פרשת ויקהל, שבת שקלים תשפ”ד / מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – ייִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

משה מכנס את כל בני ישראל ופותח בהוראת השם של מצוות השבת, תוך הדגשה על עניין הבערת אש בשבת. ההוראות שניתנו בפרשות הקודמות באות לידי מעשה בפר’ ויקהל – מלאכת בניית המשכן יוצאת לדרך. בוני המשכן הם בצלאל בן אורי, אהליאב, וכל מי שנתן לו השם חכמה לעשות את מלאכת המשכן.

בפרשה מתוֹארים בשנית: עשיית המשכן והאוהל, הקרשים, הפָּרוֹכֶת והמסך, הארון והכַּפּוֹרֶת, השולחן והמנורה, מזבח הקטורת, מזבח העולָה, הכיור וכַּנוֹ וחצר המשכן.

בשבת הקרובה, בנוסף לפרשה, אנו נקרא גם את פרשת ‘מחצית השקל’, אשר נקראת תמיד בתחילת חודש אדר. מצוות תרומת מחצית השקל (הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט) שעל כל אחד מישראל הביא, לשם תחזוקת המשכן / בית המקדש. הנתינה נעשתה באמצעות מפקד (בני עשרים ומעלה), את הסכום הביאו כולם שווה בשווה. מסופר משנצטווה משה על כך, שאל את הקב”ה, כיצד יכולה מטבע פשוטה למעשה להיות כופר נפש, נשאר כי הקב”ה הראה למשה “מטבע של אש”, שכן רק כשנותנים צדקה מתוך התלהבות של אש – שהרי זהו כופר נפש.

“וַיַּקְהֵ֣ל משֶׁ֗ה אֶת־כָּל־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל ….”

נשאלת השאלה, איך יכול כל אדם לקיים תרי”ג מצוות, הלא יש מצוות שנהוגות רק בכוהנים ולויים, ומצוות התלויות במגורים בא”י. והתשובה שעם ישראל כולם כגוף אחד, כי נשמתם אחת, ואם הם באחדות, אזי כל מי שמקיים מצוה עושה אותה בשם כל ישראל, נמצא שכלל ישראל מקיימים כל המצוות. ועל פי זה פירש ה”אהבת ישראל” את הפסוק ” וַיַּקְהֵ֣ל משֶׁ֗ה אֶת־כָּל־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל “, ואחרי שהקהיל אותם ” וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה לַֽעֲשׂ֥ת אֹתָֽם ‘”, ואז ציוום את כל התורה והמצוות, כי יוכלו לקיימם כולם על ידי כך שהם באחדות.

האחדות חשובה לקיום המצוות, כל שכן לקיום עמנו .

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני.

תגובות