריפריה, שעד עתה לא חלמו על אפשרות כזו. זהו win-win קלאסי גם לסייע לפריפריה וגם למאבק במשבר האקלים״.

“אני מאוד מודעת למשבר האקלים ולכן זאת הסיבה העיקרית שבכלל נכנסו למהלך הזה”, אומרת שלומית זילברברג ,המתגוררת בבניין ואשר הובילה את הפרויקט מטעם הדיירים יחד עם מטיאס שוכמן. “אני מאוד חושבת על הדור הבא, על הילדים, הנכדים ועל הנינים שלי ובכלל על העולם כולו. אני חוששת מההשלכות שאנחנו רואים חלק מתוצאותיהן כבר היום וממה שקורה בכל העולם. לשמחתי, כל השכנים נענו בחיוב ליוזמה. אני שמחה מאוד מאוד שזה קורה, הקדשנו לזה המון מחשבה, זמן ורצון ואני מקווה מאוד מאוד שהכל ילך כשורה עד לשלב שבו הפנאלים הסולארים יוצבו על הגג וייצרו חשמל. אנחנו מזמינים את כל השכנים, החברים וכל התושבים בכפר סבא לבוא ולהתרשם, על מנת שגם הם יכנסו למיזם המדהים הזה”.

לדברי שלומית קיטרו, מנהלת מחלקת קיימות והיערכות עירונית לשינויי אקלים באגף קיימות וחדשנות בעיריית כפר סבא, “זהו יום מרגש מאוד. משנת 2017 אנו מעודדים את תושבי העיר לעבור לאנרגיה ירוקה, והיום, בזכות הצוות הנפלא של הפורום הישראלי לאנרגיה, הדבר מתאפשר. אני מאמינה כי זוהי סנונית ראשונה, שבעקבותיה כל תושבי העיר ירצו להתקדם לאנרגיה מתחדשת, להוביל הפחתת פליטות ולקחת חלק במהפכה הירוקה. אני מברכת על העבודה המשותפת ומאמינה כי שותפות זו תקדם את הציבור הרחב לקידום אנרגיה קהילתית בישראל”.

 

 

חבר מועצת העיר ומחזיק תיק קיימות וחדשנות, קובי פדוה: “בימים אלה נחתם הסכם ראשון של בניין משותף בכפר סבא להקמת פאנל סולארי לייצור חשמל בשיתוף אגף הקיימות של עיריית כפר סבא ומיזם ‘שמש לכולם’. בעלי הדירות ייהנו מעתה מהכנסה פאסיבית קבועה, בזכות ניצול השטחים בגג והשמש הישראלית. אני קורא לכל הבניינים המשותפים בכפר סבא להצטרף למהלך פורץ דרך זה. ישראל חייבת להתקדם לשימוש באנרגיה מתחדשת”.

אוריאל בבצ’יק, מנהל אגף בכיר בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, מוסיף: “משרד האנרגיה והתשתיות רואה חשיבות גדולה בהצטרפות הבניינים המשותפים למהפכת האנרגיה המתחדשת, זאת כדי לקדם עמידה ביעד הלאומי של ייצור 30% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת בשנת 2030. אנו מברכים על העבודה המשותפת עם הפורום הישראלי לאנרגיה וקק”ל, ומאמינים כי שותפויות מסוג זה יסייעו לגייס את הציבור הרחב לקידום אנרגיה קהילתית בישראל”.

עינת דטנר, מנכ”לית הפורום הישראלי לאנרגיה: “בניינים משותפים מהווים אמצעי קריטי להגעה ליעדי ייצור אנרגיה מתחדשת מבלי לפגוע בשטחים הפתוחים, ובנוסף, הקמת מערכות סולאריות היא כלי לייצר רווחים לקהילה, בעיקר בבניינים בערי הפריפריה. אנו שמחים להוביל יחד עם השותפים את מיזם ‘שמש לכולם’, שמטרתו העיקרית היא יצירת ישימות לייצור אנרגיה מתחדשת בבניינים משותפים”.

תושבים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט גגות סולאריים לבית המשותף או לשכונה יכולים לעשות זאת ברישום דרך הקישור: https://sunforeveryone.org/apply-for-a-project/

 

 

רצ”ב: ראש העיר כפר סבא רפי סער, דיירי הבניין בכפר סבא יחד עם שלומית קיטרו, המערכת הסולארית שתותקן על גג הבניין, המדען הראשי בקק”ל דורון מרקל. צילומים: עיריית כפר סבא, הדמיית המערכת הסולארית: GreenDays, דורון מרקל: חיים ורסנו

תגובות