120 שנה לעיר כפר סבא – תערוכת רחוב חדשה וייחודית תוצג החל מה-21/9 ברחבי העיר

120 שנה לעיר כפר סבא – תערוכת רחוב חדשה וייחודית תוצג החל מה-21/9 ברחבי העיר, תכלול פעילויות וסיורים בהובלת מוזאון כפר סבא, ותצוגה בבתי עסק לאורך רחוב ויצמן

בערב הפתיחה תקים חברת MyHeritage עמדת פופ-אפ AI בו “תעיר לחיים” אתרי מורשת עירוניים וביניהם: קולנוע עמל, בית הומינר, מבנה החאן ואתרים נוספים. במקביל, חברת טרסה הודיעה על שת”פ עם המוזאון במסגרתו מוקם אתר זיכרונות עירוני עם צילומים ותיעודים של העיר מאז הקמתה
עיריית כפר סבא, בהובלת מוזאון כפר סבא ובשיתוף מינהל התכנון העירוני, אגף הנדסה, משיקים תערוכת רחוב חדשה וייחודית “הנסתר והגלוי” החושפת מראות ואתרים ייחודיים בעיר משנותיה הראשונות. המבנים הכלולים בתוכנית השימור הינם בעלי פוטנציאל קהילתי, כלכלי לפיתוחה של העיר. התערוכה הייחודית כוללת שיתופי פעולה עם חברות MyHeritage ו-טרסה ושותפות עם משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרי מורשת.

מדובר בתערוכת רחוב ראשונה מסוגה, לכבוד חגיגות ה-120 שנה לעיר כפר סבא, שנוסדה בשנת 1903, המבקשת להציג את תוכנית השימור של העיר, הכוללת את התכנון האורבני לאורך השנים, היכרות קרובה עם תולדות התכנון של העיר. זאת תוך שהיא עוברת בין נקודות ציון היסטוריות ומלמדת על רגישות מתמשכת הטבועה בתרבות התכנון והבנייה הכפר-סבאית, מאז סוף המאה ה-19 ועד היום.

אירוע הפתיחה של התערוכה יתקיים בערב ה-21/9 ובמסגרתו הציבור הרחב יוזמן לקחת חלק בסיורים, הדרכות ופעילויות לכל המשפחה באתרי התערוכה ללא תשלום. בין הפעילויות בערב הפתיחה: סדנה מקורית וחדשה של ארט קיימא ושל מוזאון כפר סבא, קטעי מחול ומוזיקה של קונסרבטוריון כפר סבא, סטודיו פתוח במתחם עמרמי (פינגווין) . לאחר יום הפתיחה, ובמשך 6 חודשים, יתקיימו באתרי התערוכה אירועי תרבות מגוונים לילדים וילדות, משפחות, מבוגרים, גמלאים וכן אירועים לקהל מקצועי בתחום השימור.

“אדריכלים ומתכננים רבים שותפים לתחושה שהתכנון בכפר סבא, המוכר להם במיוחד משנות ה-80, הוא שהצליח ‘לשים את העיר על המפה’, עד כדי כך שהיא נחשבת בעיניהם ‘מקום נוסך השראה’ והיא מכונה ‘עיר הקשתות'”, מסבירה מנהלת ואוצרת המוזאון, ירדנה ויזנברג. “תערוכת הרחוב הייחודית תחשוף לציבור הרחב את הפנינים החבויות והגלויות בתוכנית השימור העירונית ותחגוג את התרבות והיצירה בעיר באופן חווייתי, המשלב באתרי התערוכה אירועי תרבות וקהילה מגוונים. מבנים היסטוריים הם חלק חשוב מהמרקם של הערים שלנו. הם מספקים תחושה של מקום והיסטוריה, והם יכולים גם להיות נכס כלכלי רב ערך. בשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבות שימור מבנים, וערים רבות נוקטות כעת בצעדים להגנה על המבנים ההיסטוריים שלהן. בעירנו, כפר סבא, תוכנית השימור העירונית המופקדת בימים אלו, מקנה חשיבות רבה לשימור מבנים וגנים, ולראיה גן הברון מנשה – הגן הראשון בארץ שהוכרז כגן היסטורי לשימור. בנוסף, תוכנית השימור בכפר סבא ייחודית בשל העובדה שהרשת הירוקה העירונית, הכוללת כ-114 גני נוי, נכללת בה”.

התערוכה “הנסתר והגלוי” תוצג במשך כחצי שנה על פיגומים גדולים ומוארים באתרים מרכזיים ברחובות העיר, ביניהם מתחם קולנוע עמל ברחוב הרצל, בית אהרוני “הארמון” ברחוב ויצמן, מדרחוב אברהם קרן מול בניין העירייה, מתחם עמרמי בפינת רחוב רוטשילד-נחשון, וכן באולם התערוכות המתחלפות של המוזאון בהיכל התרבות.

חלון למושבה: מתחברים לעבר המפואר של רחוב ויצמן

במסגרת התערוכה עשרות בתי עסק על רחוב ויצמן יציגו על חלונות הראווה שלהם מידע היסטורי אודות המבנים בהם העסק ממוקם. על המדרכות יהיו סימני דרך המובילים את הצועדים בין תחנות התערוכה והעסקים הלוקחים בה חלק. “חלון למושבה” היא חלק משמעותי מהציר ההיסטורי של תכנית השימור. המושג ציר לשימור בתוכנית השימור מתייחס לציר היסטורי בעל ערכים היסטוריים-תרבותיים, אדריכליים נופיים ואורבניים. הציר ההיסטורי בעל מאפיינים ייחודיים ומאגד בתוכו מספר אתרים ומבנים היסטוריים אשר נמצאים בסמיכות זה לזה ומייצרים רצף מובחן של אתרים לאורכו.
מטרת ההגדרה של ציר לשימור בתוכנית השימור הינה לתת התייחסות ייחודית לצירים היסטוריים בכפר סבא, והתווית עקרונות לפיתוח המרחב הציבורי, לצד שימור האתרים לשימור בתחומם.

בתחום תוכנית השימור של כפר סבא הוגדרו שני צירים היסטוריים מצטלבים, המהווים את לב המושבה ההיסטורית. מדובר בציר ויצמן בין מתחם התרבות במערב ומתחם החאן במזרח, וציר רוטשילד בין הרחובות המייסדים מצפון ועמרמי/נחשון מדרום.
הציר ההיסטורי המצטלב כולל 31 מבנים לשימור ושני מתחמים לשימור – מתחם רובע התרבות ומתחם החאן. לצד רצף של מבנים ומתחמים אלה, ניתן להבחין לאורך הציר במאפיינים היסטוריים-מרחביים מובהקים, כגון עצים בוגרים, בינוי נמוך, מרווחים בין המבנים, מסחר זעיר ועוד. כל אלה יחד יוצרים מרקם ייחודי ראוי לשימור כחלק מתהליכי התחדשות עירונית.

“עסקים מעריכים את האופי ואת האותנטיות שמבנים היסטוריים יכולים לספק”, מוסיפה ויזנברג. “בכפר סבא ניתן לראות למשל את בית הומינר, שבעבודת שימור נכונה ומוצלחת הפך לבית הקפה ברחוב רוטשילד או את שוק כפר סבא, שבפרויקט שימור גדול הפך למתחם חצר השוק – אתר מיוחד, המרכז מגוון בתי אוכל ובילוי לתושבים ולתושבות, המהווה גם אבן שואבת למבקרים מאזור השרון והמרכז”.

קמים לתחייה באמצעות טכנולוגיית AI

קולנוע עמל הוקם מחדש, בית הומינר קם לתחייה ומבנה החאן המיתולוגי, המשמש היום את בניין העירייה, מחדש את פניו בטכנולוגיית AI של חברת MyHeritage . אלו הם חלק מהחידושים שיוצגו בתערוכת הייחודית החל מ-21 לספטמבר. זאת בנוסף להצגת אתרים היסטוריים המיועדים לשימור לאורך רחוב ויצמן.

חברת MyHeritage היא פלטפורמה לחקר ההיסטוריה המשפחתית עם מיליארדי רשומות היסטוריות ופרופילים של אילנות יוחסין, ועם טכנולוגיית התאמות מתוחכמת שמצליבה את המידע ומאפשרת למשתמשיה לגלות את עברם ואילן היוחסין שלהם. מאז שנת 2020 החברה משמשת גם בית לטכנולוגיות הבינה המלאכותית המתקדמות בעולם לצורכי הנפשה, תיקון, שיפור איכות וצביעה של תצלומים ישנים. במסגרת תערוכת “הנסתר והגלוי”, תקים החברה עמדת הדגמת AI, בה יוכלו המבקרים לראות כיצד ניתן לצבוע תצלומים ישנים, לעשות שימור תמונות ועוד.

מבצע זיכרון: תושבי העיר מתגייסים לתיעוד ההיסטורי של העיר

שיתוף פעולה נוסף של מוזאון כפר סבא לשימור המורשת העירונית נעשה עם חברת טרסה, פלטפורמה חברתית לשיתוף זיכרונות לפי מקום וזמן, המצטרפת לאתר מוזאון כפר סבא ובמסגרתו תקים החברה אתר לתיעוד זיכרונות כפר סבא לדורותיה – שיהוו נדבך נוסף לתיעוד העבר של העיר.

בעמדה, שתוקם בערב הפתיחה של התערוכה, יוזמנו תושבים ותושבות להביא עימם תמונות ישנות ולהירשם לאתר עם הזיכרונות שלהם/ן ולהיות הראשונים שיתועדו באתר החדש.

“העיר כפר סבא היא חלוצת היישובים היהודיים בשרון ויש לה תפקיד היסטורי בהתפתחותה של מדינה ישראל”, מסבירה מנהלת מוזאון כפר סבא ירדנה ויזנברג. “הנחלת המורשת הזו היא משימה עירונית ואנו מברכים על שיתופי הפעולה עם החברות, משרדי הממשלה, בעלות ובעלי העסקים ברחוב ויצמן ועם התושבים, במטרה להנציח את המקומות המהווים חלק מההיסטוריה המקומית והעברת המידע גם לדורות הבאים”.

אתרי התערוכה יהיו ברחובות ויצמן 73, רוטשילד 46 סמוך לגלידה פינגווין, אברהם קרן 46, בן גוריון 57, ומוזאון כפר סבא ברחוב ירושלים 33. התערוכה תכלול סיורים, סדנאות, הופעות ופעילויות לכל המשפחה ללא תשלום ובהרשמה מראש

ניתן להירשם לעדכונים אודות אירועי התערוכה ולסיורים מודרכים בתשלום באתר המוזאון: www.kfar-saba-museum.org
אתר התערוכה: https://www.ksmuseum-exhibit.com/
טלפון 09-7640868

רצ”ב: קולנוע עמל בעבר – תמונת מקור ותמונת שחזור (צילום: דניאל קפלן), מבנה החאן בעבר – תמונת מקור ותמונת שחזור (צילום: הארכיון הציוני הלאומי), בית הומינר היום, תערוכת רחוב. צילומים והדמיה: מוזאון כפר סבא, מינהל הנדסה

תגובות