כל הדברים שרציתם לדעת על סכרת ולא העזתם לשאול 

סכרת היא מצב בריאותי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הוא מאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם בשל חוסר היכולת של הגוף לייצר מספיק אינסולין או להשתמש בו ביעילות. קיימים שני סוגים של המחלה, והם: סכרת מסוג 1 וסכרת מסוג 2. כאשר מדברים על הסוג הראשון מדברים למעשה על מה שידוע גם כסוכרת נעורים. מדובר על מצב אוטואימוני שבו מערכת החיסון תוקפת והורסת את תאי הבטא מייצרי האינסולין בלבלב. כתוצאה מכך, הגוף אינו יכול לייצר מספיק אינסולין כדי לווסת את רמות הסוכר בדם.

 

תמונה: pexels

 

סוכרת מסוג 1 מתפתחת בדרך כלל במהלך הילדות או ההתבגרות, אך יכולה להופיע בכל גיל. נטייה גנטית וגורמים סביבתיים, כגון זיהומים ויראליים, עשויים לתרום להתפתחות סוכרת מסוג 1. לעומת זאת, סכרת מסוג, שכולנו מכירים גם בשם סוכרת של מבוגרים, אינה תלויה באינסולין. היא נפוצה ביותר וזה קורה כאשר הגוף הופך עמיד בפני ההשפעות של אינסולין או אינו מייצר מספיק אינסולין כדי לשמור על רמות סוכר רצויות בדם.

 

סכרת – מה באמת גורם לה? 

 

בעוד שבמקרה של סכרת מסוג 1 אנחנו רואים שהגנטיקה היא עניין מאוד משמעותי, הרי שבמקרה של הסוג השני, הדברים נראים אחרת. בשני המקרים סגנון החיים יכול להשפיע על התפתחות הסכרת ועל המצב שלה. למשל: צריכת תזונה עשירה בפחמימות מזוקקות, שומנים לא בריאים וסוכרים עלולה להגביר את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. תזונה החסרה בחומרים מזינים חיוניים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון עשויה גם היא לתרום להתפתחות המחלה. גורם נוסף שיכול להשפיע על התפתחות המחלה או על המצב שלה, זו השאלה האם אנחנו עושים פעילות גופנית או לא. ניהול אורח חיים בלתי פעיל קשור קשר הדוק עם סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. פעילות גופנית סדירה מסייעת לווסת את רמות הסוכר בדם, לשפר את הרגישות לאינסולין ולשמור על משקל בריא. בנוסף, גם השמת יתר, בעיקר באזור הבטן, מהווה גורם להתפתחות סכרת מסוג 2. 

 

האם גורמים סביבתיים יכולים להשפיע על התפתחות המחלה? 

 

התשובה היא בפירוש כן. מחקרים רבים מראים שחשיפה לגורמים סביבתיים מסוימים, כגון רעלים או מזהמים, עלולה להגביר את הסיכון לפתח סוכרת. לדוגמה, מחקרים מראים כי חשיפה לזיהום אוויר יכולה לתרום לתנגודת לאינסולין ולדלקת, מה שמגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2. יחד עם זאת, לא תמיד השאלה באיזה גורמים סביבתיים אנחנו חיים באמת תלויה בנו. 

 

כללים למניעת סכרת – האם יש כזה דבר?

 

כפי שראינו, יש גורמים שלא באמת נמצאים תחת השליטה שלנו בכל מה שקשור להתפתחות המחלה, כמו הגורם הגנטי. מצד שני, יש גם גורמים שכן תלויים בנו. לכן, אם גם אתם תוהים מה עליכם לעשות כדי למנוע את המחלה, הינה לפניכם כמה טיפים חשובים: 

 

  • הקפידו על תזונה בריאה 
  • הימנעו מעישון ואלכוהול 
  • עסקו בפעילות גופנית באופן סדיר 

 

בנוסף לכל אלה, חשוב מאוד גם לבצע בדיקות תקופתיות. מדובר על בדיקות דם, כך שהן גם לא כואבות או מורכבות מידי. בעזרת בדיקות כאלה ניתן לקבל את כל המידע שצריך אודות מצבנו הבריאותי. מעבר לכך, בכל קופות החולים ניתן בימינו לבצע בדיקות דם בקלות ובצורה יעילה, כך שאין לנו למעשה תירוצים. שימו לב: ממש כפי שקורה לגבי מחלות אחרות, גם במקרה של מחלה כמו סכרת גילוי מוקדם יכול לסייע. אומנם איש לא רוצה לקבל הודעה מהרופא שהוא אכן חולה בסוכרת, אך זה עדיף מאשר להתעלם, לא לדעת ולא לטפל בעצמנו כמו שצריך. 

תגובות