פרשת פיקודי תשפ”ד / מאת : חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם

פרשת פיקודי, המסיימת את חומש שמות ומסכמת את בניית המשכן. בפרשה נמצא את פירוט החומרים ששימשו למלאכת המשכן וכליו, עשיית בגדי הכוהנים. בתום מלאכת המשכן, מובאים כל כלי המשכן אל משה. והוא מְאַשר את המלאכה שנעשתה לפי מצוות השם, ומברך את העושים בה.

המשכן הוּקם באחד לחודש הראשון (א’ בניסן), בשנה השנייה לְצאת בני ישראל ממצרים. לאחר שהוקם המשכן, מְכַסֶה הענן את אוהל מועד, ומסמל בכך את שכינת השם במשכן. וכך הוא הסימן לבני ישראל: כאשר שורֶה עמוד הענן על המשכן ביום, או שורה עליו עמוד האש בלילה, חונים בני ישראל במקום. כאשר עולה הענן מעל המשכן – “יִסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּכֹל, מַסְעֵיהֶם” .

“אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל-פִּי מֹשֶׁה”

במדרש מובא כי בני ישראל חשדו במשה רבינו בעניין נדבות המשכן, ובשל כך הוצרך משה לערך לפניהם את “פקודי המשכן” ולהראות להם חשבון מדוקדק שכל הכסף והזהב הגיע בשלימות למלאכת המשכן…בתרגום לימינו שקיפות מוחלטת.

שאל רבי שלמה רבינוביץ מרדומסק זצ”ל, אינני מבין איך עלה על דעתם של ישראל חשד כזה?! וכי לא ידעו שמשה בז לכל מה שקשור לכסף וזהב?! האם לא ראו שבזמן יציאת מצרים, כאשר היו כולם עסוקים בביזת מצרים, לא התעסק משה כלל בכסף וזהב, אלא עסק במצוות ארונו של יוסף הצדיק!

מייד תירץ הרב זצ”ל: בנ”י ידעו והבינו כי המשכן מוקם כולו מתרומותיהם, אולם תרומה שלא ניתנה בלב שלם ובכוונה זכה וטהורה – לא תוכל להיכלל בבניית המשכן. משום כך, רבים מהאנשים הרהרו לעצמם: “מי יודע אם התרומה שנתתי, היתה בלב שלם ואכן נכנסה ונכללה בבניית המשכן?!…” על כן באו כולם אל משה לבדוק ולברר איזה מן התרמות נותרו ללא כל שימוש, ולא נחה דעתם עד שערך משה לפניהם את החשבון המדויק והוכיח להם כי כל התרומות נכללו לבניית המשכן ולא נותר מאום ללא שימוש.

רק אז נחה דעתם…

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

חזק חזק ונתחזק
שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות