ראיון פרידה מיו”ר מועצת ארגוני המתנדבים בכפר סבא, מאיר אהרוני “אני גאה במתנדבים המדהימים שלנו בעיר”

מאת: אירית מרק

מי שהוציא לאור יחד עם רעייתו, הסופרת שרה אהרוני, את הפרויקט התיעודי הגדול בישראל, וגייס מאות אלפי שקלים למען הנזקקים בכפר סבא, אומר: “אני גאה במתנדבים המדהימים שלנו בכפר סבא!

 

מאיר אהרוני

 

 

מאיר אהרוני, יליד 1948. עלה בגיל 3 עם הוריו מטהרן למעברת חלסה בקרית שמונה. מהמעברה עברו למושב מרגליות, ובהיותו בן 10 עברו לכפר שלם בתל אביב. אהרוני, בוגר אוניברסיטת בן גוריון בנגב בספרות, לשון ופילוסופיה. לימד בתיכון והיה מרצה ללשון בסמינר למורים ובמוסדות על תיכוניים אחרים.

  • מאיר, איך הגעת לשליחות חינוכית בדרום אמריקה?

“כזוג מורים, קיבלנו שרה ואני פנייה מהסוכנות היהודית לצאת לשליחות לאומית בפרו. במשך 4 שנים לימדנו בבית הספר היהודי בלימה, החדרנו בתלמידים את אהבת ישראל (חלקם עלו ארצה) והקמנו אולפן למבוגרים ללימוד העברית”.

  • איך הגעת לתחום העיתונות?

“בתקופת לימודי באוניברסיטה קראתי מדי שבוע את “דף לסטודנט” שהופיע ב”ידיעות אחרונות” וב”מעריב”. הצעתי את עצמי להשתתף בדף לסטודנט כנציג אוניברסיטת בן גוריון בנגב. כעבור 3 שנים מזכיר מערכת “מעריב”, טומי לפיד, הציע לי להיות עיתונאי אזור הנגב ב”מעריב”. כך עסקתי בעיתונות בד בבד עם עבודתי כמרצה. כתבתי יותר מאלף כתבות, מאמרים וידיעות לעיתונות הארצית והמקומית”.

  • אתה ורעייתך שרה עשיתם היסטוריה בכתיבת 16 ספרי מידע ותיעוד על ישראל.

“ב-1986, שנה לאחר שובנו מהשליחות בלימה, עברנו מבאר שבע לכפר סבא. כאן הוצאתי לאור את הספר הראשון “מי ומה בשרון” המקיף תחומי מידע שונים בצד תיעוד של כאלף דמויות בכפר סבא, רעננה, הרצליה, רמת השרון והסביבה. הצלחתו של הספר הראשון הובילה להמשך כתיבתם של ספרים על אזורים בארץ, ובהמשך לכתיבת ספר היובל המקיף ביותר בישראל, בו השתתף כותב-אורח נשיא ארה”ב, ביל קלינטון. בכל שנתיים הולדנו צמד ספרים עבי כרס – בעברית ובאנגלית, ביניהם: “ישראל 2000”, “מי ומה בישראל”, “ספר ישראל – 60 שנה למדינה” ועוד. זה היה מפעל החיים שלנו שהפך לפרויקט התיעודי הגדול ביותר מסוגו. אין כמעט נושא שאינו מופיע בסדרת הספרים שלנו. הצגנו את ישראל מכל הזוויות”.

 

מאיר ושרה אהרוני עם ראש עיריית כפר סבא ורעייתו רפי ומיטל

 

 

 

  • רעייתך שרה מוכרת לכולנו כסופרת מצליחה.

“לפני 16 שנה כתבה שרה את הרומן הראשון שלה “אהבתה של סלטנאת” שכבש את לב הקוראים ויצא ב-90 אלף עותקים. כל ספריה בהוצאת “ידיעות ספרים” היו לרבי מכר וזיכו אותה בפרסי ספר הזהב וספר הפלטינה. הספר “אהבתה של גברת רוטשילד תורגם לשפות שונות ועמד בראש רשימת רבי המכר של אמזון. בארה”ב. “עד שאיינשטיין בא” נבחר ע”י משרד החינוך לתוכנית הלמודים בבתי הספר התיכוניים. שרה ייצגה את ישראל ביריד הספרים הבינלאומי במקסיקו, והייתה שופטת ספרי ביכורים מטעם משרד התרבות”.

  • כאדם עסוק כל כך בהוצאת ספרי המידע שלכם, איך היה לך זמן להתנדבות?

“לפני כ-20 שנה החלטתי שלא מספיק לעשות רק למען ביתי, ומן הראוי הוא להקדיש גם לקהילה שבה אני חי. הצטרפתי למועדון רוטרי, אחד מארגוני המתנדבים הגדולים והחשובים בעיר. לאחר מספר שנים של פעילות כיהנתי כנשיא המועדון. גם שרה רעייתי הצטרפה לתחום ההתנדבותי ותרמה בו רבות”.

  • אתה נחשב לאחד ממגייסי התרומות הבולטים ביותר בכפר סבא.

“זאת הרגשה טובה לדעת שמאות אלפי השקלים שגייסתי יועדו לנזקקים בעיר. כשהתרומות מנותבות לאנשים שזקוקים להן ואתה גורם להם להקלה – זה סיפוק למגייסי התרומות. בבחינת נאה דורש נאה מקיים, גם התרמנו וגם תרמנו בעצמנו. שרה תרמה בשנים האחרונות יותר מאלף ספרים שלה. בתקופת המלחמה תרמה עוד 300 ספרים שלה, רומנים וספרי ילדים, בגיוס העירוני, ועשרות ספרים בערים אחרות”.

 

  • 2019 הייתה שנה משמעותית עבורך כמתנדב: זכית בפרס גלר להתנדבות ונבחרת ברוב קולות עצום כיו”ר מועצת ארגוני המתנדבים.

“ההערכה לפעילותי למען הקהילה חיזקה בי את המחויבות לעשות ככל יכולתי בכל נושא ההתנדבות. אחד הדברים המרכזיים שהנחו אותי במהלך כהונתי כיו”ר מועצת ארגוני המתנדבים היה יצירת קשר בין הארגונים. חשוב שכל ארגון יכיר את הפעולות החשובות הנעשות בארגונים אחרים. יזמתי פעולות גיבוש ומפעם לפעם יזמתי שיתופי פעולה בין הארגונים. ישנם לא מעט נושאים שארגונים שונים פועלים בהם, כמו: חלוקת מזון, עזרה לילדים מתקשים, וכו’. אציין, שכל ארגון עושה כמיטב יכולתו למיצוי הסיוע בנושאים השונים, ויש לברך על כך. יחד עם זאת, אני סבור ששיתופי הפעולה בנושאים המשיקים ביניהם יכולים להיות לתועלת”.

  • ב-2021 נבחרת שוב, לקדנציה שנייה כיו”ר מועצת ארגוני המתנדבים.

“להיבחר שוב פירושו שהדרך שבה בחרת והפעילויות שלך נחשבו לנכונות בעיני הבוחרים – ראשי ארגוני המתנדבים. זאת תחושה נעימה להיווכח שאתה פועל בכיוון הנכון”.

  • מה מייחד את ארגוני המתנדבים בכפר סבא

“בכפר סבא פועלים יותר ממאה ארגוני מתנדבים. אלפים רבים מתנדבים. אין כמעט נושא שאינו מטופל בידי ארגוני המתנדבים שלנו. כפר סבא זכתה לשבחים בתחום ההתנדבות והיא נחשבת לאחת הערים המובילות בתחום ההתנדבות”.

  • איך התבטאה העשייה של המתנדבים בתקופת המלחמה?

“המתנדבים שלנו הוכיחו רוח התנדבות מעוררת גאווה. אלפים התגייסו בהמוניהם לעזרה בהיקף שלא היה כדוגמתו. מיליוני שקלים גויסו בכפר סבא למען החיילים, המפונים ונפגעי המלחמה. עשרות רבות של משאיות עמוסות מצרכים מכל סוג שונעו ליעדים השונים. מאות התנדבו לצאת לכל שליחות לכל קצווי הארץ. הנתינה הנעלה והרב-היקפית הזאת היא ביטוי מובהק לאהבת האדם ואהבת העם. היא מקיימת את מצוות “ואהבת לרעך כמוך” ואת מאמר חז”ל “כל ישראל ערֵבים זה לזה”, ומחזקת בנו את התקווה. במלחמה הזאת גילינו את הישראלי האולטימטיבי המוכן לעשות כל כך הרבה למען מי שזקוק לו”.

  • איך אתה מסכם ארבע שנים וחצי של פעילותך ופעילות מועצת ארגוני המתנדבים?

“ארגוני המתנדבים הורגשו היטב בשנים האלה. תקופת הקורונה גרמה למבוגרים להישאר בבתיהם, והמתנדבים שבקרב המבוגרים המשיכו בעשייה בתנאים המגבילים. הם היו בקשר טלפוני עם החולים ועם הנזקקים לסיוע, גייסו כספים וסייעו ככל הניתן. מועצת ארגוני המתנדבים גייסה יחד עם קרן סיוע לנזקקים יותר מ-120 אלף ₪ למען הנזקקים ונפגעי הקורונה. יש לשבח את מאות הצעירים שעשו עבודת קודש בהובלת מזון, תרופות וכל מה שנזקקו לו נפגעי הקורונה.

“המלחמה שפרצה מאז אירועי התופת של ה-7 באוקטובר חשפה את לב הזהב של המוני מתנדבים שניצבו נכונים לכל בקשה. לא היה אדם שלא נענינו לפנייתו. קבוצות ווטסאפ הכילו אלפי מתנדבים ערוכים לבצע כל משימה, והיו אלפי בקשות: ציוד נחוץ לחיילים ולמפונים, עשרות אלפי מנות חמות שנשלחו לדרום ולצפון.

העירייה, בתמיכתו של רפי סער, פעלה עם החמ”ל הענק שהקימה – שהיה השני בגודלו בארץ, קלטה אלפי מצרכים וציוד, ושינעה במשאיות ליעדים שונים ברחבי הארץ. אגף שח”ק, בניהולה של רוזי נוימן, רחש פעילות אינטנסיבית. ידיהן של סילביה גלמן בקר ומרינה שיפרין היו מלאות עבודה. גם גורמים פרטיים הקימו חמ”לים ותרומתם לא תסולא בפז. עשרות אלפי מנות חמות חולקו למשפחות המילואימניקים תושבי העיר.

המחזאי היווני סופוקלס אמר: “לעשות מעשה טוב הוא משימתו המהוללת ביותר של האדם.” והמונים מילאו וממלאים את משימם המהוללת בשעת צרה”.

תגובות