פרשת משפטים תשפ״ד / ראש חודש אדר א’ / מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים הי”ו, להצלחת כל חיילי צה”ל וכוחות בביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

משה עולה אל הר סיני לקבלת לוחות הברית ובשהייתו מתחיל לקבל מצוות וחוקים העוסקים בתחומים של חיי היום יום – דינֵי נפשות (עבר עברי ), נִזקֵי גוף, דינֵי גניבה ורכוש, דינֵי נזקים הנגרמים על ידי בהמות או אש. חוקים נגד מנהגי אלילים. ועוד דינים הקשורים בחגים ובשבת ובשנת השמיטה. משה בונה מזבח להשם, ועל ידי העלאת קורבנות נכרתֶת ברית בין העַם לקב”ה.

חשוב לשים לב כי בראש וראשונה פונה הקב”ה למשה בנושאים הקשורים ביחסים של בן אדם לחברו ולסביבתו ואז ממשיכים עם חוקים הנוגעים למקום.

“אִם־כֶּ֣סֶף | תַּלְוֶ֣ה אֶת־עַמִּ֗י אֶת־הֶֽעָנִי֙ עִמָּ֔ךְ לֹא־תִֽהְיֶ֥ה ל֖וֹ כְּנשֶׁ֑ה לֹֽא־תְשִׂימ֥וּן עָלָ֖יו נֶֽשֶׁךְ”

מסופר כי פעם הלווה הרה”ג מבריסק זצ”ל כסף ליהודי אחד וקבעו זמן פירעון הלוואה, כשהגיע זמן הפרעון הלווה לא פרע, עברו כמה חודשים ועדיין לא פרע, פעם אחד פגש את הרבי והרהיב עוז בנפשו להחציף ולומר, ‘איזה בטלנות היא מהרב שאיננו זוכר כלל שהלווה לי כסף ונשכח ממנו העניין’. והשיב לומר הרה”ג איך זה יכולים אתם לטעון שאני שכחתי מההלוואה?, הלא יש מביתי לבית הכנסת דרך קצרה שתמיד הייתי הולך בה, אלא מכיוון שהדרך הזו עוברת דרך ביתכם, על כן מיום שהלוויתי לכם את הממון הפסקתי ללכת בדרך הקצרה הזו, כדי שלא לעבור ליד ביתכם, ולא להיכשל ח”ו ב’לא תהיה לו כנושה’ ואני הולך בדרך הארוכה על אף הקושי שבדבר. ואם טענתכם היתה נכונה שברוב בטלנותי שכחתי מההלוואה, אם כן הלא הייתי כבר יכול לחזור וללכת בדרך הקצרה. אין זאת אלא ראיה ברורה שזוכר אני עדיין היטב את ההלוואה, ועדיין יש עלי את המורא של מצוות לא תעשה שבתורה של ‘לא תהיה לו כנושה’

יהיה רצון שניישם בראש ובראשונה את החוקים והמשפטים הכי חברתיים והומניים כפי שהתורה מצווה עלינו, כך נוכל לבוא בלב שלם לעבודת השם המלאה.

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך

חודש אדר א’ טוב ומבורך ותמיד בשמחה.
חזי ברזני

תגובות