פרשת נח תשפ”ד / מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים בטבח עוטף ארץ ישראל, הי”ד לרפואת כל הפצועים הי”ו, להצלחת כל חיילי צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לפניהם.

בסיום פרשת בראשית קראנו :
ויַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם. וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ.וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, עד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם: כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם, וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה.”

פרשת נח – כידוע, עוסקת ברובה בבניית התיבה, המבול, הקשת בענן ,סמל לברית בין האנושות לקב”ה, בתיאור אבות העמים, צאצאיו של נוח, האדם ומשפחתו ששרדו את המבול. תוך כדי תיאור זה, עוברת התורה לספר על מגדל בבל ועל המאורעות שהובילו להיפרדות העמים. פרשה זאת, מלאה בנושאים המלמדים על תולדות האנושות ונפרשת על ציון תקופה ממושכת.

מיד לאחר יציאתו מן התיבה, בנה נח מזבח והקריב עליו קורבנות מן הבהמה והעוף הטהורים. ריח ניחוח מן הקורבנות עלה לפני האלוקים, והוא נשבע כי לא יוסיף להשמיד את הארץ. הוא בירך את נח ואת בניו, שיפרו וירבו וימלאו את הארץ, התיר להם לאכול מבשר בעלי החיים והזהיר אותם שלא לאכול איבר מבעל חי בעודו בחיים ושלא לרצוח. (ע”ע מצוות בני נוח התקפים לכל האנושות)

כאות על כך שהוא לא יחריב שוב את העולם, הוא קבע כי הקשת בשמים תהיה אות לדורות. בכל פעם שארצה להחריב את העולם, אמר, אראה את הקשת בענן ואזכור את הברית שכרתי עמכם.

“…… וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל לִבּוֹ לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו וְלֹא אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת כָּל חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי.”

משל חסידי על צבי שהיה רץ בסבכי היער בחוסר זהירות, ונתקל בעצים מחמת הקרניים המסועפים שלו, שוב נחלץ ושוב רץ, ושוב נתקל, וכן כמה פעמים, הדבר הרגיז אותו, החליט בדעתו כי מחר יבוא עם גרזן לכרות כל עצי היער. והנה למחרת פגשו חברו, מה לך עם הגרזן, ענה ואמר: אני כורת כל העצים כי הם מפריעים לי בכל פעם וכו’. ענהו חברו החכם ואמר לו, ידידי, אין הבעיה בעצים, הבעיה היא בך, תקצר את קרנותיך הארוכות, ותראה שעצי היער לא מפריעים לך.

אדם נולד עם מידות שאינן טובות, עם עורלה, בכדי להראות “שאדם צריך תיקון”, אין אדם מושלם, כך צורת הבריאה, יש מידת גאווה, קמצנות, שררה… – אלו מידות וקליפות שכל יום עלינו לבדוק איך מסירים אותן מעלינו.

הקב”ה בבריתו עם הופעת הקשת הענן הבטיח כי לא יזיק לאדמה ולא יפגע בדרך הטבע. אך לאדם אין חסינות ויש לו את הבחירה.
זאת הכוונה האמיתית של הברית.

הִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה’ אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְּחַזֵּק וְתִשְׁמוֹר וְתִנְצוֹר אֶת אֲחֵינוּ בֵּית יִשְֹרָאֵל, הַשְּׁבוּיִים וְהַשְׁבוּיוֹת, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָּלֵא רַחֲמִים עֲלֵיהֶם, יִשְׁמְרֵם מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה, וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂי יְדֵיהֶם, יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וִישִׁיבֵם מְהֵרָה לְחֵיק מִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם, אמן ואָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות