“הגלריה לאומנות בפרוטיאה בכפר”, מציגה: תערוכה רטרוספקטיבית של דינה סמדר – “מסע בין ילדות לגבורות”

“הגלריה לאומנות בפרוטיאה בכפר”, דרך הדורות, צמוד לבני דרור

שעות פתיחה : כל ימות השבוע 8:00-19:00, למעט אירועים באולם. לתיאום – דינה – 054-6054455

אירועים בתערוכה: שיח גלריה/הרצאה ביום שלישי 26/3/24 בשעה 18:00, הכניסה חופשית

תערוכה רטרוספקטיבית

 5.3.24– 30.4.24

דינה סמדר – “מסע בין ילדות לגבורות”

אוצרת: אביה ממון 

דינה סמדר, תושבת כפר סבא לשעבר, חוגגת את החיים! לקראת היכנסה לעידן ה”גבורות” היא עושה בדק בית ומציגה את שלל יצירותיה מאז היותה ילדה ועד ליום זה בגלריה “זווית ראיה” של “פרוטיאה בכפר” באוצרותה של אביה ממון.

דינה כידוע, בעלת מרץ ויוצרת ללא לאות. היא עברה כברת דרך מוצלחת גם מההיבט האמנותי, מה שבא לידי ביטוי בשינויים של סגנון היצירה, העוברים כחוט השני בין הסדרות השונות המוצגות בתערוכה הנוכחית הרטרוספקטיבית שלה. ניתן להגדירה כאמנית רב תחומית העוסקת בשלל טכניקות כמו: ציור, צילום, מיצבים, הדפס, פיסול ועוד…

מאז החלה לצייר בילדותה בחופשות הקיץ אצל סבה וסבתה, כבר ניכר היה כישרונה הרב. ציוריה היו בסגנון ריאליסטי ולא כציורי יתר בני גילה. הם שפעו צבע ושיקפו פרספקטיבה נכונה וצורה המתוכננת להפליא. 

עם השנים סגנון הציור הריאליסטי, החליף צורה ודינה החלה לצייר חלקי נוף, להשוותם לחלקי גוף ואף להוסיף להם בהתאמה גזרי נייר (קולאז’ים). היא יצרה דימויי נוף/אישה מרהיבים, לעיתים בצבעי מונוכרום (ראו בסדרות בגווני החום).

ראויים לציון ציורי הנוף היפהפיים שציירה תוך יציאה לטבע, ציורים מיניאטוריים מסוגים שונים והדפסים. 

עם הגיעה לשנות ה-2000  ואחרי שהתמחתה בצילום, השתתפה בתערוכת הצילום “הפסקה לפרסומות” של חוצות כפר סבא. דינה אף פיתחה טכניקה של ציור על גבי צילום ויצאה עם סדרת ‘הילדות והבובות’ שלה, או צילומי משפחתה מתקופת השהיה במחנה פרמונטי שבאילטיה, חתונת הוריה, ועוד. בטכניקה זו הצליחה לחבר בין עבר והווה ולגשר על פני השנים, כאשר לא נגעה ברוב חלקי התמונה המצולמת בצבעי מונוכרום והשאירה את העבר אותנטי כיאה לתיעוד תקופה, אך – הוסיפה לציור פרשנות שלה בצבעי הווה. 

תשומת לב מיוחדת יש לתת ליצירותיה במסגרת קבוצת “נקודת מבט” ואדגיש במיוחד את תערוכות ‘לוח השנה’ שהוצגו במהלך 7 שנים. ההכנסה ממכירת לוחות השנה שהודפסו כקטלוג לתערוכות, הועברה לעמותות המזון בעיר כתרומה לקהילה. 

דינה מצויה בכל רזי טכניקת הציור, סוגי הצבעים והחומרים, ומשכילה להשתמש בכולם בכל הזדמנות שמוצאת לנכון. היא מצויה היטב אף בתולדות האמנות ולא אחת מצטטת אמן זה או אחר בציוריה.

לאחרונה ומאז שהִיָיתה ב’פרוטיאה בכפר’ היא פורחת, ממשיכה את דרכו של אביה ומנגרת. דינה יוצרת פסלים מנפלים של חלקי עץ מחוג הפיסול בו משתתפת, מוסיפה אביזרים מחומרים זרים שמוצאת פה ושם והתוצאה מפתיעה ולעיתים אף מעלה חיוך. היא אוהבת את מגע העץ החם והאפשרויות הגלומות בו. 

לא נותר אלא לאחל לדינה הרבה שנים של יצירה מהנה. אנו מצפים לראות מה הסדרה הבאה שתפתיע איתה!

 

תגובות