גמילה מהתמכרויות – כי אפשר, כי כדאי.

אחוזים גבוהים מאוד באוכלוסייה נמצאים ברגע זה או אחר בחיים שלהם במצב של התמכרות. למען האמת, כמעט כולנו מכורים למשהו, אבל במרבית המקרים זוהי התמכרות מקובלת, התמכרות שאינה נחשבת לבעיה. ההתמכרות לקפה למשל, או אפילו לסיגריות, נחשבת מקובלת לגמרי חברתית, כאשר הראשונה לפחות גם נחשבת בעיני חלק מהאנשים לבריאה, והמחקרים מראים לכאן או לכאן.

ועדיין, הרבה מאוד מהישראלים מכורים לדברים קצת יותר, ולפעמים הרבה יותר מזיקים מאשר כוס הקפה של הבוקר. מהתמכרות למריחואנה וחשיש, דרך סמים אופייאטים ומשככי כאבים, ועד להרואין. התמכרויות להימורים או לאלכוהול, ועוד התמכרויות שונות טורדות את נפשם ואת גופם של המכורים, שהיו שמחים לאפשרות לעבור גמילה מהתמכרויות.

מה צריך כדי להיגמל?

כדי להיגמל מהתמכרות כלשהי, צריך לעבור תהליך. זה לרוב לא “זבנג וגמרנו”, אלא מסע של ריפוי ושינוי, התגברות והתבגרות.

  • הכרה בבעיה – הרבה מכורים, בעיקר למריחואנה (אך לא רק), אינם מכירים בעובדה שהם מכורים, או לחילופין, מודעים כי הם מכורים, אך עדיין לא רוצים להודות בפני עצמם, ובטח שלא בפני אחרים, כי הם אכן מכורים. מדובר במצב פסיכולוגי דוחק ולוחץ, שכן הם נמצאים תחת מכבש לחצים פנימי, ולהצליח להתגבר מעליו ולהצהיר, קודם כל בפני עצמם, ואח”כ בפני המשפחה והקרובים להם, כי הם מכורים, זה כבר צעד ראוי לשבח.
  • הבחירה בגמילה – להבין כי אני מכור זה חשוב מאוד, צעד הכרחי וחיוני בתהליך, הצעד הפותח את המסע. אך לאחר שהכרנו בבעיה, יש לבחור לפתור את הבעיה. להוציא מן הכוח אל הפועל את הרעיון של גמילה מהתמכרויות זה דבר שדורש כח פנימי, משאבים רבים, ולרוב גם תמיכה מהסביבה, המשפחה, החברים ומערכות מקצועיות לתמיכה.
  • כניסה לתהליך עצמו – לאחר שהאדם הבין כי הוא סובל מבעיה, הבין כי אפשר לצאת ממנה ובחר לבצע תהליך גמילה, יש לתמוך בו בכל האמצעים הזמינים, ולעזור לו להיכנס לתהליך עצמו. שלב זה אומר כי הנגמל מתחיל בתהליך גמילה מקצועי, בליווי של אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה, ובמקום המתאים לכך, בתנאים האופטימליים לגמילה.

מה עוזר בתהליך?

החלטה נחושה תמיד עוזרת, בטח בהתחלה, שכן אז עדיין לא רואים את האפשרויות הגלומות בהצלחת הגמילה, והמוטיבציה צריכה לבוא מבפנים. מעבר לכך, תהליך הגמילה מבקש הרבה אהבה ותמיכה של אנשים מסביב. קרובי משפחה, חברים ואנשים קרובים מהקהילה יכולים, ואף צריכים להיות שם כגורמי תמיכה מודעים, אשר מבינים את משמעות נוכחותם כעדים ומלווים בתהליך.

אנשי המקצוע נמצאים שם כדי ללוות בצורה מקצועית ומיומנת את האדם הנגמל, בעודו פוגש את הקשיים שמתעוררים ומגלים את עצמם בשלבים השונים של תהליך הגמילה. מעבר למשפחה, לחברים ולצוות המקצועי, חשוב שתנאי הסביבה יהיו תומכים ונוחים, ולשם כך ישנם מרכזי גמילה שעוצבו במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה.

תגובות