העסקה של עובד זר – זכויות ודגשים חשובים

לאחרונה הבנתם שאבא שלכם הפך להיות סיעודי ואתם חייבים למצוא דרך לעזור לו? ברור לכם שהוא צריך עזרה וברור לכם שהוא צריך אותה באופן דחוף? אם כך, אפשר להבין מדוע הנושא של העסקה ישירה של עובד זר מעניין אתכם. חשוב להבין שיש היום שתי אפשרויות עיקריות בכל מה שקשור להעסקה של עובדים זרים. מצד אחד, אתם יכולים להחליט שאתם מעסיקים באופן בלעדי את המטפל הסיעודי, ומשמעות הדברים היא שאתם אלה שאחרים לשלם לו. מצד שני, תוכלו לחשוב גם על העסקה משותפת עם חברת הסיעוד. במצב כזה תהיה חלוקה לגבי התשלום והאחריות ביניכם ובין חברת הסיעוד שממנה תקבלו שירות. לא קל לקבל את ההחלטה הנכונה, והאמת היא, שזה גם יכול להשתנות בין אדם אחר לאחר. כלומר, יש אנשים שמעדיפים להעסיק באופן בלעדי את העובדים הזרים ואילו אחרים רוצים לעשות זאת במשותף עם חברת הסיעוד הנבחרת.

 

איזה תשלומים צריך לשלם לעובד הזר, מלבד המשכורת שלו? 

 

אם כל החיים עבדתם בתור שכירים, טבעי שאתם לא ממש יודעים איך מוציאים תלוש משכורת למישהו אחר או איזו אחריות מוטלת עליכם, בתור מעסיקים. לכן כדאי שתדעו, אם אתם חושבים על העסקה ישירה של עובד זר, שאתם צריכים לשלם לו עוד כמה דברים מלבד המשכורת עצמה. למשל, אתם צריכים לשלם לו על חופשות, דמי מחלה, דמי הבראה, תשלומים שונים לביטוח לאומי, תשלומי עבור ביטוח פנסיוני וגם תשלום עבור פיצויים. במילים אחרות, קיימות לא מעט זכויות עובדים זרים בישראל והן מעוגנות בחוק. משמעות הדברים היא שאם אתם בוחרים להעסיק עובד זר, אתם חייבים להיות מודעים לכל הפרטים האלה. הדבר האחרון שתרצו, זה להסתבך עם החוק כי לא שילמתם את מה שהיה מוטל עליכם. כדאי לזכור שאי ידיעת החוק לא באמת משחררת אתכם מאחריות ולכן חשוב להבין היטב מראש מה מגיע לעובד הזר שאתם בוחרים להעסיק. 

 

האם אפשר לעבור לשיטה של העסקה ישירה של עובד זר? 

 

לא אחת אנחנו רואים שאנשים מעסיקים בתחילת הדרך את העובד הזר במשותף עם חברת סיעוד אך בהמשך הם משנים את דעתם. לכן נשאלת השאלה: האם זה אפשרי? ואיך עושים זאת? כדאי לדעת שזה בהחלט אפשרי, וזה גם לא כל כך מסובך כפי שאולי נדמה לכם. צריך ליידע את הביטוח הלאומי שזו הכוונה שלכם וצריך לחתום על חוזה ביניכם ובין המטפל הסיעודי. אין ספק שבשיטה הזאת אתם תמיד עם היד על הדופק, מה שאומר שלא יהיו לכם הפתעות מבחינה כלכלית. תוכלו תמיד לשלם לעובד מה שמגיע לו, שכן כל האחריות על התשלומים תהיה עליכם בלבד. אפשר להבין מדוע יש אנשים שמעדיפים את השיטה הזאת, אך אפשר גם להבין מדוע עבור אחרים העסקה משותפת עם חברת סיעוד זו בחירה נוחה יותר. 

תגובות