יוזמה חדשה בכפר סבא: מפגשי תמיכה וייעוץ לבני משפחה מטפלים

כמיליון וחצי ישראלים מטפלים בבן משפחה חולה: הם מספקים תמיכה וסיוע ללא תשלום לאדם קרוב המתמודד עם מוגבלות, מחלה או ירידה תפקודית עקב זקנה

חדש בישראל; מתנדבת בארגון לבני משפחה מטפלים CareGivers Israel המעניק לבני משפחה מטפלים תמיכה, ליווי ייעוץ ומידע, החליטה להרחיב את תרומתה לעיר מגוריה, כפר סבא ויזמה מפגשי קפה לבני משפחה מטפלים. מאחורי היוזמה עומדת תמר פארן-גת, יועצת במרכז הייעוץ של הארגון CareGivers Israel ומנכ”לית “סביון”, העמותה למען האזרח הוותיק בכפר סבא, הפועלת למתן מענה בריאותי, רווחתי וחברתי לאזרחים הוותיקים בעיר.

כמיליון וחצי ישראלים מטפלים בבן משפחה חולה: הן בנים ובנות של הורים מזדקנים עם דמנציה, משפחות של מתמודדי נפש, בני זוג של חולי סרטן, הורים לילדים חולים או עם מוגבלויות ועוד. לרוב הם לא מכירים, או מזדהים בתפקידם המיוחד כ”בני משפחה מטפלים”, שנושאים על גבם, אחריות, לחץ ודאגה. בני משפחה מטפלים מקיימים את תפקידם כמטפלים, בנוסף לתפקידים הרבים הנוספים שמוטלים עליהם. 66% מהם מעידים כי העומס הטיפולי בינוני עד כבד מאוד, 73% מעידים כי רוב האנשים לא מבינים איזה עומס מונח על כתפיהם: הם נושאים את הסיוע במטלות, ביקורים אצל רופאים, תיאומים בדיקות, אחריות לנטילת תרופות, מיצוי זכויות ובירוקרטיה ועוד.

נשים הן “השחקניות הבלתי נראות במסע המטופל”. הן מהוות כשני שלישים מהמטפלים העיקריים (primary caregivers). הן מספקות כ-21 שעות טיפול שבועיות, במשך תקופה ממוצעת של ארבע וחצי שנים, ללא תמורה כספית. בדרך כלל במקביל לניהול בית וקריירה. הטיפול בבני משפחתן משפיע עליהן: הן נפגעות תעסוקתית. חלקן נאלצות לעזוב מקומות עבודה ולוותר על קידום. הטיפול משפיע עליהן משפחתית, כלכלית, פיזית ונפשית. הן בסיכון לפגיעה בריאותית, כי הטיפול בבריאותן  משני ובמרכז עומד החולה המטופל.  השפעות הטיפול על נשים שונות משל גברים. נשים מדווחות יותר על השפעות רגשיות ונפשיות, בהשוואה לגברים, שמדווחים על ירידה בריאותית פיזית. בני משפחה מטפלים, שדרישות הטיפול עליהם גדולים יותר חווים מתח כרוני. בסיכון מיוחד נמצאים בנות ובני הזוג של מטופלים ומטופלות. עם הזדקנות האוכלוסייה, והעלייה בתוחלת החיים, שיעורם של בני המשפחה המטפלים צפוי לגדול בעשורים הקרובים.

“בסיור לימודי בפריז מטעם אגודת הל”ב – עמותות הקשיש בארץ, ביקרנו בבית קפה המיועד לבני משפחה מטפלים, שנחים בו משגרת הטיפול וזוכים לתמיכה ולמידע על זכויותיהם. מיד אימצתי את הרעיון ובפינת הקפה בכפר סבא מבקרים בני משפחה מטפלים, שנמצאים בקשר עם עמותת סביון, או עם המרכז לבני משפחה מטפלים ברווחה בכפר סבא. המטרה היא לייצר נקודת מפגש שתהווה מקום נעים לקבלת ידע ראשוני ולסיוע הדדי.  בכל מפגש אני מעדכנת בשירותים חדשים ובהצעות לפעילות”, מספרת תמר גת- פארן.

בטייוואן ובצרפת פועל, זה מספר שנים, המודל החדשני במאות מפגשי ובתי קפה למען בני משפחה מטפלים. המטרה: להעניק לבני משפחה מטפלים מקום רגוע ונעים לשיחה “על כוס קפה”, לתמיכה, להתייעצות, ולקבלת מידע.

מטפלים בבני משפחה ורוצים להשתתף? הקבוצה נפגשת פעם בחודש במרכז אז”ר בכפר סבא.

להצטרפות: רכזת “פינת קפה”- רחל קוצ’ין 054-9933153 | מנכ”לית העמותה – תמר פארן-גת  0507382738

תגובות