סיפור סגירת מעגל בין אמנית בפרויקט “קהילה זוכרת” לאם שכולה, שהפכה לאמן בזכות עצמה

הסיפור מתחיל עם אם שכולה בשם יעל זוסמן, שהשתתפה לפני חמש שנים בפרויקט “קהילה זוכרת – יצירות מאירות” בכפר סבא. הצלמת האמנית נוקי נורית שריר, יצרה לזכר בנה של יעל, גלעד זוסמן ז”ל את הצילום “וללבנה אמר שתתחדש” שהוא ציטוט מתוך “סדר קדוש לבנה”.

לימים התחילה יעל ללמוד צילום אצל נוקי, הצטרפה לקבוצת הצלמים פוזיטיב וכעת היא מציגה את צילומיה הנהדרים בתערוכת סודות בבית האמנים כ”ס. ברבות הימים נוצר ביניהן קשר עם עומק רגשי משמעותי ביותר.

ביקרתי בתערוכה והתפעלתי מצילומיה של יעל זוסמן, המציגה את סוד הנחישות ומספרת: “מציאות של ברזל במים יוצרת עימות מתמיד ביניהם. למרות השחיקה בשלמותו, הברזל מתמודד בנחישות עם הסכנה לעצמתו”.

נוקי שריר סיפרה על צילומה “תוך כדי שיחותי עם הזוג המקסים יעל ודודו זוסמן, שאיבדו את בנם גלעד, הם סיפרו לי בפרוטרוט על האירוע שקרה ב 9.8.2006 במלחמת לבנון השנייה בליל ירח מלא.

 

 

לירח המלא באותו לילה טרגי, הייתה משמעות.  האור החזק סייע לאויב לטווח במדויק את טילי הנ״ט למבנה הנטוש בו הסתתרו החיילים בכפר דאבל.  באותו מבנה נהרגו 9 חיילים. ההורים סיפרו לי על הקושי שלהם בתקופה הראשונה לאחר שנהרג בנם, להביט בירח מלא.

כיוון שאני נמשכת לצילום גרמי השמים באופן אמנותי, העליתי את האפשרות שנציג את תמונת הירח המלא בהקשר לגלעד ז״ל.

הפרויקט קהילה זוכרת החל בכפר סבא בשנת 2013 והפגיש מדי שנה 10-12 משפחות שכולות עם 20-30 אמנים יוצרים מתחומים שונים, בוגרים ובני נוער. מטרת המפגשים לייצר הכרות ושיח בין היוצרים לבין נציגי המשפחות, הכרת הנופל.ת וסיפורי חייהם ומותם. האמנים מוזמנים לקחת חלק בתהליך יצירה ייחודי ולהציע עבודות חדשות ומקוריות המתייחסות  לנושא הזיכרון והשכול תוך הדגשת המקום של החוזק, הכוחות, התקווה והחיוניות.

הפרויקט זכה להצלחה רבה והמשיך בערים נוספות בארץ. בערב המסכם של הפרויקט, במעמד ראש העיר, נפתחת התערוכה ומוצג מופע, פרי עבודתם של אמנים מקומיים, כמו כן מוקרנים סרטי התעודה של תיעוד הפרויקט.

בשנת 2023 אנו ביד לבנים כ”ס בשיתוף עם העירייה ותיכון כצנלסון, נקדיש את הפרויקט לחללי מלחמת יום הכיפורים, במלאת 50 שנים למלחמה.

 

מאת: חנה גרנות

תגובות