בתיה מורבצ’יק מוציאה לאור סוף סוף את ספר הביכורים שלה / מאת יואב חביב
החג ממשמש ובא. זה בדיוק הזמן לחרוג מהטורים של ימי חולין… והפעם טור אחר… המלצה על ספר כייפי לימות החג הארוך. גילוי נאות : בתיה מורבצ’יק היא חברה שלי זה שנים הרבה. מוכשרת ומחוננת ברמות על. כבר ליפני שנות דור לא הבנתי מדוע בתיה לא ” מנצלת ” את כישרון הכתיבה הנדיר שלה ולחשוף אותו לציבור הרחב. הצעתי לה אז להיות קופירייטרית.
אך בתיה בגין צניעותה או חוסר ביטחונה… בחרה לכתוב עמוק לתוך השידה. במקביל האלופה הזו כבשה את כל תחנות הרדיו שנהגו בזמנו לחוד חידונים ושעשועוניי טריוויה… בתיה כיכבה בהם בענק. ובמעבר חד לימינו אנו… או כמו שנאמר… אף פעם לא מאוחר. בתיה מורבצ’יק מוציאה לאור… סוף סוף… את ספר הביכורים שלה. אחריי שתיקראו אותו תבינו… מה הפסדנו בואך היום.
” חמישה לגעגוע ” שם סיפרה של בתיה מורבצ’יק , ילידת כפר סבא 1951. אימא לשלושה וסבתא לשישה. נעה בין דור ראשון של פה לבין היותה דור שני של שם משחזרת חיים. ומוסיפה בתיה וכותבת על גב הספר : ערב חג צהריים. קצת לפניי , קצת אחריי , השעה חמישה לגעגוע. בטרם החילותי לקרוא את הספר , וכמנהגי בקודש , עלעלתי בין דפיי הספר.
בתיה מגדירה אותו כספר שירים , ואנוכי , כבר בעלעול הראשון שמתי לב שהשירים אינם מנוקדים כבשגרה. כשקראתי את הספר מצאתי בו עשרת מונים מעוד ספר שירים. בכל שיר גיליתי סיפור שלם. עולם ומלואו. בתיה בכישרונה כי רב מעבירה בקובץ הנדיר את כל סיפור חייה. הורייה ושמעון ז”ל בעלה. אך ראה זה פלא… בכל שיר תגלו סיפור גדוש במשפטים ספורים , תחושו לפתע שבנו עסקינן. האישה הזו קוסמת. רהוטה באופן נדיר. וורבלית. שנונה. חדה כתער. ציניקנית חסרת תקנה.
היותה מחוננת מאפשר לה ” לשטות ” בנו הקוראים , ובכל אות , בכל מילה להעביר לנו מסרים חבויים או גלויים בכמות אין ספור. כל שיר – סיפור. לא סיפור – ספר. כמו שרק בתיה יכולה. איפה היית עד היום יקירה. אני כותב את טוריי מהלב. מהבטן… מנטרל את התאים האפורים. בתיה אני חש שאת עושה שימוש בטכניקה הזו גם. סליחה שאני ניתפס באילנות גבוהים בתיה. הטכניקה הזו מאפשרת לנו להמציא מילים. לבנות משפטים שאינם לפי חוקיי השפה העברית.
לא תמיד תימצאו שם : נושא. נשוא. מושא. בתיה עושה בטכניקה הזו שימוש גאוני. ואם היה לנו את הכישרון של בתיה , לא היינו כותבים אחרת. תיקראו את הספר ותחושו כמוני. אנחנו שם. ממש שם. זה גם הסיפורים שלנו הלכה למעשה. שאפו ענק בתיה. קראתי את סיפרך בשקיקה ובנשימה אחת , ועל כך נתונה לך תודתי. לא שוחחתי עם בתיה בנדון אך אין לי ספק שהיא מקבלת משובים נפלאים… וכבר עובדת על סיפרה השני. חמישה לגעגוע.
בתיה מורבצ’יק. מומלץ באהבה ומכל הלב. קנו גם לעצמכם מתנה קטנה לחג. בתיה יש רק אחת. ולכן ולכם חברות וחברים שלי לעד זכרו : רק אהבת חינם תנצח. הרבה אהבת חינם. שנה טובה וחג שמח. שלכן ושלכם. יואב.
ייתכן שזו תמונה של ‏‏אדם אחד‏ ו‏טקסט‏‏

תגובות