ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, בראיון חג “אמשיך להוביל ולחזק הקהילה המופלאה שלנו בכל תחומי החיים”

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער מסכם שנה עם הישג יישום מרבית התוכניות הרב שנתיות בכל תחומי החיים, והשקת פרויקט הצעירים ההיסטורי ומצהיר: “המהלכים שהוצאנו לפועל השנה ישפיעו על פני העיר עשרות שנים קדימה”

“בשנה הנוכחית השקענו בכל תחומי החיים ולשמחתי אנו קוצרים את פירות ההשקעה – לא בכדי, כפר סבא מובילה במדד איכות החיים והפכה למודל לחיקוי עבור ערים רבות, בנוסף שנת תשפ”ג תיזכר כנקודת מפנה בעיר כפר סבא עם החתימה על ‘פרויקט הצעירים’ מול המדינה.

 

 

בריאיון חגיגי לראש השנה, רפי סער מסכם העשייה השנה ומסביר כיצד תראה העיר כפר סבא בעשור הקרוב.

אנו פוגשים את ראש העיר, בסבב בין מוסדות החינוך בעיר, אי אפשר להתעלם מההתרגשות שלו ושל התלמידות והתלמידים במהלך המפגש ביניהם. הם מתגודדים סביבו ומחבקים. בסבלנות הוא שואל ומתעניין “איך התחילה השנה?” מה המטרות שלכם לשנת הלימודים הקרובה?.

 

הצטרפו לקבוצת הבחירות בווטסאפ – לחצו כאן

 

 

ראש עיריית כפר סבא. רפי סער. צילום: אלון גרגו

 

 

“דור העתיד שלנו הוא מצוין ושלא יספרו לך אחרת “, אומר רפי סער, ראש העיר. “פיתחנו חזון חינוכי שמטרתו להעניק הכלים הנדרשים לפיתוח אישי, פדגוגי וערכי, כדי לממש החזון, התחלנו בשדרוג התשתיות החינוכיות על מנת שיתמכו במערכת הפדגוגית. אני שמח ונרגש לבשר שהתוצאות הוכיחו את עצמן. החינוך הכפר-סבאי אכן פורץ דרך!

,יש עלייה במדדי הצלחה רבים במהלך השנים האחרונות. למשל בשיעור הזכאות לבגרות שעומד על כ-91 אחוזים כולל החינוך המיוחד, מדובר על הישג היסטורי לעיר ועוד עליה משמעותית בשיעור המצטיינים בבגרות 5 יח”ל אנגלית ומתמטיקה – וכל זאת כשברקע אפס אחוזי נשירה, כי אנחנו לא מוותרים על אף תלמיד ותלמידה וכשאני מציין אף תלמיד ותלמידה אני מתכוון ומיישם, הלכה למעשה.

“הקמנו בית ספר ייחודי נוסף וחדש לילדים המתמודדים עם מגבלה נפשית, בי”ס “קשת” הוקם כדי להמשיך לתת מענה לבוגרי ביה”ס יסודי גוונים, עכשיו יש לילדים המיוחדים האלה מקום מהרגע שנכנסו למערכת החינוך העירונית ועד גיל 21.

“גם את תיכון “שמיר” שהשתייך לרשת אורט – הידוע בכינוי “אורט הכוון” הועבר לידי העירייה. השקענו בו משאבים רבים ואנחנו עם נתון מדהים בעלייה בזכאות לבגרות. מתלמידים בודדים שסיימו בגרות צמחנו למעל 70% זכאות לבגרות!

“הכי מרגש זה לפגוש את התלמידים ולשמוע את סיפורי ההצלחה האישית שלהם! החינוך בעיר נמצא בראש סדר העדיפויות שלי ויותר -50 אחוז מהתקציב העירוני מופנה לטובת מערכת החינוך העירונית. זו הזדמנות טובה להודות לכלל השותפות והשותפים לדרך החל מהתלמידים היקרים, ההורים וועד ההורים שללא שיתוף הפעולה שלהם, לא היינו מצליחים לקדם תוכניות רבות. לכלל צוותי החינוך העירונית ולאגף החינוך”.

בסיור ראש העיר רפי סער מלווה במנהלת אגף החינוך הגב’ אסנת חכמון.

אני רואה שאתה מוקף כאן בלא מעט מנהלות ?

“אני גאה בשדרת הניהול הנשית בעירייה, המורכבת ממעל 60% אחוז נשים מצוינות. במקביל אנו מקדמים פעילויות רבות לשוויון מגדרי בשיתוף מלא עם מועצת הנשים בכפ”ס, המובילה תוכניות רבות בנושא החל מהגיל הרך. יש לנו מגוון גדול ורחב של קהילות ופעילויות לנשים. מועצת הנשים בכפר סבא היא מהמובילות בישראל – ואני גאה בכך”.

 

רפי סער. ראש עיריית כפר סבא

 

אתה זוכר את שנות הלימוד שלך בכפר סבא?

“כמובן, כפר סבא עיר הולדתי, התחנכתי בה מגילאי הגן עד לתיכון. גן מולדת, ביס ברנר, חטיבת שז”ר ותיכון כצנלסון, אשר נראו אז “קצת” אחרת. בחופשת הקיץ בנינו ושיפצנו את בי”ס ברנר לראשונה מזה עשרות שנים. התרגשתי מאוד לראות את פני הילדים והוריהם נלהבים מהמבנה, אותו אני מכיר מעל 40 שנה.

“תיכון כצנלסון בתקופתי שכן אז ברחוב גלר. היום יש לנו קריית התיכונים חדשנית וטכנולוגית. כל תשתיות המחשוב ואמצעי הלימוד שודרגו ללא הכר. חידוד העפרונות עד קצה קצהו של העיפרון לא מוכר כ”כ לתלמידים….( צוחק…)

“רק השנה השקענו כ-120 מיליון שקלים בשיפוצים ובשדרוג מבני החינוך. בקיץ האחרון שדרגנו את כלל מוסדות החינוך בעיר, ביניהם התיכונים כצנלסון וגלילי וחטיבת אלון, בתי הספר היסודיים יצחק שדה, ממ”ד בר אילן, רמז, ברנר ואוסישקין, בית ספר חב”ד ואולפנית הראל. בנוסף, כ-15 גני ילדים, חודשו לרווחת הילדים, הותקנו מתקנים חדשים, החול הוחלף בדשא סינטטי, בוצעו שיפוצי חזיתות רכשנו ציוד טכנולוגי , שדרגנו מעבדות.

“פרויקט הדגל הוא הקמת בנוסף למרכז מצוינות למדעים שפתחנו השנה בשיתוף מכון ויצמן ורשת שוורץ/רייסמן. זהו מרכז אקדמי ייחודי שיאפשר לתלמידי העיר ללמוד מדעים ברמה הגבוהה ביותר שיש עם מיטב המרצים בתחום !! עשינו זאת בזכות למעלה מ-40 מיליון ₪ שנתרמו. כל זה לא מתאפשר בזכות הצוותים החינוכיים שהם חוד החנית שלנו ועל כך הערכתי הרבה.

“את אהבתי לנוער וילדים לא ניתן לפספס. אני מחובר אליהם ופוגש אותם תדירות לאורך השנים, מאמין שהמחויבות שלי, של כולנו, להעניק להם בסיס איתן וילקוט של ערכים להמשך דרכם. ולכן, אנחנו ממשיכים לפתח ולשדרג את כל מתחמי תנועות הנוער בעיר וביניהם תנועת הצופים, הנוער העובד והלומד, כנפיים של קרמבו, בני עקיבא ותנועת השומר הצעיר, עם מבנה חדש לצופים ובניית מבנה חדש לנוער העובד והלומד, כבר יצאה לדרך.
“לשמחתי, ההשקעה הזו במעורבות החברתית של בני הנוער בעיר הניבה פירות. אנחנו רואים עלייה באחוזי הגיוס לצה”ל. 82% מבני הנוער בעיר מתנדבים בקהילה וביצעו בשנה החולפת כ-11,540 שעות התנדבות. לצד זה כ-1,500 מהם נמצאים ב-25 קבוצות מנהיגות עירוניות שאנו מקדמים ומעצימים. גם הפעילות החברתית של סטודנטים בעיר נמצאת בעליה עם 55 סטודנטים הנמצאים בתכנית המלגות ספיר ומתנדבים בקהילה.

רפי סער, ראש העיר

 

ומה לגבי האזרחים הוותיקים בעיר, איזו בשורה אתה יכול למסור להם לקראת החג?

“כמי שגדל בכפר סבא, אני פוגש מידי יום את הוריהם של חבריי וחברותיי לספסל הלימודים ברחובות, במועדונים ובאירועי התרבות עירוניים. בליבי הערכה עצומה למייסדי העיר כפר סבא. ביצענו השנה כמה צעדים משמעותיים בשביל לשפר איכות חייהם והשירותים שהם מקבלים מאיתנו כעירייה בפרט.

“הרחבנו היקף שירות “העירייה עד אליך”, המנגיש כלל שירותי העירייה לוותיקות וותיקי העיר. בנוסף, הרחבנו הפעילות ב-7 מרכזי היום לקשיש עם מאות פעילויות, אירועים, סדנאות והרצאות לאורך השנה. רק השבוע לפני צאתם לטיול סליחות, פגשתי חבורה של אנשים שמחים שרים שירי ארץ ישראל. וכמובן, ה”קתדרה” שאליה מנויים למעלה מ-1000 וותיקות וותיקים. חיזוק הקהילה הוותיקה, היא אחד מהמרכיבים החשובים באיכות החיים. תוחלת החיים בכפר סבא היא מהמובילות במדינה”. 

כרה”ע כפר סבא, מה הייתה נקודת המפנה עבורך בשנת תשפ”ג?

“ללא ספק החתימה על הסכם ‘פרויקט הצעירים’ הייתה נקודת המפנה של השנה הנוכחית. לאחר בצורת תכנונית של למעלה 20 שנה בה לא היה שום חזון אמיתי לעיר כפר סבא ולתושביה, חתמנו על הסכם היסטורי וחסר תקדים שבו מדינת ישראל משקיעה כמיליארד וחצי שקלים בעיר כפר סבא. עמלנו במשך שנים עם מיטב הצוותים והמומחים על מנת לתכנן את ההסכם הטוב ביותר לעיר שיתאים לאופייה וצביונה של כפר סבא אותה אנו כה אוהבים.

“המשא ומתן על ‘פרויקט הצעירים’ היה מורכב , אך בסיומו דאגנו לשמור על ה-DNA העירוני של כפר סבא כעיר הירוקה בישראל. ההסכם כולל תוכנית לשמירה על המסדרון האקולוגי ושדרוג פארק יצחק ולד שיורחב וישודרג. כפר סבא תשמור על הריאות הירוקות ועל יער קפלן כאתר טבע עירוני ועשרות אלפי מ”ר של שטחים ירוקים יתווספו לעיר.
בזכות ההסכם נשאיר את המשפחות הצעירות בעיר – תינתן להן האפשרות לרכוש דירה בפרויקט במחיר מטרה ובהנחה של עד מיליון שקלים. בנוסף, תינתן לתושבים האפשרות לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח למשך 10 שנים.

“התוכנית תתפתח בשלבים, מתחילים קודם כל בפיתוח תשתיות תחבורה. לאחר משא ומתן ממושך שניהלתי מול משרד השיכון ומשרד התחבורה, הצלחנו להשיג התחייבות לפיה כלל התשתיות התחבורתית יבוצעו, לפני אכלוס התושבים בשכונות החדשות בצפון מזרח העיר. במסגרת ‘פרויקט הצעירים’ יושקעו מאות מיליוני שקלים בתשתיות התחבורתיות ליצירת טבעת כבישים ארציים סביב כפר סבא ומתן פתרונות תחבורה למזרח העיר ולמערבה.

מהו פרויקט הצעירים ?

“‘פרויקט הצעירים’ מחולק ל-3 תוכניות מרכזיות בתחום הדיור. שכונת “קריית הצעירים” בצפון מזרח העיר, הצפויה לכלול כ-3,232 יחידות דיור עם מעונות סטודנטים ודיור מוגן לגיל השלישי, לצד היקף של עשרות אלפי מ”ר לתעסוקה ומסחר. במסגרת התוכנית, העירייה התחייבה לשים דגש על דיור בר השגה לזוגות הצעירים במחיר מופחת ודירות שיופנו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח ומסובסד על ידי חברת “דירה להשכיר”. שכונת יוספטל תעבור הליך של התחדשות עירונית שתכלול שדרוג 960 יחידות דיור קיימות לצד בנייה של עוד כ-950 יחידות דיור שמתוכן כ-70% ישווקו במחיר מטרה ובפרויקט דירה בהנחה של המדינה, 35% מהן ישווקו רק לבני העיר. הפרויקט השלישי נמצא ליד אצטדיון לויטה, בו תיבנה שכונה חדשה עם עוד 550 יחידות מגורים שגם בה יוקצו דירות במחיר מטרה ושכירות ארוכת טווח לבני המקום. ההסכם יכלול גם תוספות של אלפי מ”ר לתעסוקה ומסחר, שיסייעו בהגדלת הקופה העירונית וכספים אלו ינותבו ישירות למערכת החינוך העירונית ולשיפור השירות לתושב.

“ההתחדשות העירונית בעיר אינה נגמרת ב-‘פרויקט הצעירים’ ואנו מקדמים בימים אלו כ-13 מתחמי התחדשות עירוני בעיר הכוללים כ-2,269 יחידות דיור קיימות שיעברו שדרוג מקצה לקצה וסה”כ כ-8,298 יחידות דיור יהיו במתחמי ההתחדשות העירונית וביניהם: מתחם תקומה, ששת הימים, הגפן, התפוז, בן גוריון, דוד רמז ועוד.
תחבורה- כביש 541 יוקם וישמש כביש רוחב צפוני לעיר, ישמש כציר תנועה מרכזי של ערי השרון ויקשר את כפר סבא מכביש 6 ומחלף אייל דרך כביש עוקף ניר אליהו. בשלב השני יבוצע חיבור ישיר לכביש 4 וממנו לכביש עוקף רעננה בואך מרכז התחבורה הציבורית במתחם שפיים על כביש 20 – נתיבי איילון.
בנוסף, יורחב כביש 5504, המוביל לאזור התעשייה המזרחי קדמת השלום, עד למחלף אייל. זאת בנוסף לחיבור השכונות המזרחיות לצומת חדש שיוקם בכביש 55, סמוך לנווה ימין – אשר יהווה כניסה דרומית חדשה לעיר, והקמת כניסה צפונית חדשה עם חיבור דרך המוביל לכביש 541
“בזכות ‘פרויקט הצעירים’ יקומו 4 מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים בתחומי העיר: באזור התעשייה קדמת השלום, לרבות תחנת נוסעים לשירות האזור, בפארק התעסוקה המוביל/אצטדיון, באזור התעסוקה עתיר ידע כולל תחנת נוסעים ובצפון מערב העיר.
במקביל, יצאו לפועל פרויקטים של נתיבי תחבורה ציבורית בדרך השרון לכיוון רעננה, במקטע הדרומי של רחוב טשרניחובסקי מהכניסה לעיר ועד לבית החולים מאיר, נתיבי תחבורה ציבורית בדרך הפועל-התעש, בדרך השרון לכיוון הוד השרון ובציר טשרניחובסקי עד לבית ברל. בשלב הבא מתוכננים, כאמור, גם מסלולי תחבורה ציבורית לאורך ציר בן יהודה-מנחם בגין ובכבישים העוקפים, דוגמת כביש 541. לצד קידום התחבורה הציבורית, דאגנו גם לרישות העיר בשבילי אופניים, בתקצוב של 25 מיליון שקלים ממשרד התחבורה. במקביל יוקמו חניונים תת קרקעיים בעיר שיסייעו בהורדת השימוש ברכבים הפרטיים”.

זו קדנציה ראשונה שלך כראש עיר. הניסיון שלך במוניציפלי עוזר?

“ראש עיר הוא מקצוע ניהולי המחייב ניסיון, הכרות והבנה בתחומים רבים ומגוונים. כל חיי אני במגזר הציבורי תודתי ליצחק ולד ז”ל על שנים רבות של עבודה משותפת בשלל תפקידים כסמנכ”ל ומנכ”ל עיריית כפר סבא ועוד. וכעת, כראש עיר, הכלים והידע שרכשתי מסייעים בפיתוח ומימוש התוכניות העירוניות, ניהול תקציב, עובדים ועבודה מול משרדי הממשלה.” אין ספק שהשנה אנו קוטפים את פירות ההשקעה של כולנו, מנהלי ועובדי העירייה, בכל תחום נגענו, שדרגנו ופיתחנו. יש עוד תוכניות רבות למימוש, אני בטוח שיחדיו נצליח בהמשך העשייה ושרשרת ההצלחות הכפר סבאית תימשך”.

לסיכום, מה הם היעדים שלך לשנה הקרובה?

“כפר סבא עיר מדהימה, משגשגת ומתקדמת, וכך חושבים גם רוב תושבות ותושבי העיר שבחרו בה שלוש שנים ברציפות כעיר עם איכות הגבוהה ביותר בישראל ואשר העידו כי הם הכי מרוצים מאיכות חייהם וממגוריהם בעיר. אמשיך להוביל ולחזק את הקהילה המופלאה שלנו בכל תחומי החיים , אין כמו הגאווה הכפר- סבאית ובצדק!. נשמור על כפר סבא כעיר מובילה בישראל.
כפר סבא היא עיר איכותית עם DNA של סובלנות קהילתיות וחיים משותפים.

“בהזדמנות זו, אני רוצה לאחל לתושבי העיר שנה טובה ומוצלחת, שמחה ואהבה בקהילה ושנמשיך לצעוד יחד, יד ביד, אל עבר העתיד המזהיר המחכה לעיר כפר סבא”.

מאת: אירית מרק

תגובות