חג סוכות תשפ״ד / מאת: חזי ברזני

ביום שישי, עם כניסת שבת קודש, יתכנס עם ישראל לקיים מצוות ישיבה בסוכה. ישיבה רצופה של שבעה ימים, יוצאים מאזור הנוחות, להסתופף בצל השכינה – בסוכה. ייחודו של חג הסוכות הוא בכך שהוא אחד משלושת הרגלים. אולם הוא שייך גם לרצף של חגי תשרי: ראש השנה, יו”כ וסוכות – ובכך הוא גם חלק מימי הדין, וחיתום הדין נעשה בסופו, בהושענא רבה.

ראשי תיבות – אַרְיֵה (אלול, ראש השנה, יוה”כ, הושענא רבא) “אַרְיֵה שָׁאָג מִי לֹא יִירָא “. יש קשר הדוק בין הימים הנוראים לסוכות, שהרי החיתום נעשה רק בהושענא רבה ואומרים בו סליחות כשם שאומרים ביוה”כ. ומדוע יש קשר? ומהו הקשר?

על פי משל:

כפרי אחד הגיע לעיר וראה אנשים מסתובבים כשעל ידם תלוי צינור. הוא הוקסם משלל הצבעים שיש לכל מוט וחשק אף הוא באחד כזה. נכנס לחנות ושאל את המוכר: מה טיבם של המוטות הללו? ענה המוכר: למוט הזה קוראים מטריה והוא מגן מפני גשם ומטר. נדהם הכפרי ושאל: וכי באמת זוהי תעודת ביטוח מפני הגשם? לא, צחק בעל החנות, אין היא מגינה מפני נזקי גשמים אלא תראה כי אנשים מסתובבים איתה למקרה שיירד גשם.

ההמצאה המדהימה, קסמה לכפרי, קנה אחת וחזר לכפרו להראות לכל חבריו כיצד מוגן הוא מפני הגשם. נדהמו חבריו – הכיצד מוט זה יגן מפני הגשם? התפלאו. צריך לשאתו ואז הוא מגן! לאחר כמה ימים החל גשם עז ניתך ארצה. כולם חיכו לראות כיצד יגן המוט על בעליו, והכפרי מיודענו יצא כשהמוט תלוי על ידו ושב על עקבותיו רטוב עד לשד עצמותיו לקול צחוקם של חבריו. כעוס חזר לעיר של המוכר: רמאי! הפלתני בפח! התריס לעברו. המוכר הבין מיד וצחק צחוק גדול: הלכת עם מטריה סגורה ונרטבת?! הן מטריה סגורה אין בה מועיל. יש לפתחה לחסות תחתיה ואז אין נרטבים…

כן הוא הנמשל:

לאחר ר”ה ויוה”כ וההתעלות הרוחנית אומר לנו הקב”ה – אם אתם רוצים לזכות בהגנתי על חייכם, בריאותכם, רכושכם ומשפחתכם – עליכם לפתוח את המטריה, לחסות תחת צילה ולהתגורר בסוכה.

מצוות הסוכה מזכירה לנו את יציאת מצרים. בסוכות חגגנו את שחרורנו מעבדות לחירות, ושהייה בסוכה היא דרך לחוות מחדש את החוויה הזו. כאשר אנו יושבים בסוכה, אנו מודעים לכך שאנו חיים בעולם לא מושלם, אך יש לנו את החופש לבחור בטובה.
מבחינה מעשית, מצוות הסוכה מעודדת אותנו לחיות בקשר עם בורא עולם. הסוכה היא מבנה זמני, עשוי מחומרים טבעיים, והיא מזכירה לנו את הקשר שלנו עם העולם שסביבנו. כאשר אנו יושבים בסוכה, אנו מודעים לכך שאנו חלק מהטבע, ושהחיים שלנו הם מתנה מהקב”ה.

חזי ברזני

יהי רצון שנהיה מתומכי וממרימי סוכת דוד הנופלת, להביא שלום ואחדות לאהבת חינם בעם ישראל.

חג סוכות שמח ומועדים לשמחה
חזי ברזני

תגובות