פרשת וארא תשפ”ד מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים הי”ו, להצלחת כל חיילי צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם!

השם מבטיח למשה להוציא את בני ישראל ממצרַים. משה מדבר עִם העַם, אך בני ישראל עייפים מהעבודה הקשה, ולא מקשיבים לו. בנוסף חושש משה שלא יצליח בשליחות, והשם מחזק אותו ונותן לו אות.

משה בן ה- 80 ואחיו אהרון בן ה- 83 נפגשים עם פרעה וחרטומי מצרים, הם עושים שימוש באות שנתן להם השם – המטֶה שלהם הופך לתנין ובולע את מטוֹת החרטומים שהפכו גם הם לתנינים. אך פרעה ממשיך לעמוד בסירובו. ומאז באות על מצרַים עשרת המכות. כאשר בפרשה מוזכרות שבע מתוכן: דם, צפרדע, כינים, ערוֹב , דֶבר, שְחין וברד. אך אחרי כל מכה ומכה פרעה מתרכך אך מיד חוזר בו. ונשאר איתן בסירובו לשחרר את בני ישראל…..

“וְגַ֣ם | אֲנִ֣י שָׁמַ֗עְתִּי אֶת־נַֽאֲקַת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר מִצְרַ֖יִם מַֽעֲבִדִ֣ים אֹתָ֑ם”

מסופר שפעם אחת נכנס לחדרו של החתם סופר זצ”ל, אחד מגדולי הסוחרים בעיר, וביקש את עזרת הרב: “כפי הידוע לרב, סוחר גדול אני, אולם כעת נקלעו עסקי לצרות, ומבקש אני ממעלת כבוד הרב שיברך אותי ובחכמתו הרבה שיתן לי עצה איך לצאת מן המצר”. “אכן, ידוע לי מצבך הקשה” – אמר הרב – “אולם עוד יודע אני, שאחיך עני ואביון וצריך הוא עזרה בפרנסתו, ואילו אתה מתעלם מלהושיט לו עזרה”. “יסלח לי כבוד הרב” – מלמל העשיר במבוכה – “אבל כרגע עסקי אינם מרשים לי לעזור, אולם אם אצא מן המצר, בוודאי שאעזור לו”. אמר לו החתם סופר – “בפרשת וארא – אומר הקב”ה: “וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל”, מה הפירוש המלה “וגם” וכי מי עוד שמע את נאקתם? אלא, בשעה שבני ישראל נאנקו ונאנחו תחת עול מצרים, שמע כל אחד מהם גם את אנחת אחיו, למרות השעבוד, השתדל כל אחד להקל מעל סבלו של רעהו בכל יכולתו, ובשכר שמיעה זו שמע גם הקב”ה את אנחתם והושיעם. אשר על כן, עזור גם אתה לאחרים, למרות מצבך הלא טוב – ובוודאי יושיעך השם מכל צרותיך! ” וְלָֽקַחְתִּ֨י אֶתְכֶ֥ם לִי֙ לְעָ֔ם וְהָיִ֥יתִי לָכֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים”

מי כמונו עם ישראל, שנמצא בעת קשה , שנקשיב לנאקת כל אחד ואחת מישראל באשר הם, ודאי ישמע הקב”ה זעקתינו ותפילותינו ויושיענו גם בעת הזו.

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך.
חודש שבט טוב ומבורך

תגובות