ראש עיריית כפר סבא, רפי סער בראיון בלעדי לקול כפר סבא “יש לי מחויבות להשאיר את הדור הצעיר בעיר”
ראש העירייה רפי סער ורעייתו מיטל

ראש העיר כפר סבא רפי סער, נשוי למיטל ואבא לטל, עמית ועידו. כיהן בעבר כעוזר ראש העיר יצחק ולד ז”ל, כיהן כסמנכ”ל עיריית כפר סבא במסגרת זו הוביל הקמה ואכלוס שכונת הדרים, כמנכ”ל עיריית כפר סבא ומנכ”ל עיריית הוד השרון בעברו.

 

ראש העירייה רפי סער ורעייתו מיטל
רפי סער, כיהן בתפקידים בכירים בשדרה המקצועית של משרד התקשורת ומשרד הפנים. ב-5 השנים האחרונות מכהן כראש העיר כפר סבא, במהלכן זכתה כפר סבא 4 פעמים כעיר עם איכות החיים הטובה ביותר בישראל. בזמן מלחמת “חרבות ברזל” הקים רפי סער את פורום רשויות קו התפר ומכהן כיו”ר הפורום.

מספר 2 ברשימת רפי סער הוא סגן ומ״מ ראש העיר דני הרוש, נשוי לרחל, אב לשלושה וסב לחמישה נכדים. עוסק בפעילות חברתית וציבורית מאז היה מדריך נוער בשכונת יוספטל ועד היום. כסגן ראש העיר האמון על תיקי הביטחון, חזות העיר, הבריאות, הרווחה ותפעול השירות, חתום על מהפכת הניקיון בעיר, חיזוק אגף הביטחון, פיתוח השירותים החברתיים וקידום פרויקטים גדולים בעיר.

במקום 3: אורית מסמי, נשואה לנתן ואם לשתי בנות ושני בנים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני במנהל עסקים. מומחית במגזר ציבורי וממשל, מלווה פרויקטים אסטרטגיים במשרדי ממשלה ורשויות מקומיות, יועצת למשרד הביטחון בתחום המוכנות לשעת חירום, דירקטורית ב ״עזרה וביצרון״ החברה הכלכלית לפיתוח תל-אביב יפו, ואף זכתה פעמיים להיכנס לרשימת 50 הנשים המשפיעות בישראל.

 

רפי סער עם דני הרוש
במקום 4: שלי סבר, נשואה לירון ואם לארבע בנות. בוגרת EXECUTIVE MBA של אוניברסיטת תל אביב במנהל ומנהיגות בחינוך. יזמת, מחנכת, מרצה ואקטיביסטית חברתית, מעודדת יזמות נשית, מלווה בכירים במגזר העסקי בתהליכי קבלת החלטות ליצירת שינוי, ואף זכתה בפרס יזמת השנה על הצלחה עסקית ותרומה לחברה.

במקום החמישי : רו״ח הדר גן-אל קריגר, נשואה לליאור ואם לבן ובת. בעלת תואר בחשבונאות וכלכלה מאוניברסיטת תל אביב. שירתה כקצינה בחיל האוויר וכיום עוסקת כמנהלת כספים בחטיבת API בחברת התרופות “טבע”. מתנדבת בקהילה במגוון ארגונים כגון עמותת שוות וארגון הרכיבה הטיפולית ומנהלת הכספים של קבוצת האוהדים החדשה בעיר ״כפר סבא 1928״. הדר היא גם בתה של חברת המועצה לשעבר אתי גן-אל, בשנתיים האחרונות מתנדבת הדר בהנהגת הורי גני הילדים העירונית ותוביל במועצה את תוכניות ילדי הגנים ושיתוף הפעולה עם ההורים.

כפר סבא במקום הראשון הארץ

ראש עיריית כפר סבא רפי סער נאלץ בשבועות האחרונים להדוף מטר פייק ניוז הניתך עליו.

בפועל, חובת ההוכחה חלה עליו כראש עיר ואכן, כראש עיר של אחת מהערים המובילות בארץ הצליח להוכיח מעל ומעבר כי צלח במשימותיו. כך למשל, דו”ח חדש שפרסמה בחודש האחרון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) בנושא מדדי איכות החיים בישראל, מוכיח שוב כי העיר כפר סבא מובילה במדדי איכות חיים במדינה בקרב הערים הגדולות בישראל (מעל 100 אלף תושבים) ומוקמה על פי סקר הלמ”ס במקום הראשון באיכות החיים בארץ.

על פי הדוח, המתייחס לשנת 2022, נמצאת העיר כפר סבא במקום הראשון בשביעות רצון התושבים מהניקיון באזור מגוריהם – 87.4%, במקום הראשון בשביעות רצון התושבים מהפארקים והשטחים הירוקים – 80% (עלייה של למעלה מ-4 אחוזים), במקום הראשון בתחושת הביטחון של התושבים – 90.3% (עלייה של כ-11 אחוזים), במקום הראשון בתוחלת החיים – 85 שנה

בממוצע, במקום הראשון בשביעות רצון התושבים ממצבם הכלכלי – 79.8%, במקום הראשון בשיעור הלמידה של בני 17-15 – 98.4 אחוזים ובמקום הראשון בשיעור התושבים בני 26 ומעלה הזכאים לבגרות – כ-75%.

עוד עולה מהדוח כי העיר מוקמה בצמרת הערים הגדולות בהן תושביהן שבעי רצון מהחיים (97%), מאזור מגוריהם (למעלה מ-90%), בשיעור הבריאות הטובה (למעלה מ-91%) ונרשם בה מספר ההרוגים בתאונות דרכים הנמוך ביותר.

 

 

הרחבת מערך הבטחון העירוני

נפגשנו הבוקר לשיחה עם ראש עיריית כפר סבא רפי סער ללמוד ממנו על ההיערכות הביטחונית לקראת הרמדאן ותכניות לעתיד.

 

  • אנחנו נמצאים לקראת חודש הרמדאן. אמרת שעיריית כפר סבא שינתה את תפיסת הביטחון – והממשלה לא. הסבר.

“מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה טראומתית לכולנו והיוותה השראה גם לפעילי טרור הנמצאים סמוך אלינו. לאורך הקדנציה נושא הביטחון היה במרכז העשייה שלנו ומיד עדכנו את תפיסת הביטחון עם מהלכים שלא נעשו באף עירייה מעולם. הלקח הראשון היה נוכחות ביטחונית. מיד הרחבנו את מערך הביטחון העירוני והקמנו גדוד כיתות כוננות חמוש שגייס 400 תושבים. יחידת ג’יפים, יחידת אופנועים, יחידת רחפנים, יחידת חילוץ והצלה – השקענו משאבים רבים באופן חסר תקדים. התקנו תאורה מתקדמת, מצלמות חכמות, שערי ביטחון חשמליים ועוד”.

 

  • מה עוד עשיתם?

“כשמדובר בחיי אדם – לא לוותר לממשלה. כמו שאמרתי, הממשלה לא שינתה את תפיסת הביטחון. אחרי שנים בהן התרענו בפני שרי הביטחון, לא נעשה די כדי לסגור את הפרצות בגדר. שב”חים יכלו לעבור בחופשיות ואנחנו חייבים לוודא שלצה”ל יש מספיק כוחות ואמצעי ביטחון באזור שלנו להתמודד עם התופעה המסוכנת הזאת. הקמנו את פורום רשויות קו התפר, אליו גייסתי, כיו”ר הפורום, רשויות כמו הוד השרון, ראש העין, כוכב יאיר ורשויות לאורך כל קו התפר. אנחנו עובדים מול נבחרי הציבור מכל הקשת הפוליטית ויחד אנחנו חזקים יותר”.

 

  • ועדת חוץ וביטחון התכנסה לבקשתכם לדיון בנושא הזה. מה דרשתם שם?

“דרשנו את מה שאנחנו דורשים מהקבינט – להכיר בכפר סבא כישוב זכאי, להקצות לישובים סמוכי הגדר תקציב ביטחון ייעודי כי מי כמונו מכיר את הערים שלנו. דרשנו כמובן לסגור את הפרצות בגדר, והכי דחוף, הלקח הראשון מ-7 באוקטובר, יותר נוכחות ביטחון. חטיבת אפרים עושה עבודה מצוינת, אני פוגש אותם ורואה את המסירות והמאמץ האמיץ שלהם, אבל אין ספק שבין חטיבת אפרים לחטיבת מנשה, צריכה לקום חטיבת צה”לית נוספת. זה הכרח, אנחנו הבטן הרכה של מדינת ישראל ואם רוצים לשמור על עוטף ישראל, זה חייב לקרות עם יותר נוכחות צבאית, עם הקמה של חטיבת בט”ש קבועה בקו התפר של השרון עם קלקיליה ועם חטיבת מג”ב חדשה שצריכה לקום ולקבל אחריות בלעדית על אזורנו. מבצעי השב”חים שאנחנו מקיימים מדי שבוע הם נכונים ומצילי חיים, אבל הנטל הביטחוני גדול, והמדינה חייבת ללמוד מאיתנו – לא לדבר אלא לעשות”.

 

  • איך נערכתם בזמן המלחמה?

“כפר סבא היא עיר מובילה בגיוס לצה”ל ליחידות מובחרות וגם מובילה בערכים. לאורך חודשי המלחמה, אלפי תושבים ותושבות השאירו כאן משפחות ויצאו למלחמה, בסדיר ובמילואים. אנחנו, יחד עם תושבות ותושבים באמת נפלאים ומדהים, ברוח הכפרסבאית האוהבת, היינו כאן בשביל המשפחות. בשביל משפחות המפונים ששילבנו במערכת החינוך. בשביל בנות הזוג ששלחו את הבעל למילואים והקהילה שלנו נותנת להם יד מושתת בכל צורך מתבקש, מכביסה ועד להכין את האוכל שהילדים אוהבים. כמו בשביל הילדים, כשההורים יצאו למילואים, אנחנו היינו בבתי הספר להעניק את המעטפת הרגשית והפסיכולוגית שתעזור לילד להתמודד עם החזרה לבית דואג. במערכת החינוך גיבשנו את תכנית – “היום שאחרי”, תוכנית ראשונה מסוגה בארץ שצופה את השלכות המלחמה על הדור הצעיר ומתמודדת איתן”.

 

  • אתה מתמודד בבחירות ראשונות כראש עיר, אני רואה בכל אותך מקום דורש מאנשים לצאת מהבית ולהצביע

“המצב במדינה לא פשוט, משפחות השכול, הפצועים, החטופים שעדיין שם. הכאב הוא גדול וזה לא מצב רגיל לקיים בו בחירות מקומיות. אבל מדינת ישראל, בסוג של בחירה בחיים, החליטה לקיים הבחירות המקומיות עכשיו.

“לכן, אני פונה לתושבות ותושבי כפר סבא, גם לאלו שלא מצביעים לי, הייאוש והשאננות מכניעים, אבל חייבים לצאת ולהצביע. צריך להישיר מבט לאויבים שלנו ולהגיד להם; לנו יש מדינה דמוקרטית, אנחנו גאים במדינה הדמוקרטית שלנו, וכשהדמוקרטיה שלנו באה לידי ביטוי – אנחנו הולכים ומצביעים. מצביעים ומנצחים”.

 

  • בחודשים האחרונים מתמודדת טענה לגירעון בקופה העירונית. גזבר העירייה פרסם הכחשה גורפת

“במהלך הקדנציה הזאת ניצחנו את הגירעון וכפר סבא תסיים גם את 2023 באיזון תקציבי. זה פלא כי זאת הייתה קדנציה ממש לא פשוטה, שנפתחה בקורונה ועכשיו מלחמה, אבל זה מה שקורה כשנותנים לידיים מקצועיות ומנסות להתעסק בכסף של התושבים. זאת גם הסיבה שבמשך 4 פעמים הוכתרה כפר סבא כעיר עם איכות החיים הטובה ביותר בישראל”.

 

  • מתמודדת אחרת טענה שאתה איש ליכוד

“הסגנון הזה לא ראוי בלשון המעטה. בזמן שאנחנו מתמודדים עם איומים ביטחוניים הולכים וגוברים לקראת חודש הרמדאן, החלה מתקפה פייק זדונית, שקרית, רדודה וחסרת אחריות מצד מתמודדת קצרת רוח וחסרת שיקול דעת. אנחנו יודעים, בעיות אופי ומזג חם, הם לא דבר קל ערך בפוליטיקה. בעיקר כאשר נדרש רכיב יציב של אמינות, יד בוטחת על ההגה, יציבות, ניסיון ויכולת ביצוע.

“למרות הבחירות, הדאגה לביטחון בימים אלה מחייבת את כולנו לאיפוק ולריסון. יש לי הרבה מה לומר על הסגנון והנזק שנגרם לעיר שלנו לטווח הארוך על ידי המועמדת חסרת האחריות הזו. חלק יתברר בבתי המשפט לאחר הבחירות, אבל התשובה הניצחת תינתן בקול עצום בקלפי, בעיקר על ידי תושבות ותושבי העיר. אני יודע עד כמה הם סולדים מסגנון כזה ובעיקר מחוסר אמת ופייק”.

 

  • לסיום, מה נראה בחמש השנים הקרובות?

“אני מקווה מאוד שקודם כל את כל החטופות והחטופים בבתיהם. באשר לכפר סבא, הקמתי נבחרת מצוינת שתעבוד איתי בחמש השנים הקרובות. נבחרת מקצועית ובעלת ניסיון במגזר הציבורי להוביל תהליכים ופרויקטים גדולים, רשימה של כפר סבאיות וכפר סבאים עם רוב נשי וייצוג להט”בי.

“יש לנו לא מעט אתגרים על הפרק. מחירי הדיור מזנקים בכל הארץ ויש לי מחויבות להשאיר את הדור הצעיר בעיר. אחרי עבודת מטה ארוכת שנים, “פרויקט הצעירים” יוצא לדרך ואני מאוד נרגש לקראת תוצאות המכרז שתפורסמנה ב-17 באפריל.

“יש לנו הרבה מאוד תוכניות חדשות בחינוך, רק השבוע ביקרתי את תלמידי המחזור הראשון מכון שוורץ רייסמן מבית מכון ויצמן שהקמנו בכפר סבא, וזה קורה בזכות הרבה זרעים שזרענו למען התפתחות עתידית עם מחלקת החינוך המצוינת שלנו ובשיתוף פעולה עם מנכ”לית עיריית רעננה לשעבר מיכל נגרי ושר החינוך לשעבר שי פירון. וכמובן נושא הביטחון, יש לנו הרבה עבודה לעשות מול מערכת הביטחון בנושא הפרצות בגדר והרחבת הנוכחות הביטחונית. עשינו הרבה עבודה, יש לנו הרבה עבודה, יחד נמשיך בעשייה וננצח”.

 

רפי סער וחברי הרשימה “את”

תגובות